|
|
|
|---|---|
|
Tja, har nyss köpt en snorbillig 750 -88 med en del fix...den gick inte på alla cylindrar så jag började med att ta ur stiften... Hade några oljiga stift på vänster motorhalva, dom stiften satt så löst att jag kunde dra loss dom förhand! resten som satt hårdare åtdragna var inte oljiga, men dom på vänster motorhalva var svarta! vad kan det bero på? | |
|
Oljiga tändstift beror på ngt av följande: - slitna kolvringar - slitna cylindrar och/eller ventilstyrningar - för mycket olja i bränslet (vid tvåtakt) Svarta tändstift: för fet bränsleinställning, igensatt luftfilter, manuell choke utdragen för länge, motorn har gått länge på tomgång eller med låg belastning, tändstiftens värmetal kan vara för högt.. dessa fel kanske inte stämmer för dig, men nu har du ngnstans att börja felsöka :) "Vill du bli respekterad av din avbild, får du visa din avbild respekt" - Björn Afzelius (1947-1999) Jag räds inte långmilare ! Länk |
|
|
Min 318is hade också två oljiga tändstift och två som var helt normala men - slitna kolvringar - slitna cylindrar och/eller ventilstyrningar är det dyrt att åtgärda? behöver jag vara orolig? bilen går annars bra. /what Länk |
|
| tror att det berodde på att dom satt löst i mitt fall.. | |
Paap Reeder |
Hej! Jag tror också på lösa stift. Stiften måste dras med "fast nyckel" till rätt moment. En del verkstäder drar dem med ngnsorts specialverktyg typ "böjlig slangmejsel" varvid vridmomentet blir otillräckligt och packningen "sätter sig ej". Gäller spec 10, 11:an och 12:an där det är trångt. Mina "stifthål" var samtliga oljiga och rejält skitiga p g a läckage från pkn. MVH /// Paap R |
|
pkn ?! hmm mina stift var vita när jag hade i trimchipet så jag bytte till original och till en bockad bränsleregulator a ´4 bar sen efter 150 mil så kollade jag igen då var dom igensotade och oljiga på gänorna som fan , plus att stiften inte satt så hårt kunde nästan skruva ut dom för hand... sen dricker bilen olja , 1 liter a´ 150mil medans den inte blåryker eller vitryker men röken verkar sotig /Mvh Göran |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.