|
|
|
|---|---|
|
Tjena, nån som har nån ide på vad jag skall ha för olja i min 318-89 med M40 motor?? "råkade" prova med mobil 1 helsyntet vilket den inte uppskattade utan började ticka ganska fint, har bytt några gånger sen dess men bilen vill fortfarande ticka ibland, förutom när den är nystartad då de skall göra det..., tacksam för svar Mvh/Micke "Att köra framhjulsdrivet är som att bli bogserad" | |
|
Bytte faktiskt ojla idag. Har M40motorn. Köper min olja på BMW. Castrol Performance 10W-30, 4l-dunk för 291:- Mvh Henrik. |
|
|
Ok, kan ju vara värt ett försök, var ju inte så dyrt heller för att komma ifrån en Bmw verkstad... /Micke "Att köra framhjulsdrivet är som att bli bogserad" |
|
|
Castol magnetic 10-40´(480 kr - 4L) kör jag i min motor och har aldrig haft poblem med tickningar, förutom när man startar upp bilen då ticka den ca 10 sec sen slutar det... Av efarenhet kan jag säga att denna motor inte trivs så bra med 0-30 oljor utan en 10-40 är ganska optimalt. Mvh Martin |
|
|
Håller med "W", 0W-30 passar inte alls i en M40. ///Boooze BMW Club Finland #2046 |
|
|
Jag har provat en hel del olika oljor i min och den verkar ticka ungefär lika mycket med alla oljor jag provat. Jag tänkte prova på mobile 1 helsyntet nästa gång då den funkar väldigt bra i föräldrarnas 316-94. Men nu blev jag inte lika säker då Micke säger så... Men jag kommer iaf att köra på helsyntet i fortsättningen då dessa oljor är mer lättpumpade än tex mineralolja. Jag har inga problem med knack vid start då jag har nya lyftare, men den tickar mycket under gång. Detta trots ny kam+vippor+brickor+lyftare. Måste nästan vara spridarna som tickar i mitt fall (och säkert i många andra fall med)...?... Detta skulle ju förklara varför det inte spelar någon roll på vilken olja jag kör. Min skrothög: Länk |
|
|
Hmm snackade med BMW verkstaden här uppe i Umeå för ett tag sedan och de sade aja baja om helsyntetisk olja i M40 motorn, körde med det i min i typ 500 mil och den började "ticka" mer och mer, har kört med diverse andra oljor i typ ett år nu men den (provat byta flera gånger) men den vill ändå "ticka" i typ 5 sec ibland sen är den tyst ett tag för att sedan åter igen ticka... mystiskt... motorn har bara gått strax över 11000 mil också, spridarna tickar ju typ som ett klockspel medans ventilerna har ett mera rasslande ljud, så det går att höra skillnad... "Att köra framhjulsdrivet är som att bli bogserad" |
|
|
Min konkar typ som om någon står och slår på motorn i ca 2 sekunder efter kallstart och det har uppkommit nu när det blivit kallt... Min teori är att oljan är så tjock när den är kall att det tar 2 sekunder för den att pumpas upp så att lyftarna kan lyfta eller?? vad tror ni? Spridarna låter också grymt mycket när den är kall... Men bara när man ger gas.. ----------------------- Min E30: Länk |
|
|
Det där med att den tickar ett tag för att sedan sluta tyder helt klart på igensatta lyftare. Sen jag bytte mina lyftare så slutade det helt och hållet. Har aldrig det minsta problem med det nu. Men den tickar ändå hela tiden, inte knackar. Detta måste då vara spridarna. Men kan dom väsnas så pass mycket att det hörs in i kupen om fläkt och stereo är avstängd? Men det måste ju vara spridarna, vad skall det annars vara? Jag har ju ny kam och vippor mm. Min skrothög: Länk |
|
| Jag fick rekommenderat av BMW Borås, till min M42, en Castrol GTX 10w40-olja som jag köpte på Mekonomen. Ganska dyr, men det känns som att man kan ta den smällen bara man får en bra olja. Tickar gör den definitivt inte i alla fall. | |
|
Vad tror ni om mitt klonk då? ----------------------- Min E30: Länk |
|
|
deej.... Din teori tycker jag låter bra. Oljan blir ju trögare när det är kallt, och därmed så dröjer det lite längre för motorn att få upp oljetrycket. Detta leder ju till att de hydraliska lyftarna inte orkar hålla emot riktigt och då knackar motorn. Min skrothög: Länk |
|
|
hmm... tack... MAn är nog inte så dum ändå :) ----------------------- Min E30: Länk |
|
|
Ang. oljor: Prova Agrol Spectra 5W/40. En helsyntetolja som tillverkas av Mobil och säljs av Lantmännen/Odal/Granngården eller vad de nu kallar sig denna veckan... Jag har kört på den med både otrimmat, gatbilar och tävlingsbilar (rally). Den funkar faktiskt jäkligt bra, möjligen ngt tunn för en sliten motor. Och prisvärd. 280 pix för 4 liter! Micke |
|
|
Den där oljan från granngården har jag hör talas om. En kompis som hade en gammal saab sa att den hade slutat ticka/knacka när han köpte olja därifrån. Kanske var den oljan??? Min skrothög: Länk |
|
|
Min ticjar ingenting när den är mellan varm men sen när den är genomwarm så börjar den..... |
|
|
Vad kan det beror på? |
|
|
Är du säker på att det är lyftarna som tickar? Även spridarna kan ticka ganska kraftigt ibland på äldre bilar, och det kan lätt förväxlas med sliten kam/lyftare. BMW 7er-Burnouts is for wannabees! BMW CS #5139 |
|
|
jag äe säker på att det inte är spridarna.... |
|
|
jag har Shell Helix 5-40 helsyntetisk olja i min M40 och den mår fint... /Henke BMW CS #5075 |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.