AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
850

panik konstig färg på undersidan av oljelocket

nenad
det e som nån slags gul vit smörja på undersidan av oljelocket..e det något alvarigt eller
tacksam för alla svar
Pe
4.290
Pelle Persson
e81 118d-09
e87 123d
e60 550i
e12 525-74
e28 535i
elva mit turbo
Tyvärr så är det det. Du får in vatten i oljan av någon anledning. Kan bero på att topplockspackningen har gått eller att du har spricka i toppen eller att toppen har slaget sig ....kan även vara blocket som är spräckt. Har du kokat motorn? Iaf så bör du inte köra med bilen till det är åtgärdat!!!

MVH
Pelle
bmwcs/SYD 4605
Länk
518i slow mobil
ska inte alltid tro det värsta... Om du kör mycket korta sträckor så blir motorn aldirg helt genomvarm, och det bildas kondens i den... Kör motorn riktig varm så kanske det löser sig-... E det förresten gräddvitt eller kritvitt?

E28, REAL power for REAL men!
BMW e28 registret #154
Länk
Hellre blyfot och lustgas än simfot och syrgas
Fick körkort 26/9 15.30 =)
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Fullt normalt vintertid med gråvit kondensörja under oljelocket. Försvinner inget vatten så är det inget att
oroa sig för.Bildas oftast vid kortare körning som föregående säger om inte motorn blir genomvarm.
Kan bli ganska mycket så visst ser det oroande ut, men en fullt normal företeelse.

MVH
Hasso
Länk

fr
309
frazzeribba
525i-sedan 92
ibland är det rikrigt skönt att se att man inte behöver ställa frågan!!!
har samma sörja under locket men nu ska den rastas av ordentligt :)

Frazze
Jo
33
Jonas - V8
523i Touring -98
M5 -00
Hej !
Motoroljor måste upp till minst 60 grader för att vatten skall "kokas" bort, många korta sträckor med halvkall motor innebär att vattenmängden inte minskar utan ökar. Detta är inget problem för mig som i min bil gärna kör extra omvägar till och från jobbet.
nenad
bilen har nu ståt i 2 månader och bara startats i garaget och kört fram o tillbaka i garaget
toppen och allt byttes i somras därför blev jag orolig men jag ska ta o köra den varm o se tack så mycket för alla svaren nu kan jag sova på nätterna
diamantsvart_bmw
skönt då slipper jag sörja på mitt lock, pendlar mellan Örebro och stockholm så vattnet i min bil borde försvinna

Snart BMW 535I med skinn
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.