AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
373

Kompprov V12

Mr
63
MrD
BMW 750 -88
Jag ska ta kompressions prov på min 12a, är det bara att låta tändkablarna hänga löst och dra på starten ,när man kopplat in kompressionsmätaren??

vad ska kompen vara??
po
1.178
powertoy
750iA-97 Individual step.TV/Nav.
528i -82
I allmänhet är det olämpligt att köra runt motorn med löst hängande tändkablar. risken för överslag är stor vilket kan ge skador på tändsytemet. Spänningsnivån i ett motronicsystem är dessutom livsfarlig! Grundtipset är att avlägsna matarströmmen till tändspolarna. Jag har ingen vetskap om kompressionstrycket, men det ska framför allt vara jämt mellan cylindrarna.
Paap Reeder
Hej!
Lossa på huvudreläerna till boxarna eller lossa pluskabeln till tändspolarna - annars kan Du få en riktig "rackabajsare" om kablarna hänger löst.
Skulle det dessutom vara litet åldriga spolar och gnistan inte kan ladda ur sig på normalt sätt så är det mycket lätt att få överslag i spolen. I regel då till + anslutningen.
MVH /// Paap Reeder
Berätta vad Du fick föär kompvärden.
Mr
63
MrD
BMW 750 -88
okej, tack för tipsen , ska kolla komp imorrn..
Mr
63
MrD
BMW 750 -88
Nu har jag kollat kompressionen, den låg på ca 10,1-10,5 på alla cylindrar utom två där den var nere på 8,2-8,5kilo

någon som vet exakt vad kompen skall vara original?
Paap Reeder
Hej!
I Bentleys anges minimum 10-11 bar (142-156 psi) samt max diff 0,5 bar (7 psi).
Testet förutsätter 250-300 rpm med startmotorn samt normal motortemp. Man får således plocka ut de varma stiften jäkligt kvickt.
Min "mekarerfarenhet" säger mig att om Du tar varm komp på Din så är Du uppe i minst 13 bar. Sedan är det så att trots allt så blir batterispänningen litet lägre på den 12:e cyl efter att man kört så pass mycket med starten.
No panic! Gör om testet. Är det fortfarande risigt på samma två cyl - kan Du spraya i litet 556 och göra nytt test o s v.
MVH /// Paap R
Mr
63
MrD
BMW 750 -88
Hej
Testet gjordes med kall motor och en biltema kompmätare.. borde ju va betydligt bättre med varm motor
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.