|
Sida 2 av 3
|
|
|---|---|
| När min ryggrad känns som en förlängning av ratt och hjulupphängning. När leendet ofrivilligt går från öra till öra. När magen fylls av glädjesmakande bomullsvadd. När bilen går exakt dit jag vill bara genom att tänka. | |
|
Karossen har en stor betydelse för att jag ska känna körglädje. När man sätter sig i denna maskin, vrider om nycklen och hör ljudet av den kraftfulla motorn, gör att jag glömmer tid och rum .... den förstklassiga säkerhet som denna roadster har, gör att jag njuter av varenda sekund jag kör min pärla .... Länk |
|
| 240+ på Autobahn alt full rulle på Nürburgring det är körglädje det. | |
| Hur kan 240 rakt fram jämföras/likställas med "fullt ös" på Nürburgring?! | |
|
När c-låset låses upp. När man får sätta sig i den goa skinnstolen. Man vrider på nyckeln och 6:an mullrar igång (eller skramlar kanske...). I med "D" på lådan och rullar fint med ett jävla ryck mellan växlingarna. När man känner hur orkeslös bilen är och man snabbt inser att en FORD är en skitbil!!!!!!!!! Vill ha en BMW igen!!!!!!!!! Då inser man vilken körglädje man sålde för ett tag sen!! /Kidde Hjärtat säger fortfarande BMW... |
|
|
Ja du Höfläkt... Eftersom det var personliga tolkningar är det så enkelt. Tycket det är helt underbart att blåsa på i 240 och inte fasen är det så jvla rakt alltid. Sedan tycker jag det är lika underbart att köra på ringen. Korrelationen blir den att det inte går att köra så jvla snabbt på ringen serru... |
|
BBrahme |
Körglädje är att ta ut bilen på en riktigt kurvig väg, och känna hur bilen sätter sig i kurverna utan att man på minsta sätt behöver överreagera man känner full kontroll. Det är körglädje |
|
När man får adrenalin kick av att köra. Då känner man att bilen är förlängning av ens egen kropp och då vet man varför man valde just BMW... Det är väldigt få bilar som man verkigen kan upleva detta och ändå känna att man inte utsätter sig eller andra för fara. Det finns många bilar som klarar farter runt 200-250 men vill man verkligen komma up i dessa farter i en Toyota eller Renault? |
|
|
Svante, jo jag förstår att det är personliga tolkningar. Med all rätt. Och visst är autobahn väl krokig ibland med tanke på farten. Men tycker du inte att Nordslingan går tillrackligt fort...då får du nog fan gasa mer. Serru. För mig är körglädje Körning på bana med "rätt" bil. Gärna Nürburgrings nordslinga. Helst inte Anderstorp (om jag skall välja en motsats) Dom här härliga partierna där högfartskurvorna får magen att byta plats med hjärtat! Härligt! Sen är det inte alla bilar (läs få bilar) som ger än körupplevelse. Som favoriter måste nämnas Porsches 911or, lotus elise, kanske M-coupe...(vad tycker ni?) Som motsats tycker jag tex Audi över lag, M3 e36, turbostinna Volvo/Saab mm. Ytterligheter - javisst. Men bra tryck är inte körglädje för mig. Mvh |
|
|
Så som fler här har varit inne på så är körglädje när bilen följer mina intentioner. Den gör vad jag vill, när jag vill att den skall göra det. Den uppfyller mina förväntningar och lagom ofta överträffar dom. Man blir positvt överaskad. Till och med när jag begär (nästan) det omöjliga så ger den ett konkret svar utan att krångla. Att få räta upp ryggstödet ett par snäpp. Stänga av stereon. Lyfta bilcken i sommarnatten och se den där krokiga asfaltvägen bara vänta på att bli körd. Pilla i ettan och ge gas. Accelerationen är bra utan att vara uppseendeveckande och jag får trampa till på den mittersta pedalen strax innan kurvan. Vrider in och ger litegas så att bilen sätter sig. Ett litet drift med bakvagnen och jag får accelerera ut mot nästa kurva. Känslan är fantastisk. Kurvorna kan inte bli för många... Det är körgkädje för mig. //Erik// |
|
|
Ooopss stavar som en kratta... körgkädje=körglädje //Erik// |
|
|
En bil har körglädje när man kör omvägar istället för närmsta vägen bara för att det är så kul att köra.. Körglädje för mig är när man har full kontroll - full kommunikation med bilen. Det kan vara på en avsides skogsväg glidandes eller på någon motorbana, det är samspelet som är avgörande.. |
|
|
En bil har körglädje när man kör omvägar istället för närmsta vägen bara för att det är så kul att köra.. Körglädje för mig är när man har full kontroll - full kommunikation med bilen. Det kan vara på en avsides skogsväg glidandes eller på någon motorbana, det är samspelet som är avgörande.. |
|
|
Många intressanta synpunkter, för min del är körgläde det totala intrycket man får av bilen..behöver inte handla om fullt spätt, vilda sladdar, nervevad ruta med kromad armbåge, gasa i tunnlar, glida runt i bilen nyputsad i stan även om allt detta är kul på sitt sätt. Jag tycker iallafall att det finns absolut ingenting som stör körglädjen så mycket som en glapp och otajt bil som dessutom är smutsig invändigt. Visst är det kul om en bil känns välbalanserad och svarar härligt på gasen och man kan växla med fingertoppen och styra ratten med ett finger samtidigt som man vet exakt vad som händer under på vägen bilen genom att det förmedlas genom den sköna skinnratten, men min inre frid störs så mycket att jag inte kan njuta fullt av detta om det är oreda och smuts inne i bilen. |
|
| När jag ser grannkärringen glo ut igenom sin gamla trötta volvo en kall morgon när jag drar i väg med min pigga BMW hehe | |
|
Med tanke på den körglädje vi alla verkar vara överens om, som BMW erbjuder, borde ju alla BMW klassas som entusiastbilar av försäkringsbolagen. En förutsättning är ju nöjeskörning, och eftersom det alltid är ett nöje att köra BMW borde det vara OK att köra, med nöje, även till och från jobbet. Eller hur? Då blir ju nöjet ännu större, att även ha en billig försäkring? ______________________________ Problemet med BMW är att har man en gång börjat, kan man inte sluta! |
|
|
Körglädje är det samspel av motor, växellåda och bilens upphängning en bil förmedlar till sin förare. Sedan finns det faktorer som påverkar detta i negativ riktning. Detta kan sedan mätas på olika sätt, men det var inte den ursprungliga frågan. :-) Mvh /NP |
|
|
Känslan att bilen och du som förare blir en. När du startar och känner motorns härliga vibbar in i ryggmärgen,den härliga vägkontakten/väghållningen,stolarnas fasta grepp,växelspaken som handen direkt vilar på utan att man behöver tänka på det,växlarna faller in med en perfekt mekanisk känsla,ratten känns så där lagom härlig att hålla i,styrningens insmickrande känsla o följsamhet...mm,mm. He,he blev nästan lite sensuellt det här ;) Mvh Janne. |
|
|
Jag tycker inte att min bil förmedlar någon vidare körglädje. Sävligare styrning (varför envisades BMW med styrsnäcka?!) och sumpigare väghållning jämfört med min tidigare Honda Accord -87 som faktiskt var roligare att köra. Accorden har även minst lika exakt och trevlig växellåda som BMW:n. Motorsången är däremot klart skönare på BMW:n ----------- Länk |
|
|
Haha Wath! Ditt inlägg var en skarp kontrast till dom andra...roligt att läsa! ALLA BMW är inte lika magiska! Jag provkörde en 320 från 88 en gång...jag har aldrig haft så tråkigt bakom ratten sedan dess...TRISTESS!! ;) /K |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.