|
|
|
|---|---|
|
Hej hoPP! Jag har funderat av & till framåt & bakåt på vad jag ska byta till för året runt bil, det har pendlat mellan Audi A4, E46 320-328, etc etc.... Nu har jag hittat en fin (verkar det som) 95:a E36 M3 sedan... Är det en helt galen vinterbil? eller handlar det bara om att köra försiktigt? /Klas | |
|
Hade liknande tankar om m3, men det funkar än så länge:) Man för köra mkt lungt:)du vet som om det vore ett ägg mellan gasen och foten. Sen tror jag att du kan ha 16tums vinterdäckk på e36 och inte 17tums som på min. |
|
|
Sålänge de sitter ASC standard i m3:an är de bara o köpa. Du kan hålla gasen i botten och bilen acclererar iväg med noll hjulspinn. Har fungerat klockrent på de bilar jag haft, och de borde ju inte fungera sämre på en m3:a Den som har flest BMW när han dör vinner! Länk |
|
|
Problemet är att E36 M3 inte finns med antispinn (vad jag vet iaf..) Men jag kör mest i innerstan så det är ju inga skidbackar jag ska köra i! Tack för info! /K |
|
|
Riktigt mosse, M3 E36-or fanns inte med antispinn eller antisladd(ASC/ASC+T)utan kom först till M3-orna med E46:an. Mvh/ Micke t |
|
|
Ahh my mistake. Satt standard i alla e36 from 97 (svensksålda) UTOM m3 då. Där ser man. Den som har flest BMW när han dör vinner! Länk |
|
|
mosse: varför ska du köpa en 95a som "åretrunt-bil" när du har en 93a... använd 93an året runt istället... eller...? /Jonas |
|
| Varför skulle det vara ett problem. Fin balans se bara till att ha bra däck och hyffsat med soppa i tanken! | |
|
Lite synd att köra med en M3 i saltet... Tycker jag i alla fall. BMW 7er-Burnouts is for wannabees! |
|
|
azkikr: Jag har en M3 coupé = för lite utrymme, dessutom så är den i så pass fint skick att jag inte vill utsätta den för salt. Förrutom svindyra försäkringar så är en E36 M3 sedan MYCKET bil för pengarna idag, man får en fin vagn med skinn & massa utrustning för runt 140-150.000:- på privatmarknaden. Vad får man för E46:a för dom pengarna? en 318 eller långmilad 320... En vinter M3 & en sommar M3...det är en fin lösning! hehe! /Klas |
|
|
mosse: Sant, du får inte någon motorstark e46:a för dom pengarna, men du får en underbar vinterbil, ASC+t är helt underbart, går inte o beskriva, utan måste upplevas. Sen är e46 en mer välbyggd samt rymligare bil än e36. Du kan ju ändoxk inte utnyttja prestandan i m3:an på vinterhalvåret utan o vara väldigt väldig säker på vad du gör=rallyförare. Men en m3 är alltid en m3. Köper du en e46 320 så lär du ju aif börja uppskatta prestandan i din m3:a mer, för den är tyvärr allt annat än snabb. Den som har flest BMW när han dör vinner! Länk |
|
|
Det funkar nog att göra så mosse..men det blir nog inte riktigt lika kul att ta ut "den andra" M3:an sen vid vårkanten.. Du måste nästan hålla med om att det förstör den känslan lite..För det är ju en liten känsla att ta ut "Bumse" när vägarna är rena från salt och grus och solen tittar fram.. (längtar redan) ____________ Länk ____________ *Pengar löser inga problem...Men jag har hellre sex i en BMW än i en Opel* |
|
| Så sant så sant! :-) | |
|
Kör själv en limo (sedan) andra vintern, är inga problem men utrusta den med stänkskydd runt om, motorvärmare och rejäla vinterdäck så går det bra. Men gasa rejält får man vänta till sommaren för att kunna göra, så man har en viss längtan...... ---------BMW ///M3---------- |
|
|
Har E36 från -96 och framåt större bromsskivor? Det går nämligen inte att använda 16 tum på min -96:a. Nej 17 tum får det vara på vinterdäcken också. Där har man den enda begränsningen. Det blir aldrig riktigt bra vintergrepp med 215/55/17. 195 profil eller mindre hade varit bättre. Jag kör min M3 på vintern. Lite extra omvårdnad på vårkanten så tror jag att salteffekter kontra stillestånd väger ut vartannat. Jag har en aha-upplevelse där jag körde på torr, kall, bar väg. Två filer ut ur en rondell. Jag gasade på för att hinna förbi bilen som jag hade bredvid mig. Vid 3500 varv släppte greppet och jag fick köra med uppställ. Föraren i bilen bredvid mig trodde inte jag var klok. Jag kunde bara hålla med. Tänk på att det är mycket kraft. Kraft som man på sommaren har vant sig vid och inte tänker så mycket på. På vintern kommer naturlagarnas gränser närmare. Ibland lite för nära. Antispinn hade suttit fint i rondellen... PeO. |
|
|
Kör min m3:a på vintern. Så förbannat kul! Tycker inte den är speciellt farlig. Diff:en gör ju att den är underbar att sladda med samtidigt som det är lätt att häva sladden. Nej, ut på en parkering och sladda. Lär känna hur bilen uppför sig. Bli en jävel på att köra den så blir det betydligt mycket ofarligare att köra den på vintern. Men men.. det bästa hade väl varit framhjulsdrivet.. |
|
|
Sätt på ett par feta extraljus oxå, ha-ha copy välstämd tretummare med F1 ambitioner Länk |
|
|
* PeOR * MM Evo 16" går faktist på M3 3.2. Kompisen kör med dom på sin 97:a. Länk |
|
|
Ja visst, en fyra-fem stycken stora extraljus på taket! Haha.. ..Men jag skulle fan behövt det. Ljuset på min m3:a är skit. Skall byta framglasen och se om det hjälper. Någon sa att det gjorde stor skillnad och mina är ganska blästrade av allt grus i Germanien. |
|
|
MNS_M3: Sedär. Svårt att argumentera emot verkligheten. Även om det inte är typgodkänt (är det?) så är jag övertygad om att 16" med smalaste möjliga däck gör M3:an till en mer förutsägbar och alltid stimulerande vinterbil. PeO. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.