AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
973

Värt att köpa ett koniskt luftfilter.

Kr
9
Krille_BMW
325i Coupé -92
Hej!

Jag undrar om det är någon som vet om man tjänar effekt på att sätta dit ett koniskt luftfilter (direct air) istället för att ha ett vanligt sportluftfilter. Kommer man att känna skillnad lr är det bara ljudet?

Ps. Jag har en 325i med ett Kn-filter .Ds

// Krille
no
3.595
nofx16
BMWCS[syd]#5120
Du kommer med största sannolikhet inte känna någon skillnad och inte tjäna någon effekt.

Fördelen med ett koniskt filter är ljudet.

Nackdelen är att det släpper igenom mer skit än ett originalfilter.

Med vänlig hälsning
//Kalle
______
Länk
precis som nofx16 säger så blir det ingen effektskillnad, men ljudet kommer att förändras och det kan ge intrycket av att effekten ochså ökar...

för dyrt med tanke på hur lite det ger (på en sugmotor)

"Vill du bli respekterad av din avbild, får du visa din avbild respekt" - Björn Afzelius (1947-1999)

Jag räds inte långmilare !

Länk
Kr
9
Krille_BMW
325i Coupé -92
Okej...då var det som jag trodde då...dom är ju inte så billiga. Lika bra att köra med mitt K&N insatsfilter.

// Krille
no
3.595
nofx16
BMWCS[syd]#5120
Krille:
Jag skulle faktiskt rekomendera att du köper ett originalfilter och sätter i. Du får då minimalt med skräp in i motorn.

Vad jag förstått så skräpar även ett insatsfilter ner mer än ett originaldito, och tillför absolut ingenting.
Mvh
Kalle
Visa användare
1.894
Wrath
518i -85
Kör man trimmat , asså mycke trim kan det löna sig annars är det bara ett snabbt sätt att förkorta livslängden på motorn !

Länk
Fl
1.526
Flayer
318 Cabrio - m50b25
om man nu bygger in flitert i boxen får man bättre ljud ? då får man kanske in mindre skit ??

Min gammla bil !
Länk
Mvh/ Daniel

Önskar köpa m3 front + kjolar inga fantasi priser även oz mito samt el-hiss knapp !!!!!!!!!!
no
3.595
nofx16
BMWCS[syd]#5120
flayer: Hur menar du nu? Att du skulle bygga in det öppna filtret i boxen? Någon sådan manöver har jag aldrig hört talas om...

Jag förutsätter att du menar att köpa ett "insatsfilter", ett sportluftfilter som du bara lägger där det vanliga filtret sitter. Detta leder inte till något förändrat motorljud, utan endast till mer skit i motorn.

Mvh
Kalle
Fl
1.526
Flayer
318 Cabrio - m50b25
nä jag menar som jag säger nästan helt säker på att någon på forumet har gjort detta ....eller misstar jag mig ja...sportfilet som man sätter i burken känner jag till farsan har ett sånt ... på 325 cabben är det skit då !!! kanske bättre säga till honom att sätta dit orginal motor kanske tar skada !!!!

Min gammla bil !
Länk
Mvh/ Daniel

Önskar köpa m3 front + kjolar inga fantasi priser även oz mito samt el-hiss knapp !!!!!!!!!!
Kr
9
Krille_BMW
325i Coupé -92
Nu har jag bestämt mig för att köpa ett original luftfilter...det kommer nog in mindre skit då. Som jag kör med bilen märker jag säkert ingen skillnad.

// Krille
Su
9
SuneKock
528 -84
hm har funderar på en sak, hur kommer det sig att ett öppet filter släpper igenom mer skit men inte mer luft?
Dessutom om man avskärmar det och drar slangar upp från fronten, nog får man in mer kallluft! detta är min persoliga uppfattning.
Mvh Peter
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Peter, det släpper igenom mer smuts för att filtreringsgraden är sämre!

Det är extremt sällan som luftfiltret är den svagaste länken om man inte börjar trimma bilen mycket.
En bensinmotor behöver ju en avvägd blandning mellan luft och bensin för att fungera.
Eftersom det är en sugmotor, är det inte säkert att den klarar av att suga i sig mer luft bara för att du sätter dit ett sportluftfilter!

Det finns flera som har gjort riktiga effektmätningar på sina BMW där de har plockat bort filtret helt. Använd sökfunktionen så hittar du dem säkert. Resultatet = ingen eller marginell effektökning.

Då kanske du förstår att det finns väldigt lite att hämta effektmässigt i de flesta otrimmade BMW-motorerna genom enbart ett luftfilterbyte!

Mvh
Visa användare
1.894
Wrath
518i -85
Johan B:

Det stämmer till en viss del , men då vet jag dom som trimmat sina BMW bilar utan överladdning och fått en enorm skillnad med sportluftfilter , men då rör det sig om mekaninskt trim på en 100 hästar ! smakar det så kostar det...

Annars om man bara är ute efter ett fränt ljud så är ju ett öppet koniskt filter rätt bra ide´ , Sen om man sköter det väldigt väl ska man inte behöva oroa sig , sig om man ska rengöra det varje 3000 mil t. ex så kan man ju rengöra det var 1000:e mil så tror jag inte det är nån fara... eller har jag fel Johan ? :)

Länk
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Problemet är bara att filtreringsgraden tyvärr är sämre än ett originalfilter även om du sköter sportfiltret minutiöst. :o(

Däremot verkar det vara rätt stor skillnad på olika filters filtreringskvalité. Vissa filter ligger rätt nära ett originalfilter avseende filtreringsförmåga (när de är väl inoljade).

För övrigt stämmer det att sportfilter kan ge märkbar effektökning om man trimmar motorn hårt i övrigt. Då blir orginalluftfiltret den svagaste länken i kedjan.
Men då kostar det "flis" som du säger!

Mvh
Visa användare
1.894
Wrath
518i -85
Precis !

Jo det handlar ju om kvalite´ för inget sportluftfilter är det andra likt så att säga , jag kör då med BMC och eftersom det har fått så bra recensioner så tror jag nästan på det... Tur man slapp punga ut allt annat som är gjort på bilen det gjorde dåren som ägde den innan *hehe* ;)

Men jag hade nå fel på min luftbox så det blev vakuum så för mig blev det en radikal skillnad :)

Länk
Visa användare
1.894
Wrath
518i -85
Glömde bort att jag funderar på även göra som Ticco gjort på sin bil , nämligen att rycka ut ena helljuslycktan och stoppa in en basport som är försedd med nät , men jag ska sätta dit ett nät sen en fin fin fin duk innan det så det renar lite granna också...
Sen ser det ju rätt fint ut också... värsta gatbilen ;)

Länk
Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
Jag har gjort manövern som nämns högre upp. Jag har två öppna bubbelkonade BMC-filter "inbyggda" i originalboxarna. På originalboxarna har jag då skurit bort den främre väggen, och den ut mot skärmen.
Detta ger dels avskärmning från den varma luften i motorrummet, dels håller det mycket av insugningsljudet borta från kupén...

Jeppe
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.