AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
806

530D med gashäng

BM
511
BMW-Danne
BMW 530d -02
har ett litet problem med min 530d -99a.

det är så att när jag gasar (accar)) o sen släpper gasen så går inte varvet ner. det kan dröja typ ett par sekunder innan det börjar sjunka igen. frikopplar man e det inga problem, då sjunker det som vanligt.

detta är jäkligt otrevligt nu när det e halt ute!

det sitter en kcr-box monterad i bilen, men det har varit normalt efter detta montage, men kan den inverka nåt? nån annan fundering?

känns ungefär som turbon inte slutar ladda när jag släpper gasen (wastegate finns väl inte på diesel?)

mvh danne

ro
559
ronte
116d -16
328i cab -98
Hej

Jag har haft samma problem på min 525tds. Problemet uppstod inte alltid utan kom och gick i perioder för mig (ibland kändes det t.om som om den accelererade när man släppte gasen). Tyvär har jag kopplat det till KCR-boxen, för tillfället kör jag utan och då har det aldrig hänt. Jag har provat felsöka med det mesta, men det som hjälpte var att dra ned effekten på boxen (åtminstone skruva lite på boxen).

Däremot tror jag inte det beror på fel på själva boxen, utan i mitt fall tror jag det beror på fukt och kontaktproblem, framförallt i adapterkabeln mellan motorstyrning/boxen/pumpen, men även att jag får in fukt i själva boxen som gör att den beter sig lustigt.

Jag har tagit in boxen för att låta den torka ordentligt, sedan ska jag försöka skydda kontakter och box bättre än vad det var från början (kontakten till motorstyrningen från boxen är på min alla fall helt oskyddad). Sedan får jag hoppas detta hjälper, boxen gör för mycket för att vilja vara utan.

------------------
Always Diesel
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.