AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
3.821

Väljer mellan BMW Z3 eller Mazda Miata

Sida 1 av 2
Hej!

Som framgår av topicen ska jag köpa ny bil till våren, detta blir min enda bil så det är inget extranöje, däremot vill jag ha en sportbil och har bestämt mig för antingen Mazda MX-5 Miata eller Z3 Roadster.

Jag började med att provköra en z3'a hos en BMW återförsäljare och blev imponerad helt klart.. snabb motor och den var relativt rolig att köra. Dessutom helt klart snygg in/utsidigt.. Sen testade jag en kompis kompis Miata och blev fan förälskad..

Körglädjen kändes total och även om z3an var grymt rolig att köra var miatan snäppet värre..
Miatan har ju inte lika många hk men kändes ändå på nåt sätt piggare än den z3an..

Jag gillar dock z3ans utseende lite mer, fast jag tycker miatan är jävligt snygg också.. jag körde en sänkt och den ser klart bäst ut så.

Hur är era erfarenheter? Miatan är ju ganska mycket billigare också, men frågan är vad som egentligen talar för z3an förutom att det står BMW på den?

Tack på förhand!
vilken motor hade Z3:an du provade???
Ska tillägga att det var en begagnad, en 2.8a.. Som sagt, inget snack om vilken som är snabbast, men miatan tog kurvorna helt underbart medans z3an var roligare rakt framåt..
måste nämna att Z3:an är något större å dyngre än miatan är därmed har den något bättre komfort...upplever du samma sak?
va är prisskillnaden mellan dom då? är väl de som kan avgöra...
skulle själv välja Z3:an eftersom de lite mer "klass" än va miatan är!
Som sagt det är en BMW, jag har aldrig varit mycket för miatan egentligen tills jag testkörde den... Prisskillnaden är ganska stor.. jag letar efter en miata 91-94, och dom ligger väl runt 80-90k för ett bra ex (med hardtop, under 10k mil etc..) Z3 ligger mellan 140-170.. så det är ju väldans mycket mer pengar..

Först tyckte jag Miatan var lite för tjejig, men efter att ha läst runt på nätet och sett några i verkligheten börjar jag gilla dom stenhårt.. z3'an har jag alltid älskat sen jag såg den i bondfilm.. däremot är den allldeles för populär här i Sthlm.. framförallt inne i stan där det vimlar av dom.. brukar inte se så många Miator dock.. (under vår/sommar alltså)..

Det lutar faktiskt åt Miata, även om z3 faktiskt är lite snyggare.. men den var faktiskt ganska mycket roligare o köra, miatan..
Bj
4.789
BjörnB
Ferrari F430 -09
BMWSC #367
Miatan är helt klart en mycket körglad bil, en av få japsar jag skulle kunna tänka mig. Detta är en bil som bekräftar att körglädje och effekt är två skilda saker. Mycket fin balans i bilen (lätt överstyrd). Andrahandsvärdet har varit helt otroligt bra, dom kostade runt 100-110 för ca fem år sedan!

Men jag skulle nog ändå välja en Z3 1.9 eftersom priskillnaden inte är allt för stor. Du får en nyare bil med roligare design och bättre kvalitet (?)
JohanOS
Du säger att du ska ha -en- sportbil som allround, Har du kollat nånting på Z3 Coupen? En miata som året runt bil hade jag inte velat köra runt i kan jag säga.

Detta kan låta som en klischa, men oftast får man vad man betalar för. Miatan är ju billigare av en anledning. Den är helt enkelt billigare att tillverka, dom sparar in på mycket saker, så frågan är om dina 80-90k verkligen stannar där?. Jämför en miata och en z3 på 10000 mil så tror jag nog du lär råka ut för mer problem med miatan dessvärre. Jag började själv kolla på en miata för många många år sedan, sedan la jag ner projekt "cab" för alltid, iaf fram tills jag flyttar till ett land där det verkligen behövs. Som jag ser det har en cab så otroligt mycket nackdelar att det knappast kan vara värt dom få veckor om året du kan köra nercabbat i detta land. Det låter som du prioriterar väghållning och vägegenskaper mycket. Isåfall undrar man ju varför du ens kollar på en cab? Och som du sa, ska du ändå inte ha det snyggaste, utan gå på väghållning och vägegenskaper mer så borde du ha ett större urval än två stycken relativt veka bilar.

Men, fashinerande nog så är det ändå svenskar som envisas med att köpa dessa cabbar... Jag har då aldrig förstått det. Men å andra sidan är jag inte uppväxt i Sverige utan på något varmare klimat, kanske är det därför.

Hursom, personligen hade jag inte vågat köpa en miata med 10k mil på nacken... Det är vad jag har att säga om det.

Förresten, Miata modell -03 ser läcker ut, framförallt Coupén.. Ska bli intressant att se deras värsting-version av den.

/Johan
Men varför välja gör som han: Länk
Alvarligt,vad finns det att välja på?
140 mot 193 hästar, 8.5 sek till hundra mot 6.8 sekunder till hundra och konstigt nog samma bränsle förbrukning trorts att Miatan har bara 1.8 motor. Det där med 140 hästar gäller väl inte ens på dem äldre modeller...Jag tror att 94:or har något runt 100-120.
Jag håller med om dina första intyck (tjejbil) och jag tror att dem flesta resonerar så.
Dessutom som du säger så vill du ha den som första bil: alltså det som talar för Z3 är: Andrahandsvärde, året-om-känsla, säkerhet. Jag tror faktiskt att även Mazdas kvalite är hög. Och Z3 är faktiskt gjord i USA , det är alltså inte det tyska kvalite sokm man är van vid, så kvalitetsmessigt är det nog lika...
Gu
1.310
Gunneriusson
318dx touring -15

I3s -22

Fordson Gigantic -55?
En kompis hade en miata. Jag tror det var en -98. Den var väldigt underhållande på vägen. hade 140hp. Provade den dock bara en liten sväng. En fin bil, men den ger ingen större kvalitetskänsla i kupen.

Z3 är snyggare enligt mig, men den är inte lika sportig.

Jag skulle helst vilja ha en Z3 av dem, men jag tycker inte det är nå fel på miatan. En mycket prisvärd liten sportbil.

Min skrothög: Länk
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
En bekant(granne) har en ny sexväxlad Miata som leksaksbil, riktig trevligt mot den lite äldre som han hade tidigare. (åkte 528E39 tidigare men hans kunder tittade snett hela tiden så det lösta hem med en Ny S-80 istället, men då är ju behovet av en leksaksbil ett måste och då passade Miatan bra, för den var ju en Japs så den stack inte i ögonen som 528 på kunderna) Miatan går riktigt bra faktiskt:)

MVH
Hasso
Länk

Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Tilläg:Trots Miatan så dreglade han rejält över den imolaröda 330 Cab som BMWpower testade i somras:))

MVH
Hasso
Länk

savager:

Gör inte detta till ett problem, köp Z3'an!

En BMW är alltid en BMW medan en Mazda är och förblir en Mazda! =)

mvh

///Boooze

BMW Club Finland #2046
Lasse H
Gör som jag gjorde. Velade oxå mellan Miata'n o Z3an. Ångrar mig INTE. BMW'n lirar lixom i en högre division. Lite dyrare, javisst, men bra mycket mera klass. /Lasse H
Visa användare
3.918
mosse
320D Touring 184 hk
2011
M-Chassie
Sportstolar
Rymdgrå
Booze...lite förutfattade meningar kanske..?
Provkör nya Mazda 6 Sport med 2.3 liters motorn på 170 hästar...trevlig bil! :)
Tack för hjälpen allihopa!
Däremot kan jag inte hålla med dig JohanOS, Miatan är nog mer driftsäker än z3an.. och av vad jag förstått är 10k mil inget som helst på en Miata.. aja.. lutar åt z3an men men det är svårt val!
Egentligen faller både Miata och Z3 in under epitetet "damfrisörskeracers" om vi ska tro den förenade motorpressen.

BMW känns betydligt fräschare vad det gäller materialval och kvalitetskänsla. Miata är byggd enligt japansk tradition med tråkig inredning av ful plast. Rent körglädjemässigt upplever jag Mazdan som roligare. Lite sortigare och tightare känsla helt enkelt.

Det finns dock ett roligt roadsteralternativ om Du önskar en rejäl (över?)dos av körglädje. Alfa Romeo Spider! Jag äger en sådan och den är ett under av körglädje. Formgivningen är av sådan art att den älskas eller hatas av betraktaren. Själv älskar jag den!

Dessa bilar skall väljas efter hjärtat. Gillar Du Miatan mer än BMW:n så skall Du köpa en Miata!

Jag tycker dock att japanska bilar saknar känsla och upplever dem därför som könlösa skapelser. Men det är min uppfattning och den skall inte påverka ditt val!

Slutligen ett tips! Cabbar skall inte inköpas på våren. Priserna stiger rejält så fort asfalten torkar och solen börjar värma. Den bästa affären görs en sunkig och ångestfylld novemberdag när regnet ligger som en dimma i luften.
Visa användare
2.049
wolv
330it -02
bjoerck:
whoa whoa hold your horses, damfrisörskeracers?? ;)

savager:
gå efter känslan, det blir mest rätt då! Jag gillar min Z3:a och du blir säkert nöjd med en sådan (satsa på en med 6:a i så fall om du har möjlighet), men trivs du bäst bakom ratten på Miatan så tycker jag du ska slå till på den istället. Men försök att få mer än 5-10 minuters körtid på varje bil, uppfattningarna kan svänga ordentligt om man får köra in sig lite!

Du har rätt i att man skall låta känslan styra när det gäller speciella bilar som dessa.
Visa användare
967
Carpimp
Saleen S281sc
Tänk på att det är i bilen man ska trivas. Visst ska man tycka om bilen utvändigt också. Men med en lite personlig prägel på bilen så blir man att gilla det mesta. Jag håller med Wolv, prova båda bilarna en bra stund.

MVH Morgan.

Länk
Gr
624
Greger
535 -89
518i -87
roliga bilar båda två..personligen så tycker jag att mazdan nog är en "roligare" bil när det gäller buskörning medan BMW:n är mera "bil" och vinner i längden iom att man inte tröttnar på den lika fort som på mazdan..men som sagt det är MIN personliga åsikt..
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.