|
|
|
|---|---|
|
Bytte termostat idag, tänkte snåla till det lite men där fick man ju för de ... Istället för att inte gå upp i temp så går den upp för mycket istället, pga av luft i kylsystemet. Har sökt lite i forumet angående luftning men inte hittat nått inlägg om E36, sitter skruven till luftningen på termostathuset på dom me? Vart isof och vad är det för typ av skruv? Har hört att de ska va klurigt att lufta dom? | |
|
Ditt antagande om lufting är helt rätt, det har i värsta fall tagit upp till en halvdag att lufta kylsystemet i bästa fall har det tagit "15 minuter en kvart", luftningsskruven ifråga sitter till höger om expansionskärlet sett färdriktning , ganska nära. den skruvas bort helt och luften flödar med vissa inslag av vatten, skruven är helt i plast OBS! SLARVA INTE BORT SKRUVEN när du tar bort den !OBS ///M-power for the folks!!! |
|
| Tackar så mycket, Borde väl vara det som är orsaken till mitt värmeproblem? Innan jag bytte termostaten så gick den inte upp i arbetstemp, inte ens över blåmarkeringen, och sedan fick jag ingen värme och den går upp i temperatur. | |
|
Mage,du kan även hissa upp bilen lite i fram,så går det lättare o få ur luften. Länk |
|
| Jag bytte termostat på min 328 och jag fick lufta 2 ggr. Andra gången lyfte jag upp framänden på en lift och då gick det utmärkt. Klart på 2 minuter. låt det rinna bubbelfri kylarvätska ca 2-3 dl. | |
| Tack för svaren, va ute och kollade på de nyss... inte nog med att den går upp i temp, de läcker nånstans med... tror det är en slang eller nått. Som sagt de här får man för att man ska snåla till de lite... | |
|
Att den läcker kan var skvallerröret som förhindrar överfyllnad. Jag vill även passa på att skicka ut en varning för plastskruven! Var försiktig med denna! Om den går av är det jättesvårt att få loss den, jag lyckades spräcka det lilla röret den sitter i vilket i sin tur sitter i kylaren, det resulterade i byte av HELA kylaren à 5700kr + montering. Skruven kostar 8 kr så byt den vid minsta tveksamhet + dra den inte för hårt! |
|
| Provade att lufta nyss, gick nog inge bra tror jag... kom inget vatten ur hålet där luftskruven sitter... däremot gick den inte upp i temp nu, men ingen värme än. Slangarna är dock tomma på vatten känns det som ... Kan det vara att vattennivån är låg? Ska man fylla den full med vatten innan man startar upp den? | |
Len |
Fixat? Annars kan du prova detta - ställ bilen i brant uppförslut (typ 20-25 graders lut), se till att det finns skapligt med vätska i systemet och ta loss vent.pluggen. Kör motorn (tomgång) tills temp. börjat komma upp en bit (kanske 1/3) ,slå på kupe-värmen för fullt och fläkten på hög hastighet, varva seda motorn på 2500-3000 varv ooch kolla om det kommer "uppkok" i hålet för luftningsskruven (det borde det göra, när luft-bubblorna som finns t.ex. i värmepaketet far ut). Växla denna procedur med att stanna motorn, lossa locket och fylla på mer vätska (obs kokande vatten..). Kan gå... När det rullar så rullar det! Och när det gnisslar så kostar det. len |
|
Luftat o klart, tack för alla svar... /maqe |
|
|
Jag testade att lufta en M50 idag börade med att lyfta upp den i nosen sen startade bilen skruvade bort luftpluggen och expansonskärllocket lät det stå en stund och inte ett skit hände.. kom inte ut nått hur luft pluggen och vattnet bara låg där stilla! Sen efter en stund så var ju motorn på väg att koka igen (därför jag skulle lufta) Vad gick fel? |
|
|
Kläm ordentligt på alla slangar du kommer åt när bilen går, jag blev tom.tvungen att "tvångsmata" min med pet flaska rakt ner i kylarhålet för att luftbubblorna skulle ge med sig.. -funkar vattenpumpen överhuvudtaget? motorn skall varvas ca 2500-3000rpm då du luftar och sedan fyllas på då den är avstängd. sök annars, för det finns redan spaltkilometrar att läsa om luftning här på AP.. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.