|
|
|
|---|---|
|
Jag behöver ett insprutsystem och tändsystem till min s50 motor. Jag har ingenting just nu förutom block + topp. Vilka sprut är prisvärda? Jag har inte så höga krav bara man kan ställa in skiten så att motorn inte spikar. har kollat runt efter olika sprut men man blir ju inte klok på vad som skiljr dem åt!! | |
|
Haltech är ju ganska billiga och fungerar ju bra. "Letar efter en trimmad E28" |
|
|
Vill du kunna styra Vanosen är det inte så många som är aktuella, bara de dyra. Jag ville ha ett system som kunde använda original kabelhärva och givare, men det gick inte. Kiip Spiiding! |
|
|
Spiidfriik: Kunde du inte använda smtp 5 eller vad det nu heter? Fast det kanske enbart är tilläggsprut för turbobilar? "Letar efter en trimmad E28" |
|
|
Du kan få köpa mitt haltec med allt så de passar din motor,bara att hänga dit.. då har du ju ett program att starta med sen också enkelt eller hur?? Maila mig för pris MVH Andreas |
|
|
Vad är det egentligen som styr vanosen och hur funkar den mer än att den "änrdar öppettiderna för kammen"? Hur styrs den? om den styrs endast av av/på så kan man väl fejka detta? |
|
|
Det är extremt svårt att få fram säkra fakta om Vanosen. Det lär dock inte ska vara ren av/på funktion på S50. Exakt vilka parametrar som styr den har jag inte lyckats få reda på. Original har Vanosen en egen styrbox på S50. Kiip Spiiding! |
|
|
hmm, skiter totalt i den isf. Orkar inte bråka med mer saker. |
|
| Vanosen har INTE en egen styrbox på S50. Endast 3,0 S52 har en egen styrbox för Vanosen. | |
|
Finns det ngn här som har lyckats "lura" vanosen? mao simulera till/från slagningar? |
|
|
Estorilmongo: Jag har en S50B30 -94 och den har separat box till Vanos... Å andra sidan trodde jag inte att S52 fanns på 3,0 liter. Kanske vi bara har olika benämning på samma motor? Kiip Spiiding! |
|
RafkoM3 |
M3 E36 S50 motor HAR 2 boxar som spiidfriik säger.. En motorstyrenhet och en vanosstyrenhet. /M3 E30(TIC) Länk |
RafkoM3 |
Fulingbusen. Vanosen är lätt att kontrollera och mappa in med ett bra sprut. Den styrs av oljetryck och elektriska magnetventiler. Du programmerar in den att vid ett visst oljetryck/varvtal/belastning ska den vrida sig ett antal grader och så vidare. Har du tex autronic eller nyare sprut som har massa såna funktioner så kan du styra vanosen med det. Med bra sprut har du TPSgivare, Mapsensor, vartalsgivare osv osv... Så då kan du bestämma vridning av kamaxeln. /M3 E30(TIC) Länk |
| Hmm, märkligt. M3 3,2 96 o framåt, har INTE en separat styrbox för Vanosen, OM nu inte den motorn finns i 2 olika beteckningar...... Däremot så har M3 3,0 93-95 en separat styrbox för Vanosen. I 3,2:an så ingår Vanosstyrenheten i orig.boxen. Hej vejs. | |
|
Rafko: ok, ytterligare en anledning att sats apå dyrt sprut alltså (suck!) Men hur koplar man in ett sådant sprut til vanosen? Behöver man vanos styrenheten då? Appropå sprut: Jag har hittat ett haltec E6M, ett E6K, och ett elektromotive tec2 för samma priser. Vilket är "bäst"? |
|
RafkoM3 |
Fulingbusen: Nej, den boxen kan nog bara motronic styra, eller någon form av emulator. Men man vet ju aldrig :) Med ett annat sprut så skippar du alla orginal insprutboxar och kör med sprutets system. Vet att LINK2 och autronic kan styra funktioner som vanos eller andra sorters ställbara ventil/kamtider. Man kopplar troligvis in alla givare bara och impulserna som ska gå till magnetventilerna får du från sprutet som du se kan mappa och ställa om själv. Men jag vet inte säkert.. Kanske Peter hammarström vet? Eller han kanske har tagit bort vanosen.... /M3 E30(TIC) Länk |
|
Estorilmongo: Då är vi överens i sak! :-) Bara motorbeteckningarna som spökar lite. 3 liters maskinen med enkel Vanos (93-95) heter S50B30. Efterföljaren på 3,2 liter och dubbel Vanos har jag inte fått helt klart för mej om den heter S50B32 eller S52B32. Nåja, Styrboxfrågan är utredd iaf. Kiip Spiiding! |
|
|
Är det Hamarström s0om har den där m3turbo.nu sidan? isf har han plockat bort vanosen censurerad signatur |
|
|
Nej det är TED,ingen som kör turbo på s50/s52 kör med vanos tror ja |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.