|
|
|
|---|---|
|
Tjena Bröder! Jah har hört att man kan få kammen slipad efter önskemål. Jag tänkte höra om det finns några direkta nackdelar med att göra det?(om man ska ha en relativt snäll kam?) Kom gärna med synpunkter! MvH Jonas Ö | |
|
Beroende på profil så kan man behöva ta ner den så kallade basdiametern olika mycket. Basdiametern är den diametern kammen har på den delen när inte ventilen är påverkad, alltså där den är "rund". Detta kan ge lite fenomen i att orginal ventiljustering inte räcker till. Detta kan man åtgärda med större excentrar eller ventilskaftsförlängare. Summan ev detta kan bli att geometrin inte stämmer till fullo. Så en icke omslipad kam är att föredra. //Erik// |
|
|
Köhler slipar om kammar har han sagt, men hur kan en kam bli vassare genom att man slipar på den? Mvh Patrik |
|
|
du ändrar profilen på den sä det blir annan duration och stigning så du kan ju bestämma karaktären p åden hur du vill ha men det kostar gganska mycket att få en bra slipad kam det är lika bra att köpa en nya A.k.a Night'o Kid The driver ho race by night icq:137785585------------- - Team turbo addicts - på en stripp nära dig nästa år När ska BMW sparka ner audi fråm toppen och ta över superstage!!! |
|
|
niclas: Det var det Sandgren undrade hur man gjorde;) Man gör ju inte nocken större genom att slipa. Men det var också det codriver förklarade. Man får göra det andra mindre, samt ändra form lite på nocken osv. Slipar man ner basen/grunddiametern på axeln blir nocken större i förhållande. Vilket möjliggör ändring av duration och lyft. |
|
|
Om man nu vill slipa om kammar så kan även KG-volvotrimning slipa om kammar om man har en nock att kopiera. Har för mig att jag läst detta i någon katalog någon gång. Personligen tycker jag det är ok i rena budgetbyggen som t.ex. folkrace men i övrigt bör man nog satsa på nya kamaxlar. //Erik// |
|
|
Okey då vet man ju lite mer...jag skulle kunna få kammen slipad för runt 1000lappen, tyckte att det lät lite för bra, man e nog lite dumsnål ibland..(=...men det skulle vara intressant å höra om nån gjort det å hur resultatet blev... Förresten ni verkar vara en hoper kunniga män. Jag har funderingar på att använda mig av M3:ans (e30) koppling i min 325:a (e30) och har hört ryktesvägarna att det ska passa, nån som kan styrka de? Mvh Jonas Ö |
|
|
joj jag vet att man inte kan nockarna störe vi slipning det var fel av mig att inte läsa hela tråden före jag skrev A.k.a Night'o Kid The driver ho race by night icq:137785585------------- - Team turbo addicts - på en stripp nära dig nästa år När ska BMW sparka ner audi fråm toppen och ta över superstage!!! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.