|
|
|
|---|---|
|
Jag har hört någonstans att om man vill få motorn att "gå" effektivare skulle man tanka 98-oktan(oblyad) istället för 95. Stämmer detta? Vad är fördelarna resp. nackdelarna med detta? Är det att rekommendera. Vad skulle jag märka för skillnad på min 728-96 ? | |
|
Detta ämne har diskuterats mycket. Om du använder "Sök inlägg" och skriver "oktan" kommer det upp mängder av trådar som du kan läsa. Men för att kort och något förenklat svara på din fråga: Desto högre oktan desto bättre för motorn! Det högre oktantalet gör att knackningstendenser minskar och motorn kan ställa om tändpunkten så att det kan ske ett mer effektivt utnyttjande av bensinen. Det resulterar i högre effekt och lägre bensinförbrukning. Vissa motorer är mer känsliga än andra för oktanförändringar. I vissa motorer märks ingen praktisk skillnad, medan andra motorer ragerar märkbart på en oktanhöjning. Testa och avgör själv! Min motor går jämnare och drar lite mindre bensin med 98 oktan. Har dock inte märkt någon större skillnad i effekt (i laboratoriemiljö skulle man garanterat märka en effektökning!). Motorn kan aldrig ta skada av för högt oktantal (handelsbensin), däremot kan motorer ta skada av för lågt oktantal. Vissa motorer kräver dock bensin med bly (eller blyersättning)! Mvh |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Captur Intens II-19 |
Detta har diskuterats och trätts om i all oändlighet. Moderna bilars elektronik gör att du inte "känner"nån skillnad alls.Inget som är värd att betala det högre priset för. Men igentligen beror det på att tändningen kan ställas högre så ger det ev lite mera effekt div högre verkningsgrad per satsad krona. Ett högre oktantal innehåller inte mera energi utan är ett värde på hur mycket tryck och temperatur bränslet tål innan det självantänder därav orsaken att du kan köra med högre tändförställning vid högre oktan och få nån hästkraft extra. Länk MVH Hasso Länk |
|
Eftersom det har trättats om det i oändlighet, så ska jag vara kort. Min bil drar mindre sås med 98 super plus optima (Tyskland) än med snik 95 när man kör hårt i bergen. Skillnad marginellt men den finns där |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.