AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.455

Demontera hatthyllan E39, sedan.

Visa användare
234
Tommy Power
525 iX Touring -93
Tjena allihopa!

Är det nån som kan beskriva hur man plockar bort hatthyllan på en E39, sedan. Måste komma åt stöddämparna/nivåregleringen.
Har gjort detta:
Rivit ur baksätet, plus ryggstödet.... Plockat ner original-baslådan, som sitter under hatthyllan, i skuffen.... Men nu ska hatthyllan väck... Jag fattar absolut inte hur. Ska man bara dra och slita... Känns inge bra i detta fall... Har även tagit bort tre muttrar, som med all säkerhet håller stommen till själva rollo-gardinen... Men nu ska eländet bort... Hur göra? Nån mer skruv jag ska släppa på, eller bara slita och dra...? Uppåt eller framåt?...!?

Tack för snabba svar... Min bil som ser ut som en trött Citroen, med ett stulet kassa-skåp i skuffen... = noll fjädringsväg kvar... :-(

mvh/

/Tommy Power
Barns beskrivning av en hästkraft:
- "En hästkraft är den energi som går åt för att dra en häst femhundra meter på en sekund."
(Eyvind 10 år)

tu
125
tudor2
528ia -97
Hej.

Om du tagit bort ryggstödet och dom små plastpluggarna som håller hatthyllan i framkant, och även klädseln på C-stolparna (måste bort) så ska du bara dra hatthyllan emot dig. För att få bort klädseln på stolparna drar du bara den rakt ut.

MVH Tudor
Visa användare
234
Tommy Power
525 iX Touring -93
Öhhh, jaha.... Ja, dom klädslarna ver jag nog hur man får bort tror jag....

Plupparna i framkant har jag tagit bort....
Men alltså, rollo-gardinen då..? Följer den med som ett och samma stycke...? Inga fler skruvar som sitter underifrån....?

Hatthyllan är alltså bara en enda "stor" hylla. Den är inte delad, vid rollot...?

mvh/

/Tommy Power
- "En hästkraft är den energi som går åt för att dra en häst femhundra meter på en sekund."
(Eyvind 10 år)

st
3.466
steaman
BMW iX3 50 xDrive G03 -2026 beställd
BMW 530i Xdrive -2017
Mercedes 350 GLE -2015
BMW X3 Xdrive30d -2011
Rollon sitter bara med de muttrar som du tagit bort! Gör som Tudor2 beskrivit.

Mvh, Steaman

Visa användare
234
Tommy Power
525 iX Touring -93
Det är då inte "bara" att dra den mot sig iallafall... Den är ju visserligen "lös", och går ju att röra en del, men den verkar ju skapligt trång att dra ut... Jag tycker då att det verkar vara rejält mycket brytande för att få ur den... Är det inte en del kablar som sitter i den också... Åtminstone till Rollon.... Tycker mig känna en fast-clipsad kabel precis i framkant på höger sida... Och där verkar det också vara som trångast att få fram hatthyllan... Jag fick ge upp, för idag iallafall...

Bältena då? Ska man låta dom sitta kvar, och löpa igenom bara.....

Nu ska jag iallafall sova!

////

/Tommy Power
(Eyvind 10 år)

st
3.466
steaman
BMW iX3 50 xDrive G03 -2026 beställd
BMW 530i Xdrive -2017
Mercedes 350 GLE -2015
BMW X3 Xdrive30d -2011
Kabeln sitter inte tight så den är inte problemet!
Se på beskrivningen :
www.nextmill.net/bmw540/rears.htm

Mvh, Steaman

Visa användare
262
Biffen
Lotus Esprit S4
Lotus Europa S2
Som do ovan beskrivit, lossa Cstolparnas klädsel, ta bort plastfästena Å DRA !!! Den sitter J¤%&igt tight.
Skruva loss säkerhetsbältena i dom nedre fästena så får du ut hatthyllan. Mkt mkt jobb fr att få loss hatthyllan, så ett tips är provkör bilen ordentligt innan du monterar ihop inredningen igen...

När du älskar att köra !!!
tu
125
tudor2
528ia -97
Hur går det för dig??? Det kan hjälpa om du tar bort gallren till högtalarna, då får du bättre tag i hatthyllan.
Visa användare
234
Tommy Power
525 iX Touring -93
Det har löst sig... Det som jäklades lite, var att man måste ju liksom lyfta lite samtidigt, och sen är det ju trångt och bökigt. Men det gick ganska bra....
Stötdämparfästena sitter ju alltså vansinnigt nog där under....
Mitt problem egentligen är ju att min nivåreglering strular... Har lagt ut ett par andra trådar om det, så den här är väl egentligen avslutad... :-)
Tack för hjälpen. Hatthyllan är borta nu....

mvh/

/Tommy Power
(Eyvind 10 år)

kolla här vetja: Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.