AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
3.417

Hur funkar kallstartsventil o tempgivare motronic?

Pa
414
Padde
535i -86
118d -12
Skoda Fabia 1,4 tdi
Min 535:a har hög tomgång och drar enorma mängder bensin. Den drar ojämnt och svagt på låga varv om den inte är kall. Vid gasuppsläpp bryter inte insprutningen som den skall heller. Hur felsöker jag detta enklast?

De tempgivare som finns på termostathuset(?) och kallstartsventilen, hur arbetar de? Om jag kopplar ur t.ex. kallstartsventilen, stänger den då eller öppnar den?

/Patrik
Za
265
Zander
740iA -96
730i -94
BMW 100RS -78
Kolla din trottelpositionsgivare och lägesgivare har jag för mig att den heter, sistnämda, som känner av var spjället befinner sig. Jag fick själv justera detta för den inte hade koll på spjällets läge. Givaren ska endast få kontakt sista lilla biten, du märker om du gasar, släpper och du trycker in den eller inte.
Kolla även din tomgångsventil.
Kallstartsventilen används ihop med tempgivaren som känner av när motorn är varm eller kall. Vid kall motor så anv. kallstartsventilen, inte varm, om den gör det då händer det att bilen inte går att starta så lätt efter en körning när du stängt av motorn och du ska starta kort efter. Surar ner motorn.
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Tja, kallstartventilen styrs via termotidgivaren/kontakten som sitter vid termostathuset(den mittre av dessa 3 som sitter där)..På 528:an så öppnar kallstarten i max 8 sek(via då termotidsgivaren) när det är svinkallt o mindre allt eftersom tempen stiger.För att slutligen inte öppna alls vid ca 35graders temp..Troligen samma för 535:an.

Har dock aldrig provat att koppla loss termotidkontakten för att se resultatet av det..om det då sprutar hela tiden!?

Zander har oxå en point i det här med gasspjällskontakten som det kan vara något strul med när inte bränslet stängs vid gasuppsläpp,alt ständigt insprut med kallstarten då.

Mvh Janne.

Pa
414
Padde
535i -86
118d -12
Skoda Fabia 1,4 tdi
Jag ska kolla min spjällkontakt, hade av den så det kan ju hända att den inte "klaffar" som den skall.
Det är knappast detta som är hela problemet iallafall då motorn inte går jämnt vid annat än fullgas, då verkar den dra som den skall. Tomgången är hög men jämn, fast accelerationen blir ryckig/ojämn om man inte sänker pedalen fullt.

Jag lossade givaren som du nämnde Janne, det gjorde ingen nytta. Då var motorn varm, kanske kompenserar den vid kallstart och har oändlig resistans vid normaltemp. Vet någon hur denna och den "innersta" givaren på termostathuset fungerar exakt?

Hur kännetecknar det sig med en trasig spridare som är öppen jämt? Då borde jag väl inte ha jämn tomgång såsom jag har nu? Kanske är det en vakuum slang?
Som ni förstår törstar jag efter kunskap i hur motronicen arbetar och vad som kan ge dessa problem så tipsa på om ni har tid och lust.

jocker18@home.se
usch, jag har exakt samma problem, fast lite värre. jag har instabil tomgång och nästan som om att man stänger av bilen ibland på jämnt och lugnt gaspådrag.

har mätt resistansen på min givare på termostathuset, och det verkade stämma, tyvärr.

WmB SoundZ
Padde:
Jag har exakt samma problem som du.Bara vid nästan full gas går den bra o jämnt.Drar en MASSA bensin också.Blir tokig snart.Men på min är tomgången låg.Vid kallstart är det nästan så att den slocknar.

KickDown
Boki
padde kolla först spjällägesgivare (trottelkontakt) du ska höra tydligt klick när du rör spjällaxel från tomgång om inte justera.
sen ska du kolla alla slangar som går till motor kolla grenrörspackning testa med start gas.
kolla styrdonets tempgivare den ska vara blå med blå kontakt (termostathus) mät resistans kall resp varm motor o jämför med föreskrivna värden.
kolla luftmängdmätare den har oxå tempgivare kolla den. kolla själva mängdmätar skiva om den löper fritt o mät resistnsen på mängdmätare med analog multimeter (den som har visare inte siffror) med den ska du kolla om det är avbrot i mätaren alltså koplla på o sen sakta öppna skivan samtidigt som du titar på multi meter visare ska oxå öka i samma takt som skiva på mängd mätare.
om inget kolla fördelarlock kablar o stift har hört oxå om att det rostar omkring bränsle tanken kolla det oxa.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.