AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
1.018

E46 M3 Turbo

Sida 2 av 2
Bilen på bilderna är ju, som vanligt innan det har varit premiär, maskerad.
Bilderna ovan på Coupén har strålkastarna och bakljusen maskerade med tejp! Annars ska den vara ganska lik den färdiga modellen.

Har ni sett ryktena i USA om en ny 330i Clubsport med 6-växlad låda, annan sportfjädring, mm?

/RS2
RS2:
vet att -03 redan börjat tillverkas...ja menade M-bilarna...dom finns väl inte ännu i sverige!?
LazerEye, BMW byter fortfarande modellår på alla bilar i september då de nya börjar tillverkas. Sedan så gör de ibland design-uppgraderingar i mitten av modellåret, t ex nu i mars då nya coupén och cabrioleten kommer. Att vi sedan har nya registrerings-regler i Europa krånglar bara till det eftersom en importerad 03:a kan vara en 02:a vad det gäller modellår. Så visst finns det nya 03:or av M3 i Sverige redan. /RS2
Es
67
Essen
M3 E92 -08
X1 E83 -14
Johan: Du sade aldrig att det gällde RS4:an - R.I.P - men OK.
Precis som jag spekulerade i att man inte kan ta ut hur mycket som helst ur en modifierad motor, gäller dessutom även RS4 motorn som bygger på den gamla S4 motorn.
jo
2.105
johann
M3 2001
M3 2005
Essen,

Jag sa inte heller att det gällde A6 2,7T eller S4, eller hur? Kan ju inte vara så svårt att lista ut att jag menar RS4 och inte A6 2.7T när jag säger att en 2,7-litersmotor hade 380 hk.

Finns många tuners som plockat ur betydligt mer än 380 hk ur RS4 utan några modifieringar inuti motorn, varför inte Audi gjorde det vet jag inte men det går iaf.

Es
67
Essen
M3 E92 -08
X1 E83 -14
Johan: Lite tveksam till att svara... detta är ju inget Audiforum... men OK.

Audi har redan enorma problem med värmeutveckling och evakueringen av den heta luften runt de 1200gr/C heta snurrorna. Redan på S4:a tiden käkade värmen (i kombination med okunniga förare som alltid skulle gasa innan dom stängde av motorn) snurror och grenrör på löpande band.
Ett ännu större effektuttag skulle innebära en ännu mer modifierad framvagn, drivlina och styvare chassi. Det skulle helt enkelt bli för tungt och för DYRT - bilen (en A4 Avant i svennsonögon) måste ju gå att köra också. Audi gjorde helt enkelt en avägning.
Att trimfirmor inte bryr sig om sådana petitesser är väl ingen nyhet? Det finns hur många söndertrimmade Audis som helst... inkl min ;)
Allt går. SAAB har i sin ~2.3l fått 1200HK på drivhjulen, men vilken livslängd har den motorn egentligen?
Hoppas vi slipper diskutera Audi framöver. Men bara för att inte glömma min poäng - jag tror inte man (BMW) vill gå FÖR nära gränsen för vad som är möjligt en gång till... men det är vad jag tror.
jo
2.105
johann
M3 2001
M3 2005
Essen,

SR4:an har inte lidit av samma problem som S4:an coh det finns mängder av RS4:or med 450-500 hk som har fungerat utmärkt i tusentals mil.

Men för att ta ett annat exempel på motor så kan vi väl ta GT2, där man plockar ur 462 hk ur 3,6l eller Evo6 med 280 hk ur 2 liter.

Så att ta ur mer än 380 hk med turbo ur en 3,2-litersmotor med bibehållen driftsäkerhet går garanterat utan att gå för nära gränsen.

Visa användare
967
Carpimp
Saleen S281sc
Visst går det utmärkt att plocka ut driftsäkra hästar när man har turbo. Jag har varit intresserad av honda, och dom har 240hk i en 2,0l sugmotor. Så har jag sett Honda NSX:er med 550hk i motorn på 3,2l. Och den funkade tydligen bra som bruksbil. Men jag personligen hoppas att bmw behåller sina sugmotorer. Det är det bmw står för. När de flesta andra "fegar" med turbo, så står bmw kvar med sina ursinniga sugmotorer. Det är bmw... Det är min åsikt i alla fall.

MVH Morgan.

Länk
Lotus Samuel
Jag tycker också om BMW sugmotorer men det vore kul att se vad resultatet från bmw blir med turbo, samtidigt så vore det synd för oss som turbokonverterar för då skulle ju bilen va perfekt från början ;-)

strax över 400hk låter rimligt för en 3.2 BMW motor med turbo om den ska fungera överallt. Från 50grader värme i öknen med massa sand i luftfiltret till -40grader i norrland med kallstarter varje dag.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.