AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
652

Vad kan gå riktigt illa vid köp av 540?

Hejsan, jag såg att dom hade lite info om v8:orna här på bmwpower, nu undrar jag vad man mer ska se upp för när man köper en 540? växellådan.. hur kan man höra om den är i fint skick, och vad kostar det att byta koppling? hur kan man märka att det är dags?

bilen jag funderar på att köpa är en bmw 540 -93:a jag har hört någe om nå plastkula i växellådan som slits ut snabbt, jag vill inte köpa en bil och sen direkt efter 500mil få lägga ut massa reparationer på en växellåda.. så visst, man är lite skeptisk till allt, då man inte har så mycket erfarenhet av dom bilarna..

//Fredrik
Hej, hur växellådorna på automaterna är vet jag inte, men kopplingen till den manuella kostar meööan 6-8000:- att byta, sen om man har otur så behövs ett nytt svänghjul och då är det ytterligare 10000:- sen så kostar lambdasonden några tusen, vattenpump likså. Men mitt tips är att köpa en som du vet en del är byt på för söder går det, det är bara en tidsfråga efterssom det är slitage delar vi pratar om. Annars så är det en mkt trevlig bil. En sak till som brukar ge sig är vattenventilerna som reglarar kla / värma till klimatangläggningen. tror det kostar ca:2500 att få den bytt.

Nu måste min 540 bort, säljes / bytes se nedan.
Länk
Ti
2.587
Ticco
420i -14
Lite nyfiken bara...
Varför skulle man behöva byta svänghjul?

//Ticco

www.ticco.com
Ma
1.041
Magnus18
E39 528iAT -98
E34 518i -94 (sambons)
Ticco: Hmm.. Jag funderade också på det. Inte fan slits ett svänghjul så...

Mvh Magnus

Finns det andra bilar än BMW!?
Om man inte byter kopplingen i det ögonblick som kopplingen börjar slira så kan svänghjolet få sig en smäll och då får man lite obalans i början när man har den nya kopplingen på men oftast så försvinner obalansen efter några mils körning men har man otur så blir det till att byta.

Jag däremot fick byta p.g.a felmonterad koppling som resulterade att den del som släppte slog söder svänghjulet och den nya kopplingen, hela slutade med att verkstan tog på sig en ny koppling och jag fick stå för svänghjulet p.g.a att det inte gick att påvisa felmontering.

Länk
LN
497
LNBT
S6Plus
Hur vet man att lambdasonden behöver bytas?
Felindikerar det.. Har en polare på jobbet som har en S4 4,2 -93. Han bytte spontant bara och det blev en annan bil. citat "ett jävla drag i skutan efter bytet".
Kan man kolla detta el. kan man byta på chans, den har ju ändå några år på nacken och kan ha ergat igen en del.
Ti
2.587
Ticco
420i -14
Det går ju å svarva + balansera svänghjulet oxå...

//Ticco

www.ticco.com
om detär i bra skick, men det går fortare att få hem ett nytt och få det bytt än att skicka iväg det man har, den sits satt jag i, jag var tvungen att ha bilen så fort som möjligt.

Länk
Jo
33
Jonas - V8
523i Touring -98
M5 -00
Ja du ! Jag råder dig att förvissa dig om att oljepumpen är ordentligt dragen ( med alla bultar ) Risken med lösa bult/bultar är de ger sig in i drivningen (kedja) av oljepumpen - Resultatet kan med stor risk bli motorras = Svindyrt.
Det är enkelt att kolla pumpen vid tex ett oljebyte. Jag lovar dig, man sover betydligt djupare när man kollat pumpen.
Supernöjd med min 540 - Går som urverk.
mackan325
Tillbaks till huvudfrågan, är ingen expert på bmw V8 men efter vad jag förstår skall du se upp med katalysatorer, automatlåda (enbart den adaptiva som har problem med plastkulan) samt oljepumpen som kan skramla loss.
Bi
9
Birdtwig
528i -86
Vad är egentligen en "adaptiv" låda??
mackan325
Den adapiva automatlådan anpassar sig efter ditt körsätt och kan variera vid vilket varvatal växlingar skall ske. Fram tom 93(?) hade V8'n 'vanlig' låda med Sport / Normal / Vinterläge sedan kom den adaptiva som ställer in sig själv.
Visa användare
2.145
540is
E39 M5 99' Bi-Kompressor
E39 540iAT 00' Kompressor
Det är väl samma låda, ZF5HP30 i alla 540/E34.
LN
497
LNBT
S6Plus
Lådans nr har jag ingen koll på men det är en skillnad mellan 93-94 tror jag det var. T.ex. så har du vinterkörning på de äldre emedans du har adapiv på de nyare.
pe
3.381
per_j82
525i -90
525i -93
528i Touring -98
M5 -03
BMW 540 kom -93. Vad lambdasonden beträffar, den kan du få provad på bilprovningen. Kolla i dina senaste besiktningspapper så ser du om Lambdan funkar eller ej.

Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.