|
|
|
|---|---|
JoProPro-medlem 2.290 2013 BMW 116i M-Sport
2008 BMW 135i M-Sport 2007 BMW 335i cabriolet |
Jag var och kollade på en bil åt en kompis igår, på en större bilfirma här i Västerås. Det var en 528i Touring -97 (skulle vara en -98), 9600 mil, en ägare, bla utrustad med ACC, telefon, färddator, drag + lite mer. Däremot fanns inte den utlovade CD-växlaren. Pris 179000 kr. Jag sa till kompisen redan innan vi kom dit att den var för billig. En bilfirma måste tjäna 25-30000 kr per bil för att gå med vinst med det svenska skattesystemet. Det innebär att de måste ha betalat under 30000 mark för bilen i Tyskland. För dessa pengar får man en dåligt utrustad bil med minst 20-25000 mil på mätaren. När jag kom dit såg jag direkt hur sliten den såg ut. Mycket stenskott på fronten, blästrade glas, mycket smårepor och skador. Den var delvis omlackad. Inredningen var fruktansvärt smutsig, nedsutten sliten förarstol, sliten ratt osv. Provkörningen bekräftade intrycket med bla missljud från kraftöverföringen. Så var det dags att kolla på dokumentationen. Serviceboken var äkta, och bilen var servad till 8600 mil nov -00. Fast vid en närmare kontroll hade någon skrivit om sifforna i datumen för de två sista servicarna. Bilen hade gått 1000 mil per MÅNAD fram till okt -98, när den hade gått 8600 mil. Bilen kunde allstå ha gått 40000 mil, om den enda ägaren kört på i samma takt!! Nu tror jag inte den hade gått mer än 25-30000 mil, men det är ju viss skillnad mot 9900 mil.... Dessutom hade den precis klarat avgastestet på bilprovningen, HC=97 (gränsen är 100) vilket ytterligare visar att bilen inte mådde bra. Sensmoral: - Fundera ut hur mycket bilfirman betalt för bilen i Tyskland, om den är nyimporterad. Kolla sedan upp om det verkligen går att hitta en ärlig likvärdig bil för priset minus vinst och omkostnade (oftast 30-40000 kr). Annars är den något lurt.... - Kolla ALLTID upp bilen hos BMW. De 200 kronorna är en billig försäkring mot oväntade slitagereparationer. - Kolla på flera bilar, med olika mätarställningar i olika prisklasser. Köp inte första bästa om den inte känns 100% rätt. - M-testa bilen. De hittar ALLT. - Man får vad man betalar för. Som ni läser så är alltså inte annonspriser någon bra värdering, utan man måste SE bilarna i verkligheten! Mvh Johan |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.