|
|
|
|---|---|
zaphod |
Hej, Har en hydralisk lyftare som knackar då och då, till saken hör att jag skall byta olja i helgen, och har då hört på omvägar att man kan bota detta problem med att byta till en annan olja. Så jag ringde till castrol i Danmark, och där fick jag höra att jag skulle använda castrol RS 10/60 för att få bort knackningen. Nu kör jag på castrol "magnatec" så min fråga är kan det vara lönt att köpa den dyrare Rs oljan eller pratar castrol bara strunt? Har en M50 motor som gått 20000mil. Tacksam för kommentarer/åsikter Ett alternativ är att byta alla lyftare för 9000kr.... mvh zaphod |
|
Lite mer oljesnack! Min 850ia har gått 18000 mil (på mätaren:-) Har ett problem. Bilen gick ordentligt varm vid två tillfälle i somras p g a dålig luftning av kylsystem efter insp II på verkstaden. Topparna klarade sig fint, TUR!!! Men, efter det har vid något tillfälle slammer och tickande från motorn (kan vara lyftarna) uppstått vid tomgång när motorn är varmkörd, d v s normal temp på mätare men kört på motorväg i nån timme. Nu har någon olje-jesus påstått att även den bästa helsyntetolja tar skada när den går riktigt varm och bör därför bytas. Någon kommentar till detta. Och förresten hur många liter olja rymmer V12:an. |
|
| Byt inga lyftare! Det är osannolikt att dessa skulle vara trasiga. Pröva istället att blåsa rent munstyckena på dem. För övrigt har Volvo tagit bort alla lyftare på sin senaste motorgeneration. De behövs inte på motorer som har direktverkande ventiler. | |
zaphod |
hmmm, tror jag slammrar vidare i min bmw.. Prövar att byta oljan till rs 10/60, fick ett bra pris på mekonomen! Byta bil till Volvo är inte aktuellt.... zaphod |
| Hur var RS oljan? | |
|
V12: Tvärtom är helsyntet mer värmestabil. Om du har tick med varm motor så borde det lösas med en olja med högre varmviskocitet men så låg kallviskocitet som möjligt (t.ex. 0W-40, 5W-50 eller 10W-60). Vad har du för olja i nu? Mvh |
|
|
Hahahahahaha, TRE år gammal tråd... Jaaja... |
|
|
La inte märke till de när jag satt och sökte bland oljetrådar... Blir inte klok på vad jag ska välja. |
|
|
Vilken olja använder du nu? Har du några problem med missljud eller andra problem med motorn? Kolla här: Länk Välj sedan en lämplig olja. Jag skulle tro att du klarar dig utmärkt med Biltemas eller Rustas (Rustas olja finns inte i tabellen) helsyntetiska 5W40-olja, om du inte har några problem med motorn nu! Bra och billig olja! Rustas olja tillverkas av Aschland (Valvoline) och Biltemas olja har åtminstone tills alldeles nyligen tillverkats av Statoil. Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
ravve: Har använt RS 0W-40 över vintern och är helt nöjd. Vad har du för olja i nu? Mvh |
|
|
Lyssna på Johan B, han kan mycket om oljor! Mvh |
|
|
Shell Helix olja har jag i nu... märkte dock till min förvåning att de va halvsyntet!!! Köpte med okunskap fel förra året. Har väl inga problem faktist, men man vill ju ha bra grejer i motorn så man vet att den funkar när man vill ta i lite extra ;-) |
|
|
Ravve, om du väljer en helsyntetisk olja med följande klassning, får du en bra olja: API SJ eller SL ACEA A3 SAE 0W40 alt 5W40 Finns mängder av oljor med de klassningarna och alla är i princip likvärdiga... Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Precis som Johan sa i första inlägget så funkar Rustas o Biltemas 5W-40 oljor bra om man inte sysslar med bankörning. Mvh |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.