|
|
|
|---|---|
snide |
tjena. sökte efter tidigare trådar på forumet, men hittade ingen. det är så att när jag kör iväg på ettan så hackar bilen iväg, liksom. kan det vara kopplingen som behöver bytas? |
|
CIAO! Förmodligen har det kommit en liten droppe olja på kopplingslamelen....om du kör längre sträckor eller "leker" med kopplingen så kan du förhoppningsvis bränna bort oljan ! Lycka till ! Mvh Gotti |
|
borgmastaren |
Jag har samma problem när bilen blivit varm. Typ i köer på sommaren, då räcker det med 5-10 minuter så börjar bilen hoppa. Samtidigt så tror jag att jag har oljeläckage i packboxen och det kan resultera i "olja på kopplingen". Har inte kollat upp det ännu, men det verkar ganska troligt. /Mats |
Aldric |
Förra gången folk här på forumet (och jag själv) hade detta problemet rekommenderades att man ställde sig i en svag uppförsbacke och slirade på kopplingen på 2:ans växel tills det luktade dugligt illa. Jag provade, och sen dess har det inte hackat ett dugg. |
Kongo MMH |
Hade samma problem på en 2002. Men det var så att den alltid spann loss på 1:an och den extra låga utväxlingen i bakaxeln (utan diffbroms förstås) i kombination med dåliga bakvagnsbussningar gjorde att det studsade. |
snide |
tjena. ok. det vore skönt om det vore så enkelt. ska testa direkt. men om nu kopplingen hade varit dålig, vilka symptom hade upstått då? |
borgmastaren |
Lät intressant det där med att slira lite på kopplingen. Ganska logiskt egentligen? Värt att prova. |
|
Jag har en gammal opel ascona. Den är precis så på sommaren. När man ska iväg tex ut en korsning och man släpper upp kopplingen mjukt så hoppar bilen iväg. Detta kan bero på antingen att svänghjulet slagit sig, alltså det är vint. Eller olja, som tidigare kommenterats, eller så kan det vara så att svänghjulet härdat sig av värmen olika på olika sidor och därför har olika friktion på olika delar av svänghjulet. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.