|
Sida 1 av 3
|
|
|---|---|
|
Hittar en massa sidor på Internet som tar upp ett mindre smickrande problem med BMWs S54 motorer; motorras. Fattade jag artiklarna rätt så var det vevaxeln (utnötta ramlager?) och/eller vevstakarna som gick sönder. Är det någon här som har råkat ut för samma sak? Är det vanligt förekommande? Är ev. problem lösta? Vågar man köpa en begagnad M3:a? | |
|
Sök på tidigare inlägg, finns några diskussioner om det... Länk |
|
|
Sökte tidigare men hittade inget. Skrev väl fel sökord. Men nu hittade jag. Men det verkade mest handla om turbo eller inte, och vilket motorljud som var skönast....? |
|
|
Det handlar om vevlager och vevstakar som kan nypa fast på veven. Felet skall vara fixat på bilar som tillverkats efter dec 2001 tror jag att det var. Många har uppgraderat på goodwill. Det är vad jag vet. Finns dom som vet mer här. |
|
|
Dock smäller det fortfarande M3 motorer byggda efter dec 2001 :( Bästa infon: Länk Mfailures.com fick stängas men hade liknande innehåll som länken ovan. |
|
|
De allra flesta som har haft problem med detta är tidiga 02:or tillverkade under 6 veckor i oktober och november 2001. Annars är det relativt få som haft problem om man ser till det totala antalet tillverkade bilar. Så svaret på din fråga Essen om vågar man köpa en begagnad M3:a är definitivt JA! Men som med alla prestandabilar så är det viktigt att kolla bilen noggrant innan och dess historia. Lycka till med ditt M3 köp! /RS2 |
|
|
RS2 kunde inte sagt det bättre själv |
|
|
JAg känner flera som har bmw m3 e-46 som har haft ett eller flera ras. Svensksålda fullservade bilar med en ägare. Om du funderar på att köpa m3 så kolla så att du har motor försäkring. De flesa impbilar har inte denna försäkring kvar. JAg var spekulant på m3 e-46 innan jag tog reda på fakta om bilarnas problem med motor och bakaxlar. Det var ingen rolig läsning. Så det fick bli en M5 istället! M-POWER!!!!!!!!! Länk |
|
|
Så här svarade BMW: "Tack för ditt mail gällande BMW M3 E46. De fall som funnits med motorhaveri på BMW M3 har till hög grad berott på hanhavandefel. Motorerna har övervarvats p.g.a felväxlingar. Om man ligger i 4:ans växel i hög hastighet och med höga varv och skall göra en snabb uppväxling till 5:an och får i 3:an så hinner inte varvtalsregulatorn gå in och reglera. Gällande garantier så har BMW-bilar registrerade före 2001-11-01, 1 års garanti och BMW-bilar registrerade efter 2001-11-01 har 2 års garanti" hmm... vem ska man lita på? |
|
|
Essen, Eftersom fleratalet bilar som havererat har SMG som inte går att övervarva genom handhavandefel så låter jag dig själv dra en slutsats om vem man skall lite på. |
|
|
Håller med johann här. Det är inte direkt den rätta förklaringen. De har ju haft problem i början av tillverkningen också då det var något "handhavandefel" på motortillverkningen som gjorde att de kom utanför toleranserna på ca 1 *månads* tillverkning av M3 motorer (E46). |
|
|
Rent utsagt dåligt av bmw att dra iväg den förklaringen. Troligtvis på order av BMW tyskland. Kul att köpa en sådan bil i tron om att det är folk som inte kan köra som råkar ut för haverier. Sen sitter man där med skägget i brevlådan. Men vi räknade väl ut någon % av hur många bilar det rörde sig som hade havererat och det var väl 2% av alla e46 M3 som sålts? |
|
viobebe |
Konstigt av BMW att släppa en motor som inte håller. Jag menar det är inte första gången de släpper ut en motor av den här sorten.Under utvecklingsstadiet så måste dessa problem dykt upp,men motorn är slut trimmad,nu säger en del M3 CSL men vad vet ni om hur den motorn håller eller?Dessa problem fanns ej på M3 3.0/3.2,Så antingen var BMW stressade (osannolikt) när de släppte ut M3 E46 för jag fick höra hösten 2000 att de hade problem med maskinerna därav den sena lanseringen.Men skulle det inte vara bättre att lanseringen försenades men att maskinerna höll istälet för tvärtom?Eller har BMW den här inställningen att de som köper dessa bilar har råd att renovera dom då och då,för det är väl så att racing bilar inte skall hålla. Sport Auto Dec 2002:10.000 mil test Audi RS4 nema problema bara vanlig service+däck. |
| Man kan ju inte skylla allt på bmw. Det räcker ju med ett materialfel på någon komponent från någon underleverantör för att det ska gå åt skogen. Det finns inget utrymme för felmarginal. Eftersom BMW vägrar säga vad felet beror på så är det ganska svårt att spekulera i den exakta orsaken. | |
|
Acey: Underleverantörer tillverkar/levererar detaljer till BMW enligt BMW's kravspecifikationer. Är det fel på dessa detaljer är det BMW's problem, inte bilköparens. |
|
Dani |
Anders W: Lite dålig slutsats du dragit! Att M3 skulle vara större risk för höga kostnader än M5!? Om man tittar %-uellt på alla ras, så är det trots allt inte många, även om varje bil med ras är en för mkt. Inte så konstigt med en NY motor med många hk att ha lite prob. i början. Så var det ju med M 3.2 motorn oxå. Men efterhand byttes vanos m m ut, och problem försvann, även om vissa lyckas få motor att skära o s v. Mkt av problem kan ha med ägaren att göra. Ett ras, kan bero på snålt med dålig olja, pressa motor vid kallstart osv... Vad jag vet så har många M5:or rasat och fått motorer utbytta, speciellt 99:orna, på garanti. Ja, jag pratar om sv.sålda med en ägare!! Men så många är det kanske inte i sverige...men i tyskland är antalet mer, givetvis. Och jo, det finns ofta EuroPlus garanti (eller va den heter) på imp.bilar. Bara dom är köpta hos BMW, och köparen beställt garantin...vilket man ofta gör om man köper en såpass dyr bil. Men köper man en imp.bil som varit köpt på en mindre seriös "export"-handlare i Hamburg, dessutom till ett lågt pris...aa..då får man väl räkna ut ett och annat själv. Som sagt, man får vad man betalar för...att sedan problem kan uppstå..det är inte mer än mänskligt. Vad jag vet så finns ingen problemfri bil. Men att M5 skulle vara bättre än M3 på dom områdena håller jag inte med om. Hade varit mkt mkt mer rädd att köpa en importerad M5:a än en M3:a. Med den enkla slutsatsen att en 99:a M5 har haft en tid på att köras hårt, vilket MAN GÖR...om man köper en sådan bil. Annars kan man nöja sig med en 540...eller? |
|
Skulle smg-bilar brabbas av motorhaveri oftare än manuella Johann? "Inte BMW´s fel"...var det dummaste jag hört. Jo Acey, jag tycker vi kan skylla allt på BMW. Vad står det på huven på bilen du köpt och vem står för garantin... |
|
|
Kane: Både jag och nej. Produktionsfel kan alltid inträffa. Det behöver inte vara fel på bmws kravspec eftersom det alltid finns en mänskligfaktor någonstans. Det räcked med en felprogramering av maskinen, eller något annat för att en viss del ska ha sämre tillförlitlighet än vad som krävs. I slutändan blir det bilköparens problem när bmw säger att du varvade 9000rpm med din m3a fast du bara använde 3000rpm när motorn gick... Dani: Många köper bilen för statusens skull. Sen att dom får nöta 200km/h på autobahn är en annan femma. |
|
|
DANI! En sak skall tilläggas. Pratade med Wölkes här i gbg häromdagen. De sa att de bytt en m5 motor hos dem. En enda, det var den enda m5 motor som han hade varit i kontakt med som rasat. Och wölkes e en aukt bmw service. Jag har vid flera tillfällen pratat med folk som äger m3or som rentav AVRÅDDE mig från att köpa m3. Jag känner NU IDAG 3 som äger m3. Den ena har hafr 2 ras inom loppet av en sommar. Den andra killen har haft ett ras på motorn. Den tredje har haft ett motorras o att bakaxelras. OBS!! Dessa bilar e svensksålda bilar. De säger att bilen föe övrigt e underbar att köra. Vilket även jag trycker. Efter allt man hört om denna underbara bil så kände jag en m3 var fel bil för min plånbok iom att jag inte kunde köpa en bil med motorgaranti dvs en svensksåld. Därför blev det en m5a som jag nästan bara hört bra om. Jag känner flera som äger m5or och de har inte haft några större problem. 2 BILAR har passerat 16000 mil utan några motor/vxl/bakaxel problem.. Vilken m3a har gjort det?? Summasumerum! Jag har hört och märkt att m3 orna har mera strul än m5orna. Därför blev det en m5. M-POWER!!!!!!!!! Länk |
|
|
höfläkt: Självklart är det bmw som är ytterst ansvariga. Men vad det beror på behöver ju inte bero på att bmw plockar ur för mycket effekt per liter tex för det finns motorer som plockar ur mer. I slutändan är det bmws ansvar oavsett om det är underleverantörer eller dom själva som felat. Förhoppsningsvis får vi reda på hela sanningen snart. |
|
|
För procentsiffror (lite gamla uppgifter) se Länk Angående det som jag skrev i mitt tidigare inlägg har jag läst/hört det en fel-programmering som gjorde att det blev för lite gods mellan två cylindrar som gjorde att de blev tvugna att kassera 1 månads produktion av motorblock, inte skulle jag vilja vara QA ansvarig där ;) Jag tycker att om man i Juni 2001 säljer en bil för 700kSEK ska man stå för om motorn flyger i luften *minst* 3 år fram i tiden om problemet är ett av ovanstående typ-fel för M3:or. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.