|
|
|
|---|---|
|
Hej! vill veta vad dessa spec. betyder på oljorna som finns i butikerna! Tex API SF är den bättre än API SJ eller API SG`??? Hur ligger det till??? Någon som kan detta?? MvH Bmw 4-ever | |
|
Desto "högre" bokstav desto bättre(högre klass)på oljan,t.ex SG var en olja som klarade dem flesta motorfabrikanters krav i början på nittiotalet(ca).SF var en oljeklass lägre än SG m.a.o...Den högsta klassningen nu på bensinmotorer är SL..Sen finns kvalitets beteckningar på dieselmotorer o dem börjar på C. T.ex CE. API=American petrolium institute. Nu har vi även ACEA(Europeiskt klassificeringsorgan) som den högsta klassen betecknas med A3 för bensinmotorer och B4 på dieslar. Mvh Janne. |
|
|
Fel igen....Högsta klassningen FÖR bensinmotorer skulle det såklart stå..Och FÖR dieselmotorer. Mvh Janne. |
|
|
Här har du lite mer att läsa om motorolja och vad beteckningarna står för: Länk Mvh |
|
|
Lite mer info: Länk Länk Glömde en sak: Klassningarna säger inte hela sanningen om oljans egenskaper eftersom de olika klasserna är relativt "breda". Vill man veta vilken olja som är utlimat för ett visst användningsområde måste man gå in i produktdatablad och titta på "laboratorieegenskaper" för respektive olja. Generellt kan man i alla fall säga att det bästa för 99% av alla bilförare är en helsyntetisk olja från någon av de stora och kända tillverkarna. Då får du en olja som tillhör de allra bästa! De oljorna är i princip alltid klassade API SJ eller SL. För att röra till det ytterligare har du viskocitetsklasserna (hur pumpbar oljan är) kall och varm. Dessutom har du ILSAC-klassning som är en annan amerikansk standard. Mvh |
|
mackan325 |
En annan kul fråga, bedömer ni att en 10/40 olja som möter klassifikationerna API SJ, CF.ACEA A3-98 B3-98, VW 500.00, 505.00 Mercedes Benz 229.1 är OK att köra på? |
|
Till vilken bil? Mvh |
|
mackan325 |
Låt oss säga din egen! |
|
Till turboförsedda rekommenderas den icke,inte heller till bilar körandes ständigt i svinkalla förhållanden,annars så bör den gå att åka med.. Finns som sagt en hel del oljor med olika egenskaper men på dina spec så lät den bra som "bruksolja" med fullgott skydd i dem flesta situationer.. Troligen en halvsyntet,eller? Mvh Janne. |
|
|
Skulle aldrig slå i en olja som inte är BMW-longlife godkänd! Skulle inte heller slå i något annat än en helsyntetisk olja! Den oljan som du tar upp specen på är troligen en mineral eller delsyntetisk olja! Har jag rätt? Det är säkert ingen dålig olja eftersom den är klassad API-SJ, ACEA A3/B3...men klassningarna säger som sagt inte hela sanningen eftersom spelrummet i dem är rätt brett! Man måste kolla på detaljspecarna för att kunna uttala sig eller veta vem som har tillverkat olja eftersom man då kan sluta sig till olika tester mm. Mvh |
|
mackan325 |
Håller med dig, jag tror inte mina bilar kommer må dåligt av den oljan. Och ja det är en halvsyntet, för att undvika förutfattade meningar glömde jag berätta att den kommer från Liquimoly, finns på Clas Ohlsson och kostar 189:- för en femliters dunk...... |
mackan325 |
Det var Janne jag höll med... Du hann emellan, Johan. Vad ligger skillnaden i long-life / icke long life? I mitt fall servar jag bilen efter serviceindikatorn dvs med ett intervall på säg 1000-1200 mil, ca 3 ggr / år med min körsträcka. Krävs verkligenen long life olja då? Jag försår att nya bilar med intervall på upp till 3000 mil kräver andra oljor men motivera varför jag skall köra på Castrol helsyntet á 100:- litern när jag byter såpass ofta? |
|
Nej, men du skrev min bil! Longlifeoljan håller för drygt 2500mil. Den egentliga skillnaden är att BMW har testat och godkänt oljan. Det finns säkert en del helsyntetiska oljor som inte är BMW-longlifeklassade som skulle klara av klassningen om den bara gjordes. Det kostar säkerligen pengar för oljebolagen att låta BMW testa och godkänna deras oljor. Jag vet att FMV (försvarets materielverk) gjorde ett test med försvarets helsyntetolja (tror att det är Mobil 1). De kom fram till att oljan behöll sina egenskaper i ca 4000mil innan man skulle behöva byta oljan pga "slitage". Sedan spelar iofs tiden in också eftersom oljan oxiderar samt den blandas upp med kondensvatten etc. Därför bör man byta olja minst en gång per år oavsett körsträcka. Motorns skick, körsätt mm spelar också in. Ett tips är att köpa oljan hos firmor som sysslar med tyngre maskiner (lastbilar och entreprenadmaskiner etc.) de brukar ha mycket lägre literpriser än vanliga bilverkstäder. Har du tur kanske du får köpa en 20-litersdunk som de tappar upp från ett fat. De brukar ha syntetolja från de stora tillverkarna dvs Mobil, Valvoline, Shell etc. dvs olja som kostar 120-180kr/litern om du köper den på 1-literflaskor. Verkstäderna köper denna fatolja för ca 30-40kr/litern. Du kan således kanske komma ner i samma literpris som Liquimolly-oljan kostar dig i dag. Mvh |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.