|
|
|
|---|---|
|
Det går ju att köpa kopior på många av BMWs fälgar, t ex nya M5-fälgen men jag har sett i vissa trådar att det finns en viss skepsis till dessa kopior. Hur är kvalitetsskillnaden? Är det så att det finns bra och dåliga kopior? Är det bättre att leta begagnade original än att köpa nya kopior? Hade själv M3-kopior på min gamla 328:a och varken såg eller kände någon skillnad mot original M3-fälgar. | |
|
Tyvärr är det gamla talesättet att man får vad man betalar för gällande på fälgar! Billiga kopior är ofta gjutna i mjuka metall-legeringar = blir lätt deformerade (orunda). De brukar även vara betydligt tyngre än kvalitétsfälgar. Det som man kanske främst märker som "vanig" bilägare är att ytbehandlingen oftast är betycligt sämre på billiga fälgar. Det märks inte när man står i butiken utan det märks andra eller tredje säsongen... Jag skulle personligen satsa på begagnade originalfälgar alternativt begagnade högkvalitétsfälgar (typ BBS eller OZ). Du kan få "nya" fälgar som kanske knappt har varit monterade på en bil för samma peng som nya billiga "skräpfälgar". Mvh |
|
|
Om jag ska referera till hur jag själv skulle göra i din sits Programmer så är Johan B:s exempel klockrent:) att sedan en orginalfälg är designad med helheten i bilens design gör ju inte det hela sämre:) Asken Människan är utrustad med en mun och två öron. Man bör lyssna dubbelt så mycket som man pratar. |
|
| Jag är en sådan som aldrig skulle köpa en "fusk" fälg, om man säger så. Alla sa att jag var lite knäpp när jag köpte M3 E46 19" fälgen hos BMW... men jag köper bara kvalitet.... för man får ju vad man betalar för. | |
|
Håller med där. Om man har kännt skillnaden på en originalfälg och en kopia så är man övertygad. Har man dessutom försökt balansera en riktig fälg kontra en kopia så köper man bara original sedan. Om kopian inte är mycket bra då, men jag har inte sprungit på någon sådan som går att jämföra med original. Det jag närmast refererar till då är Alpina-fälg och BBS-krysseker. En bekant (som har gummi- och fälgfirma) hjälpte mig med mina Alpina 16x7" senast i höstas och han sa att det var den finaste fälg han har arbetat med. Oerhört lätta och skrämmande bra balans i. En kopia var inte i närheten när vi skulle balansera och även vikten skilde markant. BBS-fälgarna var inte fullt så extrema men även de fick mycket höga betyg av honom och jag litar på honom då han importerar fälgar, däck m.m. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.