AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
2.281

Nivåreglering E39, helt död! Low-Rider!

Visa användare
234
Tommy Power
525 iX Touring -93
Hallå!!!!!!!!!

Problemos!! BMW 528 -96, E39

Nivåregleringen har strulat en del för mig under hösten. Bilen sjunker ihop ibland när man har den avslagen... Med lite last i, så sjunker den alltid ihop...
Men det har alltid löst sig genom att nivåregleringspumpen hoppar ju igång och reglerar till det där, så fort man låser upp.... Inge bra att ha det så, men det har inte blivit av att laga... Förmodligen är det ju dämparna som läcker... = inge billigt...
Men nu blev det kul! Nu får jag upp ett felmeddelande, som säger "self level susp inact." Och pumpen går INTE!!! Bilen är alltså en ständig low-rider nu! Helt ihopsäckad, så mycket det bara går.... Går alltså inte att köra bilen nu....

Nån som kan det här?? Var ska jag börja! Provat att koppla bort batteriet ett tag, men det blev inge bättre.... Nån som kan felmeddelandena? Vad betyder detta, och varför får jag upp felmeddelandet nu...? Det är lite kallt ute nu, men varför det skulle göra nån skillnad fattar jag inte, mer än att jag får cykla till jobbet imorrn.... *brrr*

Alla tips är välkomna! Jag måste ju börja nånstans... Verkstan vill jag inte blanda in, för det är ju snart jul, och allt julklappar och skit!

mvh/

/Tommy Power
Barns beskrivning av en hästkraft:
- "En hästkraft är den energi som går åt för att dra en häst femhundra meter på en sekund."
(Eyvind 10 år)

Visa användare
234
Tommy Power
525 iX Touring -93
Stön!

Det var alltså ingen som hade nåt tips på detta...? Jag får alltså bita i det kalla äpplet, och riva bort inredningen, och hoppas på nåt resultat av det då.... Synd bara att det är 10 minus ute... Men det är ju iallafall myggfritt... *brrr*

Ingen som har nåt tips, på i vilka lägen felmeddelandet kommer upp? För låg spänning? Trasig nivågivare...? Trasig "pump"...?

!?

///

/Tommy Power
- "En hästkraft är den energi som går åt för att dra en häst femhundra meter på en sekund."
(Eyvind 10 år)

As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Gissar friskt på läckande klocka/ nipplar eller dämp. Kan det inte vara enklast att åka till ngn bmwverkstad, koppla upp sig samt hissa upp bilen. Genom DISen kan många olika felorsaker som inträffat på liknande även fås fram. Skulle själv investera ett par hundra på att kolla den vägen men det är jag det.
På E32 så är det väl samma vätska som till servon, kolla nivån i servobehållaren om låg fyll på lämplig vätska noga att det är rätt sort.
Asken
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Lung och fin :) jobbar på det.

MVH
Hasso
Länk

Visa användare
234
Tommy Power
525 iX Touring -93
Asken...

Jojo, visst kan jag väl ta mig till en BMW-verkstad om det skulle vara nödvändigt, men jag har tre mil dit, och jag vill inte åka med bilen helt ihopsjunken... Ser helt bisarrt ut föresten... :-()
En sak till... Det är inte servooljan som styr det där... En elekrisk "kompressor" som pumpar in luft, som sitter bakom ryggstödet/hatthyllan.... Ska riva lite i det där om en stund...

Hasso: DU är den hjälte på BMW Power... Nästan varje fundering jag haft, tror jag du haft vettiga svar på... DU är bra du! :-) Tack på förhand än en gång...

mvh/

/Tommy Power
(Eyvind 10 år)

Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Har skickat en hög filer med HETmeilen då den vanliga säckat för utgående hoppas det funkar, har inte använt den förut nångång men kanske bra i kylan.

MVH
Hasso
Länk

Visa användare
234
Tommy Power
525 iX Touring -93
Ojoj. Det var värst vad du verkar ha hand-böcker... Nu har jag ju åtminstone nåt att läsa ikväll... :-)
Ska ut och se om jag kan riva bort hatthyllan nu.... FIck ett tips om hur det ska gå till, tror jag....
Sen får jag väl börja med att ställa in bilen nånstans, även om jag är lite tveksam till det, då jag haft kupévärmare i hela eftermiddan, så nu är det runt 20 grader i bilen.... Men men.... Vi får väl se vad som blir nästa steg...

Tack så länge!

///

mvh/

/Tommy Power
(Eyvind 10 år)

Visa användare
59
BMW&Biker
530i Touring -01
Tjena
Har fått precis samma fel,,dvs med varningen "self level susp inact.".
Tommy Power: Hittade du något på din ?
Min har inte säckat, men pumpen går ej och med ovan felmeddelande.
Hasso: Kanske du orkar maila filerna till mig med?
Ha det gött
//Jonas

Live to ride
Mi
2.004
Mixtus
E60 530i 2004
Tommy: Kul förresten att du fortfarande använder gamla hederliga BMW Power i din skrivningar :D
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Ingen aning var jag har dom filerna om jag har dom kvar.
Det är ju flera år sedan :)
vanligaste felet är avskaft kablage till nivågivarna bak, höger vanligast tror jag, regelvidrig kabeldragning.
se bild 14 i rep.
Länk

///MVH Hasso
Länk
Visa användare
59
BMW&Biker
530i Touring -01
Hasso: Ok,,,tackar för bild-länken. Får lite info om vart jag skall leta. I värsta fall får jag väl dra in till Berndt på Wölkes så får de ta en titt på den.
Regleringen lade av efter en tvätt så din ide låter trolig.
Tackar
//Jonas

Live to ride
Wa
23
Washbjurn
BMW 528iA Touring -98
BMW&Biker, hur har det gått? Jag har exakt samma fenomen på min 528iT -98.
/Washbjurn
Visa användare
59
BMW&Biker
530i Touring -01
Washbjurn, Tjena,,jodå. Det blev Wölkes här i Götet och det var som Hasso misstänkte,,dvs kabelbrott.
Den kabeldragningen är ju skrämmande.
Meckaren visade mig sedan var brottet var och vad han gjort. De drog om härvan med fräscha kablar.
Jag försökte hitta själv vart det skulle kunna vara, men hittade inget självklart.
2500 spänn fattigare, men nu med fungerande nivåreglering.
Ha det

Live to ride
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.