AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
438

Färg på oljan (E46)

De
65
DeKå
323 CIA-00
Hej!

Kollade oljenivån imorse och märkte att oljan var brunt fast med svarta partiklar på stickan. Är det nån fara? Service indikatorn säger att det är 800 mil kvar tills nästa oljeservice. Kan man lita på den?

Mvh
DK
Dekå: service intervallen säger att du har 2500 l bränsle till ditt förfögande, vid normal körning blir de nästan 2 års intervall. (1250 mil/år)
De tycker iaf ja är väldigt lång tid mellan oljebytena, ja brukar byta olja efter ca 1200 mil, hade jag varit dej hade ja gjort ett oljebyte nu, och lämnat in bilen på service om 800 mil. Det är bara väldigt dumdristigt att snåla med olje byten

Den som har flest BMW när han dör vinner!
Länk
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Har du full koll på bilens historik? Är du tveksam till oljans kondition skulle jag inte tveka att byta den.

Modern syntetolja klarar normalt 2500 mils serviceintervall i en modern motor utan problem.
Men det är ALDRIG fel att byta olja!

Mvh
Fr
1.138
Freude am Fahren
330E xdrive touring -25
Fri service gäller antingen enligt serviceindikation eller 1 år dvs du bör byta olja minst 1 gång om året om du kör under 2 500 mil/ år.

De
65
DeKå
323 CIA-00
Hej!

Köpte bilen för drygt en månad sen. Motorn går i varje fall väldigt bra tycker jag. Enl. serviceboken så gjordes första oljeservice vid 3180 mil och inspektion 1 vid 5512 mil. Bilen har nu gått drygt 7600 mil vilket innebär att en intervall på ca 3000 mil. Är det onormalt långt?

Mvh
DK
De
65
DeKå
323 CIA-00
Ska tillägga att insp. 1 gjordes februari i år.

Mvh
DK
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Första Oljeservice vid 3180 mil är väl 600 mil över vad
som bör vara vettigt speciellt på en ny motor.Verkar lurigt på nått vis. Intervallen mellan 3180-5512 är ju fullt normal dvs 2332 mil för din bil
Bilen har gått en hel del sedan februari och det ska servas MINST var 2500 mil.
Vem och var är servicen gjord? vi med lite äldre bilar ligger intervallen på 1500 mil mellan servicerna.
Kör man över med så pass mycket vid första service så är det ju inte vettigt, iofs så räknar ju serviceindikatorn hur mycket bensin som gått åt, men då har det varit extremt låg bränsleförbrukning kanske bara landsväg?? för att komma 600 mil över den normala serviceintervallen om det överhuvudtaget är möjligt??
Utan oansvarigt slarv av tidigare ägare?
Undrar just hur det gåt med garantier osv om man överskrider intervallen med oljbyte så länge?

MVH
Hasso
Länk

Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

Jag skulle byta olja omedelbart om bilen rullat 3' mil efter sista oljebytet. Jag gör som många andra, halverar normala intervallet till 1250 mil ca.

Sen blir man ju väldigt fundersam hur man kan vänta så pass länge innan man gör den allra första servicen.

Länk
De
65
DeKå
323 CIA-00
hasso: Bilen köpt på Hackersfors bil i Linköping som leasingsbil, all service gjordes där oxå. Förra ägarn bodde dock i Forsmark tror jag och han pendlade rätt mkt mellan dessa orterna. Möjligt att han har slarvat med första oljeservicen genom att han lämnade in bilen några hundra mil för sent. Men faktum är att enl. serviceindikatorn så är det 800 mil kvar tills nästa oljeservice trots insp. 1 gjordes i år. Till skillnad mot förra ägaren så kör jag mkt korta sträckor och ofta. Tar indikatorn hänsyn till sånt oxå? Är det möjligt att det är fel på indikatorn?

Mvh
DK
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Jag har någ mina funderingar på det verkar ju totalt ovettigt den serviceindikatorn?? Speciellt med din kortkörning, så bör du nog byta oljan en extra gång i mellan servicarna ett råd men du gör ju självklart som du vill. Och 600 mil är ju rätt mycket att överskrida servicen med tycker jag, åtminstone den första.Men jag vet inte hur pass mycket körsätt och typ av körning kan påverka serviceindikatorn, men 600 mil är ju lite i överkant.Skulle nog ta ett snack med BMW om detta för att få deras syn på saken.Och verkligen säkerställa om det är möjligt att köra "över" så mycket.

MVH
Hasso
Länk

Hasso: Tycker även ja att 600 mil "över" normala serviceintervallen är mycket, men om de nu är så att gubben bara kört landsväg så har soppa förbrukningen säkert legat ner under 0,8 och då kan man börja fundera, 2500 bränsle och 0.8 i snitt förbrukning kanske? men de låter som sagt mycket. Hör med bmw är även mitt råd.

Den som har flest BMW när han dör vinner!
Länk
Fr
1.138
Freude am Fahren
330E xdrive touring -25
Jag har sett beg BMW som trots fri service inte servats på 5000 mil. I princip har man bytt bil varje år och därför inte brytt sig om att serva bilen mellan bilbytena.

De
65
DeKå
323 CIA-00
Jag gör som ni rekommenderar och har precis ringt Wölkes i Gbg och beställt tid för en "tidig" oljeservice. Kundmottagaren som jag pratade med tyckte oxå att det är dags för olje och filter byte trots vad indikatorn säger. 1300 spänn för denna behandlingen är väl ett ok pris eller? Ska ta ett snack med de när jag är där på fredag om det är nåt fel på serviceindikatorn. BMW Gbg går jag aldrig till mer om det inte handlar om några inköp av tillbehör eller dylikt.

Mvh
DK
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.