AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
557

Nu ska min bil få vila!

pe
3.381
per_j82
525i -90
525i -93
528i Touring -98
M5 -03
Jag ska ställa av min BMW nu den sista Augusti. Jag ska plugga, så bilen kommer att stå i nästan 5 år i ett kallgarage. Bilen är en 1990 525i E34 sedan (M20 motorn.) Jag har inte tillgång till någon pressening eller dylikt att lägga över, behövs verkligen det? På vintern kan det bli uppemot 30 minus ibland! Vad är det jag behöver förbereda bilen på innan avställningen???
Förutom:
*Ta bort batteriet
*Tvätta bilen utvändigt/invändigt/motor
*Öppna rutorna lite
En del vinteravställda bilar har drabbats av mögel i inredningen, gäller antagligen främst i södra halvan av landet med lite fuktigare vintrar. Ett knep som skall förhindra detta är att hänga in en 60W glödlampa i bilen, det påstås räcka för att höja temperaturen till en säker nivå och motverka fukten.

Risken är kanske mindre på en bil som inte står ute, och när temperaturen ligger stadigt under noll är det väl lugnt. Be någon hålla ett öga på bilen så det inte dyker några vita prickar på inredningen. Mögel är nog som rost, enklare att förebygga än reparera.

/Henrik
Visa användare
605
göran
525ixt-94
Töm ur bensinen,
modern bensin innehåller så mycket sk*t.

Eller bättre sälj bilen nu och köp
tillbaka en liknande om 5 år.
Bilar mår inte bra av att stå.
Hade en Nissan-pickup som stod
1 år och det var en hästjobb att
serva upp den när den skulle igång
igen, och vi har mycket högre krav
på våra bauwar än man någonsin kan
ha på en skogsbil.

Sälj bilen istället om du inte vill serva bilen regelbundet under tiden, 5 år är ju en stund.
Ka
195
Karl Wågman
528i -84
528i -86
525i -95
Jag tycker också att du borde sälja den eller låta din pappa köra den eller motsvarande och ska du ändå ställa av den under längre tid så har jag ytterligare ett tips förutom de synpunkterna ovan. Se till att ställa bilen på något absolut fuktfritt (asfalt, betong etc.). Ställer man bilen som vissa husvagnsägare på gräsmattan över vintern (jag såg att den skulle stå i kallgarage) så går fukten direkt ur gräsmattan och upp i golvet på husvagnen. Obra!

//Kalle
528i -86
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.