|
Sida 3 av 4
|
|
|---|---|
| Ingengören> Låter som lite bitterhet där...:) chilla nu... börja inte grina, faktum är att väldigt många gillar M3-E36 och det är också väldigt många som tycker M5-E34 är en snygg bil. Sedan vad du anser ser gamalt ut eller inte ändrar inte på detta faktum. M.V.H | |
|
3.8 tomvikt 1650 kilogram tjänstevikt 1870 kilogram två helt olika ting |
|
|
Har ägt M3-93 och ävene E34 525-91 och äger nu en E39,jag tycker själv att M3an var en härlig bil dock tyckte jag att var lite seg i botten men underbar på toppvarv utsende mässigt så ser E36 lite nyare ut mot e34an men jag tycker faktiskt en e34 med typ 10"bakfälgar och mycket sänkning ser läcker ut. sen ligger dom ju lite stabilare på vägen än E36 och jag tyckte då inte att 525 var svår att sladda och leka med.. Men om pengarna finns för en e39 540 så tycker jag att man ska prova denna variant,den har grymt stort användnings område =)he he.. i slutändan så är det ju fina bilar och BMW. Så det kan ju inte bli fel!!! |
|
|
Precis, som jag hela tiden sagt, M5 väger ungefär 1800kg... man får ju mäta tjänstevikt. Mvh. Robban Johansson |
|
|
Enligt regbeviset så väger min 1800kg.... BMW M5 3.8 Bengan |
|
|
Enligt den svenska instruktionsboken för BMW M5 (3.8) sidan 107, under rubrik "Mått och vikter". Tomvikt =(körklar, fulltankad utan extrautrustning) kg 1650, (Tour. kg 1720) Totalvikt=kg 2150, (Tour. kg 2220) Viktuppgifter vilka således borde ha hög trovärdighet… |
|
|
Ni menar alltså att man mäter bilens vikt (tjänstevikt) med 2 pers och full tank, vad väger inte M3:an då? Skulle vara kul att veta... är det någon som har koll på M3:ans tom/tjänstevikt? |
|
JH |
Vad gäller tjänstevikt på M5, i boken står vikten ren utan extrautrustning. Lite klima, stolar m.m,m.m sticker denna upp rejält. T.ex väger en elstol ca. 18 kg mer än en ren, och då finns det oftast två! Rensade min M5 3,6 på ca. 148 kg isolering, extrautr. och lite annat under senhösten när jag plockade isär den. JH |
|
tjänstevikt är med en förare (tror det är satt till 75kg) och full tank. Min f.d M3 vägde 1540kg i tjänstevikt enligt papprena. Jag vägde den själv till 1390kg utan förare & soppa. Så räknar man på tjänstevikten så blir de 1390+75+65kg soppa = 1530kg mvh larsson |
|
|
E34 är en ren 80-talare, inget annat, ser riktigr gammal ut tycker jag.... M3 E36 plastig? inte min gamla ialla fall.... /J |
|
|
Oj så intressant det är med VIKTEN....inget som jag ens har funderat på en sekund under dom två år jag ägt min M3, men ni kanske kan starta en liten ny klubb? ///M Weight Watchers....great fun! |
|
|
Jag skulle utan att blinka ta M3:an före M5:an för samma pris. Den är roligare, modernare och nästan lika stor inuti. Vikten är ju minst lika intressantare som effekten!!! |
|
magwalle |
Hej. Jag kom av en ren slump in på denna sida och kikade runt lite i denna tråd. M5 eller M3? E34 eller E36? Jag har själv ingen bmw och har nog ingen intention att skaffa en heller. Åker golf. Dock kan jag som opartisk bedömare ge mina reflektioner på denna tråd. Sammanfattningsvis kan man säga följande. De som har en E36 tycker den är snyggast och vice versa. Dock måste jag säga att personligen och delad uppfattning i min mycket bilintresserade bilkrets är följande. De M5 E34:or som inte blivit pizzabilar Dominerar! Maken till maskulin vagn får man leta efter. Ställ en original sådan utanför en krog i stockholm och iakta blickarna den får.......helt otroligt. Folk blir antingen nostalgiska eller bara väldigt imponerade av bilen. Den absolut krossar de nyare bmw bilarna; Ex.vis balla arvid med sin 528i e39 och 18" fälgar. Vad är det? Dagens bilar har blivit alldeles för moderna och opersonliga. Detta var en reflektion från en utomstående betraktare och bilentusiast som dock åker golf men som imponeras av M5 e34:as pondus. Tack för ordet. /Magnus |
|
Kloka tankar! M bilar i originalskick är sällsynta idag, speciellt då E36 M3...men min är minsann fortfarande 100% original! (och den får faktiskt blickar ibland...) :-) |
|
|
E34 karossen må ha många år på nacken (och se brutalt ful ut.. om man tittar på tex en 520 -88) men ack så vacker den kan bli!! Jag har receptet *flinar*. *Nûrburing-pkt *V8-grill *Msport-speglar *Vita el tonade blinkers *En väl avstämd sänkning *Fälgar med mycket offset typ M-Kontur (8,5-10x17") det är så snygg en 34:a kan bli! =) // Arrow |
|
|
Kan även säga att det inte är mindre problem med en m3:a... uscha!! sen jag började på mitt nya jobb för ett halvår sedan så har vi haft en service på m5 3,6 och hela fem kamkedjebyten på M3 e36.. med tanke på att motorn ska ut och ner i molekyler för att man ska lyckas byta denna så är det en operation som går på minst 25000kr!!! (inlämnat jobb alltså).. har inte utfört jobbet själv än men jag kan lova er att det är en mindre rolig operation! Extremt lite problem med M5 E34 eller e34:a över huvudtaget.. E36 däremot dras med främst sina spindelleder samt främre bussning i bakvagn.. så personligen tycker jag att en M5 är att föredra.. men det är jag det.. =) // Arrow |
|
|
Flåklypa: Sen när har E36 varit nästan lika stor som E36? Kanske en sedan E36 är lite rymlig, men kan ändå knappast jämföras med E34. Dessutom är ju de flesta M3 coupé så det inskränker baksätet till nåt att ha två spädbarn och en burk cola i. Allmänt: Frågan tycker jag skall besvaras med vad du ska använda bilen till, samt hur gammal du är. Välj M3 om du ännu har lite bus kvar i kroppen, vill ha en fin bil som ser mycket ungdomlig ut tillika som den är gudomligt vacker. M5'an väljer de som kanske ochså har bus i kroppen men vill kanske ta ut det längs med långa resor med familjen på kontinenten. Om barn är på kommande kanske di behöver lite mera plats för barnstolar, barnvagnar. etc. E34 ser lite sliten ut framifrån, men från sidan och bakifrån skulle det nästa kunna vara en mycket nyare bil. I skillnad från M3 så är en original M5 mycket skygg. Samtidigt som M5'an har mera macho stuk. Min MVH Andreas |
|
|
Sorry skulla nog låta så här:Sen när har E36 varit nästan lika stor som E34.... MVH Andreas |
|
|
bayerischemotor: Tycker inte E34 bilarna är speciellt rymliga för sin storlek. Medans M3 coupe är en av de få coupeerna där man faktiskt får plats, förutsatt att man inte är 2 meter. No turbo shit, just real power! Länk |
|
Gemini__ |
Jag är ung, och jag kommer förhoppningsvis inhandla en M5:a till våren. Jag uppskattar M5:an mer än M3:an. Har givetvis haft tankar på en M3:a åxå. Det är faktiskt såhär att en E36:a ser nyare(den är det åxå iofs) ut än en likvärdig E34:a. Den har åxå en otroligt fin inredning. Så där måste tyvärr E34:an se sig slagen. Men som helhetsintryck inger E34:an ett mer gediget intryck, den verkar ligga snäppet över 3-serien när vi talar om kvalité.(Kanske inte motor +drivlina?) Verkar mer rejäl om man kan säga så. Jag uppskattar 5-seriens utrymmen gentemot 3-seriens. Min personliga uppfattning är den att det finns färre M5:or än vad det finns M3:or. Jaja, lite av mina tankar ang. dessa underbara bilar. Det är tur att alla har olika smak, skulle inte vara så skoj om alla gick åt samma håll =) |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.