AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
453

M 70 tomgång

Paap Reeder
Hej Vinkeltolvor!
Gjorde idag ett nytt mekryck med min M 70 som bara vill på tomgång.
Min plan är nu att demontera allt jag "satte dit" för att se vad som blev fel.
A) när jag tog bort de sprillans nya Motroniclocken fanns det ärg på stiften inuti locket?? Aldrig sett på maken. Inte litet heller. Satt som skägg på de små stiften. Vad är detta?
B) trots att jag före återmontering kontrollmätte samtliga 12- tändkablar (6,1-6,3 Kohm)så visade det sig att cyl 4 hade avbrott i tändkabeln!!?? Shit happens!
Notera då att jag bara kört den på tomg. Skall i morrn "sprätta upp" hela 4:ans kabel för att se vad som hänt.

Någon som vet om man skall anbringa ngn sorts klistermassa på insugspackningarna?
(Mina beställda microfish - vstbok - verkar ha fastnat på Öresundsbron)(eller så har Nils Dakke varit i farten.)
MVH /// Paap Reeder

po
1.178
powertoy
750iA-97 Individual step.TV/Nav.
528i -82
Jag gissar att du med motronic-lock menar fördelarlocken. Som alla fördelarlock så sker ju en ständig gnistbildning mellan rotor och kontaktstift i locket. Motronic-locken är ju bättre avtätade med o-ring, men slits likväl för det. mellan 15-20000mil kan det vara idé att byta dessa + rotorerna. Locken kostar runt 1000:- styck. (samma artnr. som på m30 föresten).

Man får bättre knuff med v12:a
po
1.178
powertoy
528i -82
Hopp, såg inte att du redan hade nya lock. ursäkta!
Paap Reeder
Hej!
Har nu sprättat upp 4-ans tändkabel. Felet låg i att det var avbrott i motståndet som sitter precis före stiftet.
Är det ngn som har en 70 cm 6,3 Kohm Motronic-tändkabel liggande. Typ från M 30 passar också tror jag?
MVH /// Paap Reeder
svardska
hade du inte köpt nya kablar? i så fall är det väl bara att reklamera den eller?
Di
828
Dic
850ia 1991
Alpina B6 3,5 kat
Paap Reeder !
Jag fick hjälp av Bmw Solna på Jourverkstan med en ny kabel,tändhatt och fördelarhatt plus ihopklämmning med spectången för 289:kr.det tog ca;30 min,sen funkade det som det skall.
Jag hade givetvis innan kollat med alla leverantörer vad en hel ny sats kostade.Bosch på Ringvägen har alla grejor till ett bra pris utom den rackarns tången.Lycka till.
Mvh Dic.
po
1.178
powertoy
528i -82
Funderade på ditt ärg-problem. På ett gammalt hedeligt tändsystem men brytare, är ju det klassiska felet att kondensatorn är defekt då brytare och fördelarlock bränns upp i förtid. Hur kondensatorfunktionen är löst i motronic-systemet har jag inte koll på, men det borde finnas något liknande.
Al
462
Alexandar
BMW M5-01
Rör/öppnar sig dina motorspjäll (DK motorer) när du trycker på gaspedalen? Händer det ingenting?

Låter som om det kan vara något fel på fly by wire
så att det inte kommer fram någon signal om gaspådrag
(som om gasvajern skulle vara av)

Har svårt att tro att det beror på något tändproblem.
Den skulle då bara gå sämre men ändå varva upp.
Paap Reeder
Hej "Dic"!
Bra tips.
Begriper inte hur fanken tidigare uppmätt kabel kan lägga av??
Vill minnas att det på ngn version av Volvo 740 16v sitter Motronic-lock. Sitter in mot torpeden. Skall kolla med Volvo också på måndag. Det är väl Bosch eller Bremi som gjort alla kablarna oavsett BMW eller V-o. Mina original heter Beru.
MVH /// Paap R
ho
432
hombre
750iA 1991
Är inte jullovet över ? Tid för ny lägesrapport !
God fortsättning förövrigt...

Paap Reeder
Hej!
Jo.... jullovet är över men kvicksilvret syns inte än på termometern.
Det jag nu närmast skall göra är att kolla kammarnas lägen om jag utifall har strulat till ett kugghopp då jag lossade kedjespännaren.

Varför måste man anv de spec BMW- verktygen för att "nolla kammarnas lägen"? Räcker det inte att avläsa markeringarna vid ÖT??
MVH /// Paap R
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.