|
|
|
|---|---|
|
Hej! Jag går in funderingar på att köpa en e39 och har väl varit inne påm 520 men nu dyker en del 520 till hyffsade priser. Jämfört med min 320 e36 så är ju 520 större men har samma motor. På papperet så skiljer det inte så mycket om man kollar 0-100 men hur är 520 att köra och äga. Är den tvärslö eller hur känns den? Har tyvärr inte haft möjligheten att provköra någon än så jag skulle uppskatta lite information av er som äger eller kanske har ägt en 520 e39. mvh Larsa | |
|
520 är på 2.0L och 150hk 523 är på 2.5L och 170hk (188hk enligt sägen) Priserna skiljer inte speciellt mycket nu, kanske ett par tusen, kostar lika mycket att äga och försäkra jag skulle tveklöst välja en 523. Tror du har igen detta dels när du brukar den och dels när du ska sälja eländet. |
|
|
Larsa10, 520´n är ingen raket, men den absolut inte tok-slö. vikten är trots storleken "bara" 1480 kilo. Det sämsta är bottendraget, där har 523:an ett övertag. För mitt bruk funkar 520´n alldeles utmärkt, men en 523 är ju premiummodellen, finns fler att välja mellan, och är möjligen lättare att bli av med i framtiden. Min 520 har sedan jag köpte den i september en snittförbrukning på 1.05 liter/mil, då kör jag rusningstrafik i sthlm 5 dar i veckan. Reservdelspriserna samma som för 523. Den är mycket billig att äga, låg effekt=billig premie. /J |
|
| För att försvar 520; Om ex opel hade byggt en bil på 1480 kilo och slängt i en rak sexa på 2 liter på 150hk så skulle antagligen ingen reagerat på motorstorlek utan då hade det setts som "oj oj vilken trevlig motor och vad fint den går". Apropå 523 och bottendrag, kan komma på mig själv ibland att jag ligger och kör på 4:an inne i stan och bilen drar hur fint som helst ifrån nästan vilka hastigheter som helst och det är detta jag tycker är så jädra gött med min bil. | |
|
Tack för era inlägg! Jag får fundera vidare. mvh Larsa |
|
|
Jag är mycket nöjd med min 520i-97 var egentligen ute efter en 523 men skick och pris fick avgöra. min drar 0,81L/mil vid blandad körning. Se dig inte blind på motorstorlek utan kolla efter en bra bil, är mitt tips. CHS |
|
|
Larsa10, Om du är intresserad av 520 från BMW power börsen så har jag varit och tittat på ett par som inte matchar annonsen...Hänger inte ut nån bil här, men maila mig om du i så fall vill veta vilka, 2st är kvar i börsen just nu. /J |
|
|
Ursäkat att jag smyger in i tråden så här, men jag är också väldigt intresserad av en 5-serie. Hur ligger de till när det gäller service? Okej, köper man en helt ny så är väl servicen gratis, men jag hade tänkt mig en 97: eller i bästa fall en 98:a. Vad gör på de olika servicarna och vad kostar de (förutsatt att det är normala åtgärder som behöver göras)? Jag har kört en 520 men blev inte imponerad av draget. Den gick som en "normalt" sävlig familjebil. Vad som dock imponerade på mig var hur otroligt fint motorn gick. Fantastiskt len och fin. Och snål. Men 523:an tar inte MER soppa. Steget upp till en 523 är inte stort prismässigt, men det är inte heller så stort från en 523 till en 528. Hur mycket kraft stjäler en automatlåda, blir den mycket slöara? "Orbes volantes existare" och www.skrivihop.nu |
|
|
Riktigt att 520:n är en helt vanligt familjebil utan några som helst racingtendenser. Det är en oootroligt skön bil att rulla omkring i, som du säger, motorn är extremt len. Jag provade en del 523:or också, men det mesta jag kollade på var skruvade lik utan historik. Så det var nog mera att min 520 föll mig smaken och priset var rätt före jag hann hitta en 523. 523:an skulle nog greja automatlåda fint ( har ej provat) dock tror jag att 520:n skulle bli väl slö med AU. Service har jag inte hunnit med ännu, dock så tror jag att allt jämfört med min tidigare M3:a blir en positiv överraskning....Men allt är relativt, servar du på BMW solna te.x så betalar du i vanlig ordning för mycket jämfört med en mindre verkstad. /J |
|
|
Har i och för sig inte haft en M3:a att jämföra med. "Orbes volantes existare" och www.skrivihop.nu |
|
|
Tack för hjälpen. Just nu lutar det dock åt en 323:a årsmod -96. Men vi får se vad som händer. mvh Larsa |
|
|
Hej. Parakeet - jag stod i valet och kvalet mellan en 523 och 528. Eftersom jag ville ha automat så blev det en 528. 523 är lite slö med automat. Däremot är 528 jättehärlig att köra. Min åsikt är att du skall provköra bilarna och sedan avgöra själv. Till vänster ser du vad jag valde. :-) Si minor plus est ergo nihil sunt omnia. Mvh /NP |
|
|
Om nu mindre är mer och inget allt så borde du köpt en 520, he he he. Kollade med If vad en 528iA skulle kosta mig i premie. Fick ingen exakt uppgift men de trodde att det skulle hamna på 6200:-/år. Inte så blodigt som jag trodde. Ett par tusen mer än jag ger för min nuvarande Volvo 440 GL -89. Men det finns säkert ännu bättre alternativ. Du har säkert rätt i att en 528 lämpar sig bättre med automat. Ser 523:an mer som en "nödlösning". Å andra sidan är allt bättre än det jag har nu. Men amn vänjer sig snabbt. Köper jag en 523 så kommer jag snart ångra att jag inte köpte en 528. Så fort jag får ett papper på att jag får vara kvar på jobbet så börjar jakten på en 528iA. Vet inte om jag skall leta i Sverige eller i Tyskland. Smidigheten talar för Sverige. "Orbes volantes existare" och www.skrivihop.nu |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.