|
|
|
|---|---|
dswe |
Upptäkte idag att bilen "sackat" ihop vid högerframdäck. Vid en närmare granskning såg att fjäder gått sönder. Är det någon som har erfarenheter av ett fjäderbyte fram på en e39? Är det lätt att byta själv och behövs det något specialverktyg? Tacksam för beskrvning på hur arbetet skall utföras! mvh Dragan |
|
Jag har inte bytt på nån bmw, men väl på några andra och äldre häckar i min och kompisars ägo:) Du behöver säkerligen åtminstone ett par klor för att pressa ihop fjädern. vete fanken vad de heter egentligen(fjäderkompressorer?). Jag tror du kan göra som på de flesta andra bilar, men hör med någon som vet bättre än mig. Av egen erfarenhet så går det tokmycket fortare om man låter en verkstad meckla med det. Om du ändå vill försöka själv så tror jag du kan göra ungefär såhär; komprimera fjädern så mycket du kan/vågar, använd minst en klor på var sida av fjädern, så du inte får en utpressning av fjädern. Det är också en fråga om säkerhet, släpper en klo och fjädern far iväg och kastar iväg eventuella verktyg i sin närhet så blir de otrevliga projektiler:) kolla/ märk upp hur övre stötdämparfästet sitter i tornet under huven, innan du lossar det, jag är osäker men förmodar att det går att justera, nån som vet? sen får du se efter vad som mer behöver lossas för att du ska kunna sänka ner hjulupphängningen, eventuellt styrstag, krängningshämmare eller länkarm. beroende på hur gott om plats och hur långa kablar/slang är till oket, så kan det vara idé att ta loss det med, mest så man inte skadar det. Sen ska du kunna släppa ner hjulupphängningen och vinkla ut fjäderbenet ur hjuhuset och plocka av den trasiga fjädern, släppa på klorna försiktigt och sedan komprimera den nya fjädern med dem innan du sätter dit den. Därefter montera i omvänd ordning.... |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Man bör byta bägge fjädrarna på samma axel om en går sönder.Då tidens tand gör att bilens köregenskaper och hjulinställningar däckslitage mm kan bli fel med en ny och gammal fjäder. MVH Hasso Länk |
dswe |
Tackar för hjälpen!! Har nu hela stötdämparen ute och försöker montera fjädern i denna!! Problemet är bara det att fjädern inte går att trycka ihop tillräckligt!!! hur skall man bära sig åt ?? är det lättare om man monterar dämparen på sin plats och sedan trycker ihop fjädern så mycket som går för att få in den?? Hmm hoppas min fråga framkommer :) mvh Dragan |
|
Jag tror jag förstår vad du menar. problemt är just kraften som behövs för att trycka ihop fjädern, den motsvarar ju lite grovt en kvarts bil:) Du kan behöva komprimera fjädern i flera steg. Jag vill minnas att det kan vara svårt att få klorna att ta tag över tillräckligt många fjädervarv. om du har tre klor så försök börja med två och sen greppa över det komprimerade partiet så att du får med ett varv till så att säga, var bara riktigt försiktig när du gör detta, om det släpper så är det en ganska otrevlig kraft i fjädern. nackdelen med detta är att du kan bli tvungen att släppa ut fjädern i ett par steg med när det väl är på plats. |
|
|
Ett litet tips är att lämna bort fjäderbenen till nån som har "riktiga" verktyg eftersom det sitter en fjäder i dämparen som drar ihop dämparen när man försöker pressa samman den. Detta fick jag erfara när jag skulle sänka min fram. Lämnade till Fjäderservice i Örebro som häller på med detta hela dagarna och dom tyckte att det var bökigt. Lycka till MVH Mr Skidmark SÄNK FORDONSSKATTEN FÖR DIESELBILAR Billigare Angel Eyes |
|
| Eller gör som Skidmark'en säger:) det borde inte ta dem så lång stund och kostar då förhoppningsvis inte så mycket. | |
dswe |
Tack för hjälpen!! Det blir verkstan i morgon :) |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.