AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
398

Startsvårigheter 525 -89

Po
664
Pompe
2800 cs -70
3,0 La -75b
Hej
Jag har prcis införskaffat en 525 ia -89 som är lite svår att starta.
När man försöker tänder den till och sedan dör den. Efter 7-8 gånger börjar jag prova lite alternativ. Med pumpning av gaspedalen går det lite bättre, men den dör fortfarande. När jag provat ett tag till kör jag på med fullgas. Några liknade tändningar och till sist gär den igång på några cylindrar. Efter lite försök att få upp varvet kommer även de andra cylindrarna. Där efter är tomgången svajig mellan 900-300 varv. Efter ca 1 minut stabiliserar tomgången sig, men ligger lite lågt (typ 6-700).
Alla servicar är utförda och bilen är annars i ett mycket bra skick. Batteri och annat är nytt.

Jag funderar på om det är kallstartsventilen (tomgångsmotorn) som har pajat.
Är det någon är av avvikande uppfattning? Kanske haft ett liknande problem?
Jag kan leva med det ett tag, men eftersom det är tjejens pendlingsbil blir det lite jobbigt att hämta henne om hon ej får igång den...

Hälsningar
Pontus
jocker18@home.se
jag har samma problem fast i mycket mindre skala. min gör så en gång bara, när det är som kallast (f. -5).

men så har jag problem med rycking gång och så vidare.

folk tror att det kan vara soppabrist på min bil, vem vet

WmB SoundZ
Po
664
Pompe
2800 cs -70
3,0 La -75b
Pratade prcis med en kille på BMW.
Om tomgången är konstig/låg etc, kan man ta loss kontakten till tomgångsmotorn och kolla om den ändrar sig. Oftast blir tomgången helt normal när man gör detta, och då kan det vara tomgångsmotorn som är problemet.

Ingen som har andra synpunkter?
jocker18@home.se
hmm, det blir skillnad när jag tar bort den, vill ha för mig om att bilen gick sämre iofs. så min funkar nog då

WmB SoundZ
pe
3.381
per_j82
525i -90
525i -93
528i Touring -98
M5 -03
Jag har också provat att koppla ur min tomgångsmotor, då gick den mycket sämre! Så min funkar också. Kan man kanske börja på felsöka bränslesystemet? Insprutarna, returslangar, ventiler etc...???
Po
664
Pompe
2800 cs -70
3,0 La -75b
Har nu provat att byta tomgångsmotor (Tips! på undersidan av tomgångsmotorn står ett nummer. De tre sista siffrorna styr vilken typ det är(eg tomgångsvartal) i mitt fall var det 524. vilken motronictillsatsluftslid som helst är då riktig, oberoende av vilken bil den kommer från.)
Bytet gav inget resultat. Funderar då på om nästa steg är att kolla luftmängdsmätaren. Någon som vet hur man kollar den?

Bilen drar 1,0 l/mil i 120 och 1,2 i 140, det tycker jag ligger minst en deciliter för högt, eller?
Se
70
Sebban
525i -89
Pompe: Luftmängdmätaren testar du på samma sätt som tomgångsmotorn. Ryck ur kontakten och se om den blir nån skillnad.

Mvh. Sebban

Sex ÄR roligare än fyra!
Po
664
Pompe
2800 cs -70
3,0 La -75b
Kanon, en enkel och bra lösning.

Tack Sebban
Po
664
Pompe
2800 cs -70
3,0 La -75b
När man rycker kontakten till luftmängdsmätaren dör motorn. Detta är helt korrekt.

Funderar lite på vilka impulser tomgångsmotorn får. Om någon kan kolla hur mycket den surrar/klickar på tomgång vid olika temperaturer, så vore jag tacksam.
Min klickar när jag slår på tändningen, annars tyst. Om den inte får rätt signaler spelar det ju ingen roll om jag testar med en annan.
Po
664
Pompe
2800 cs -70
3,0 La -75b
Ingen som har lust att kolla surrandet på tomgångsmotorn?

Snälla...
jocker18@home.se
den går hela tiden som en elmotor vad jag vet. har inte märkt någon skillnad. det känns garanterat när den jobbar

WmB SoundZ
Po
664
Pompe
2800 cs -70
3,0 La -75b
ok, då verkar jag ha kommit något närmare problemet.Min låter ingenting förutom stängningen när man vrider på tändningen.
Var får tomgångsmotorn sin information från? Går den på tempmätaren eller har den egen kontakt? Vilka värden skall man ha vid uppmätning?

Tack för svaren :-)
Var sitter tomgångsmotorn??Hur ser den ut på en E28 528??
Någon som vet?

KickDown
Po
664
Pompe
2800 cs -70
3,0 La -75b
Om du har motronic insprutningssystem (vissa m har det, annars l-jetronic), så har du ett extra insugningsrör bredvid den stora. på denna sitter en mojäng som har en kontakt i ena sidan och två rörkontakter i andra.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.