AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
474

Motor till 518i -90 vad kan den kosta?

McRider
Som sagt vad kan en M40 motor till en 518i -90 kosta om man köper av en bildemontering.
Troligtvis så har min rasat :(
Den går men det låter som fan,ett metalliskt klonkande i framkant av motorn.
Kanske är något men kamrem,spännrulle vad vet jag
Ni
776
Nisse
535i -86
518i -85
320dT -08
Volvo 850 -96
Kolla på Länk dem har fasta priser på sina delar, dvs en motor till 518 kostar lika mycket som en till en M5:a. Och "Motor utan aggregat (bensin)" kostar 1000 kronor där.

MVH Niklas [ÖVNINGSKÖR] ICQ: 85989541
nisse: returbilen är bra på det sättet, men man får va snabb på det..man måste nästan vara där när dom får in nya bilar, annars så finns det inget kvar när man skall ha ngt..bilarna som står där är renrakade, i ordets fulla bemärkelse !

"Vill du bli respekterad av din avbild, får du visa din avbild respekt" - Björn Afzelius (1947-1999)

Jag räds inte långmilare !

Länk
Ni
776
Nisse
535i -86
518i -85
320dT -08
Volvo 850 -96
Bmwfreaken: Okej, har aldrig varit där, har bara kollat hemsidan, och det verkade ju mkt bra iaf!! Det är en mycket bra idé med fasta priser på delar som dem har, förstår att mycket försvinner snabbt!! Vet du om det finns fler skrotar som arbetar på samma sätt?

MVH Niklas [ÖVNINGSKÖR] ICQ: 85989541
st
1.442
styrman1
X5 4.4 -04
320DA -06
530XD -08
sök på www.bildelsbasen.se
Tyvärr inga priser så man får maila och fråga.
Allt över 5000:- är för dyrt. helst 3000:-

Automat är bekvämt
McRider
Tack för alla svar
McRider
Nu har jag kollat priser och det var inte trevligt.

En M40 14000mil -90 ska dom ha allt ifrån 6000-11000:-

Snacka om variationer.
Visa användare
1.894
Wrath
518i -85
Har inte Returbilen nå telefonnummer eller Mail då jag ser nå grejer jag vill åt men bor i Umeå

Länk
Visa användare
4.705
J.L
BMW M2-26
BMW M760Li xDrive-18
Under 5000 kr i alla fall, M40-motorer måste det ju finnas massor av att få tag i.

BMW 7er-Burnouts is for wannabees!
mackan325
Returbilen är bara självplock, är någon form av EU miljöprojekt. De har hursomhelst ingen mail eller telefon så det är bara att åka dit och plocka.... Kan ju bli lite jobbigt om man inte bor i malmö.

Stället drivs av Harrys bilskrot, tyvärr plockar de bort de delar som anses 'attraktiva' redan innan de ställer ut bilen på returbilen, ett bra ställe för äldre delar alltså men oftast inte mycket matnyttigt för nyare, har dock gjort fynd där typ stora färddatorn till E34 för 100:- och liknande.
McRider
En följd fråga.
Kan man sätta i en M40 motor från en 318 E36 i 518
Passar motorn direkt på växellådan eller måste den bytas också
Gu
1.310
Gunneriusson
318dx touring -15

I3s -22

Fordson Gigantic -55?
Jag tror att det är exakt samma motor = passar rakt av, men är inte säker. Kolla upp vad det är som rasslar i din. Det kan ju vara väldigt enkelt och billigt att åtgärda!

Min skrothög: Länk
he
221
henrico
318i touring -02 (E46)
Jag har en till salu! M40 som suttit en -90 518i. Kammen är sliten men är ganska billiga på motornord.
Motor är bra skick i övrigt, tog ingen olja så länge jag körde med den och har alltid varit regelbundet servad med oljebyten var 500 mil!
Så det kanske kan vara ett alternativ?

Tänker mig 2000:- för den + ev.frakt. Står i Junsele (7 mil norr om sollefteå) västernorrland.

-- Stjärnan sitter under huven --
Gu
1.310
Gunneriusson
318dx touring -15

I3s -22

Fordson Gigantic -55?
Det verkar som om de flesta m40 motorerna med några mil på nacken (ibland redan vid 15k) har sliten kam. Tänk på det vid köp. Kammen går på ca 1300:- hos motornord. Men du måste även byta vippor som går på nästan 200:-/st (8st). Sen tillkommer lite till material. Så ett kambyte går på minst 3500:- i bara material.

Sen så kan du ju passa på att byta rem + rulle och spännare när du endå håller på och det går på ca 800:- i material (ex: kamremssats från mekonomen). Självklart görs det ej om det nyligen är gjort. Men detta kanske man för räkna till normal service som måste göras även på den finaste motorn lite titt som tätt.

Men om motorn är fin i övrigt och man gör detta så har man ju en kanonmaskin sedan. Det verkar som om att kamen i en m40 har en livslängd på absolut max 30k mil om den är väl skött. Min var helt slut vid 25k. Nu sitter det en ny i och den går mycket bättre sedan bytet.

Om jag skulle byta motor i min så skulle jag sätta i en nyare 318 motor. Heter inte den m43? Den har ju kedja och äter inte kammar. Kan väl inte vara så himla svårt att få i en sådan?

Min skrothög: Länk
McRider
henrico: Jag hör av mig ifall det blir aktuellt med ett motorbyte.

Tack till alla för era förslag.
I första hand ska jag ta mig en titt hur det ser ut.
Om det blir billigt att fixa så gör jag det men om inte så byter jag motor.
McRider
Nu har jag kollat vad felet är och som tur är behöver jag inte byta motor.
Jag kan säga att jag har haft en jävla tur.
Det som har hänt är att spännrullen har skurit,den har gått sönder så mycket att den har börjat att skava mot kåpan som täcker kamremmen.Har beställt grejer så bilen blir nog klar på fredag.
Skulle i.o.f.s inte förvåna mig om det blir något följdfel.Tror inte att kolvarna tagit i ventilerna men för säkerhets skull ska ja ta ett kompprov.
McRider
Ja nu var det fixat och klart.Kolvarna har inte söagit i ventilerna som tur är men motorn skulle behöva en liten renovering ändå.Kamen skulle behöva bytas men det är frågan om det är värt på en så gammal motor.
Blir nog till att köra tills den är helt slut.
Visa användare
881
Henrik.A
E3 3.0Si -75
kolla på nfs.nu dem har M40 motorer till salu...

/Henke

BMW CS #5075
he
221
henrico
318i touring -02 (E46)
Tja, ny M40 motor för 24.500:- är nog ofta mer pengar än vad hela bilen är värd... men finns säkert någon som tycker det är vettigt. Inte jag.

-- Stjärnan sitter under huven --
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.