|
|
|
|---|---|
|
Tjena ! Någon som vet var man vänder sig om man vill ha lite mer klipp i sin 750(E32)? Chip eller något mer avancerat ? En riktig bil drar minst 2 liter milen ! | |
|
Dr. Schrick kamaxlar (6400 kr/st), sportavgas från Remus eller något annat, original stryper ner mycket. Chip kan man också ha men jag tror inte att det kommer att märkas någon stor skillnad. Det ger ju inte så mycket effekt. K & N Sportluftfilter är alltid fint att ha, speciellt i samband med chipning. Plana topparna lite också, men det kostar en hel del också. //Schnitzer |
|
|
Frågan är ju bara hur mycket pengar du vill lägga ned... Lustgas är utan tvekan det som ger mest effekt räknat i förhållande till kostnad och arbetsinsats. Endast chip och/eller luftfilter ger inte någon direkt effektökning, gör du däremot annat t.ex. toppar och kammar är det nästan ett krav för att dra full nytta av det övriga trimmet. Det finns även en hel del att göra på avgassidan, grenrören är långt ifrån optimala i originalutförande, även originalljuddämparna stjäler en hel del effekt. Ska du sen gå vidare är det en bra grej att höja kompressionen, dels kan du plana topparna något, dels montera andra kolvar. Insugen begränsar också en hel del, det är tyvärr inte mycket att göra åt originalinsugen, så då får det bli att investera i nya. Ska du göra mer än en eller två av dessa grejerna kommer du förmodligen att bli tvungen att även uppgradera bränslesystemet med nya spridare och pumpar. Till sist kan du naturligtvis öka motorvolymen, eller överladda... Det är en ganska tacksam motor att trimma, den har mycket mer kapacitet än vad BMW ger den i originalutförandet. Jag vet inte om det är sant, men jag har läst att när BMW konstuerade motorn i början på 80-talet gav den runt 500 hästar, sen trimmades den ner för att bättre klara miljö och ekonomikraven. Hade den hållt samma trimningsgrad som M-motorerna från fabrik hade den nog gett runt 500 häst. Jeppe |
|
|
Får man plats med överladdning ? En turbo på varje sida skulle inte skada.... frågan e bara om lådan står pall för det !?? Ideer ? En riktig bil drar minst 2 liter milen ! |
|
|
Jag håller på att klura på ett dubbelturbomontage nu över vintern, det är trångt men det går. Lådan står knappt pall för originaleffekten, så har du tankar på många extrahästar får du nog räkna med att få byta lådan men jämna mellanrum, eller uppgradera till starkare grejer. Även kardanen och drivaxlarna tar mycket stryk. Jeppe |
|
|
I see.... Alpinalådan kanske håller. Annars får man kanske leta utanför BMW´s sortiment... Bara det är automat. Men det vore trevligt med dubbelturbo, då skulle man inte behöva ladda så mycket för att få ett jävla drag ! *En riktig bil drar minst 2 liter milen* |
|
|
Jesperado: Hur ska du få igenom den i besiktningen :) ----------------------- Min E30: Länk |
|
|
Man kan ju inte gå in där ! //Anders *En riktig bil drar minst 2 liter milen* |
|
|
Det är nog lungt... Får du besiktiga din bil själv Jesperado? ----------------------- Min E30: Länk |
|
|
Naturligtvis får jag inte besikta den själv. Om allt blir klar och funkar som det ska tänkte jag ordna ett intyg från BMW och få den inreggad med dubbelturbo! Jeppe |
|
|
Men Bmw lämnar väll inte ut sånna intyg? ----------------------- Min E30: Länk |
|
|
Det beror enbart på vilka kontakter man har, det förekommer fortfarande intyg men det är sällsynt... Jeppe |
|
|
Kontakter...hummppfff... Jag vill också va besiktning gubbe :( ----------------------- Min E30: Länk |
|
|
Vad skulle nu det där betyda då? Jeppe |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.