|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Har ni varit med om att bli dåligt behandlade av snorkiga BMW försäljare som misstrott eller totalt nonchalerat er trots ni varit 100% seriösa? Minns en gång då jag var spekulant på en M3 93:a men blev avvisad med repliken "Hörru grabben, denna är nog inget för dig". Upprörd över denna arrogans burnade jag på parkeringen med min 318iS. | |
|
Näe - jag måste säga att jag inget har att klaga på från auktoriserade försäljare i England. Tvärtom faktiskt. Har varit ute och provåkt E65/735 samt en tokfräsch E38V2/740 med dem. Vara nära att slå till på E38:an... V8 med VANOS - mums!! Skall bli spännade att se hur de är här i Frankrike men har inte provat ännu. Funderar allvarligt på att skaffa en E38/740D här för att prova på då dessa ju inte togs in i England. Mvh Björn |
|
|
JHAr blivit mkt snorkigt bemött av en säljare på Novation i Uppsala... Novations reservdels-personal är däremot mkt trevlig... hittils. /Jonas |
|
| sånt får man räkna med på dom större bilmärkerna,iaf i dom större affärerna...dom tyska märkerna är absoult värst!! audi,bmw och merca | |
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
hydro.Väldigt moget gjort att bränna gummi på parkeringen:)Kan tänka mig varför du blev illa bemött:) Och har man inte kavaj och slips så har det helt klart sina nackdelar att gå in till en BMW handlare, attans skillnad på bemötande.Men jag tror de börjar lära sig så smått. MVH Hasso Länk |
|
Visst när man var 18-19 blev man mer eller mindre utkörd, men det var nog med rätta så här i efterhand.... /Kristian BMWCS #5062 kontaktperson i 02-klubben ------------------------------ Länk 1600/2-renovering... |
|
|
Inte varit spekulant på nån bil, men. Jag, 16, snart 17 år har aldrig upplevt några "snorkiga" försäljare nånstans. Inte ens när jag klev in på BMW Danderyd i mjukisbrallorna jag använde när jag hjälpte farsan att måla om huset i... Så, bara bra erfarenheter än så länge. /Jonas |
|
|
Köpte min 323 Coupe -97 På auktoriserad bmw firma. Då var jag 21. Dom bemötte mig väldigt väl, beror lite på hur man uppför sig. Men har blivit nonchalerad även jag. Ps. Kavaj o slips e inte min stil. Den som har flest BMW när han dör vinner! Länk |
|
|
Har aldrig blivit dåligt bemött på någon bilfirma vid "biljakt" även fast man har tittat på lite dyrare bilar, och detta iförd "vanliga" kläder och keps! _____________________________________ När det gäller körglädje så är svaret E21! |
|
|
Kan väl tillägga att jag bara bär slips eller kavaj eller kostym när JAG vill det. Och det är ju inte när jag tittar på bilar kan jag ju säga... Har alltid varit ledigt klädd vid "biljakt" men det är möjligt att det hjälper att man glider upp i en hyggligt fräsch E38... Mvh Björn |
|
|
jonasjonas: hmmz.. hallå!? dom behöver inte oroa sig över att du ska fråga om att provköra en bil ju. För liiten ju ;)) skämt åsido. Själv var jag inne på S--b med en kompis i somras o bara kollade lite. Såg en Aero som försäljaren sa var Nordic trimmad eller nått till 250hk om jag inte minns fel. Efter att ha snackat lite me försäljaren om bilen så frågade jag om man fick ta en liten runda med den. Han sa då tyvärr, med motiveringen att han visste hur han själv körde i min ålder. Jävla pack. Han ka ta sin saab o stoppa upp den nånstans.. Självklart hade jag ju rastat den lite..men vadå?? provkörning är provkörning juh. Va egentligen inte intresserad av den ändå.. ville bara köööra...hehe.. men iaf. På detta sättet kan han ju inte resonera.. tycker inte jag iaf.. ---------------------------- Finns på icq: 60288954 "BMW följer inte utvecklingen. BMW leder den" |
|
|
Aldrig varit på en fysisk biljakt i hallarna faktiskt. Min nuvarande bil köpte jag per telefon hos Sala Bil, dvs lämnade in specifikationerna jag ville ha på bilen per fax, klart. Kom och betalade bilen i samband med leverans 1 månad senare. Snabbt och problemfritt. /Dominik |
|
|
Det är verkligen roligt vad de tar sig frihet till många av försäljarna (inte bara BMW)...de vet absolut ingenting om personerna som kommer in i butikerna men ändå vågar många bete sig som om de vet vem man är. Det finns klart många som inte vårdar sitt yttre vad det gäller att glassa med fina kläder och välkammat hår osv och om en säljare börjar ta en sådan människa oseriöst från första stund, kan denne glömma att det blir något köp inför all framtid. Det är verkligen roligt att se hur många säljare glider runt i affären som om de vore kungen av Saudiarabien ungefär, med näsan i vädret. Jag kan tänka mig att det krävs en kurs under några veckor för att bli bilförsäljare och om man sedan har lyckan att hamna hos BMW, Porsche, MB mfl är det nog lätt att glömma bort vem man är egentligen. Av egen erfarenhet har jag aldrig mött någon större nonchalans från firmorna, men den lilla som har funnits var hos säljarna. Jag har alltid gillat BMWs kvinnliga försäljare, inte av den anledningen att de ser skapliga ut, utan att de ger ett bra intryck och kan ge den fakta man söker på ett vänligt och hjälpsamt sätt samtidigt som de inte försöker spela märkvärdiga. En bilförsäljare är alltid en bilförsäljare och inget annat, så är det och det finns bra och dåliga men några akademiker blir de aldrig. |
|
|
glömde att tillägga att många förmögna människor enligt egen erfarenhet gillar inte att utmärka sig utöver sitt bilval, de kan därför se lite lodiga ut och då märker man hur säljarna tar dem på ett helt annat sätt än om de tog på sig sin kavaj. Detta gäller naturligtvis inte bara BMW, men det är ett farligt beteende. Problemet är att pga detta är det lätt att ta på sig fina kläder och komma in nykammad och plocka ut dyrgriparna för provkörning, trots att man inte är intresserad. Det är kunnandet och intresset som skall ligga till grund för en personlig bedömning och då ser man vem som är falsk så att säga. verkligen se ut som luffare |
|
| Oj vad fint och väl centrerat raderna ligger... | |
|
Hmmm.....var inne på BMW i göteborg och blev lite annorlunda behandlad när jag hade mina arbetskläder....Gick runt över 1 timma utan hjälp!! Vad är detta igentligen?? Kom tillbaka nåra månader senare i mina vanliga kläder , då var det annorlunda!!?? Tycker inte det skall gå till på det viset!! Varför?? MVH//Jimus |
|
|
Space-X-plorer, Jag ser äldre ut än vad jag är... :) T.ex. när jag och farsan testade BMW X5 4.4 i Åre. "Utlånaren" frågade om båda skulle köra. |
|
|
Detta hände -94 när jag var 25 år. Var inne hos en lokal småhandlare och kollade runt med ett par kollegor från jobbet. I hallen stog ett Japanskt flaggskepp.. Humm.. Jaja.. Runt 400k på prislappen. Jag öppnade dörren och satte mig bakom ratten mest för att bara känna på grejerna och jag hade INTE en tanke på att provköra. Två sekunder senare kommer en säljare som skjuten ur en kanon från sitt kontor och säger följande... "Du, grabben!!! Du har ändå inte råd med den där så rör den inte!" Jag blir såklart tokig på det uttalandet och kliver ur bilen och lämnar dörren med en smäll så jag nästan trodde den skulle hamna i fel säte... Jag och kollegorna som sett/hört vad som hände travar i rask takt mot utgången och jag sätter mig bakom ratten på "min" hyrbil... Var på kurs... Men det visste ju inte försäljaren... Hyrbilen var en SAAB 9000CDE -94 med 1200 mil på mätaren och en prislapp på runt 300k. Jag lovar, har ALDRIG sett en försäljare med SÅ lång näsa när han såg vilken bil jag körde iväg med... Mvh. Micke Länk |
|
|
Känner helt klart igen syndromet med snorkiga märkesbilförsäljare och kan inte fatta hur de resonerar! Har förvisso inte ens vågat mig in på BMW för en provkörning ännu, men såväl Volvo SAAB och Audi har varit direkt förnedrande när jag bett att få provköra. Skoda, Mazda och Ford här i Malmö har däremot varit tillmötesgående och trevliga, trots att jag kört deras "värstingmodeller". Jag menar även om jag går klädd som den värsta lodis så kan jag ha lika fet plånbok som vilken kostymklädd herre som helst. Och då förlorar man verkligen kunder! Undrar om bilförsäljarna/firmorna inser hur viktigt många pontentiella kunder tycker det är att bli bra bemött och respekterad! Ett exempel är en man jag känner. Han är runt 45, har gott om stålar men klär sig så att säga vardagligt, ledigt: Jeans och rugbytröja typ. När han tidigare i höstas skulle byta bort sin Audi 100 Avant gick han först till en Audihandlare men som han själv uttryckte det: "De verkade inte intresserade av att sälja någon bil till mig, så jag åkte och köpte en BMW (helt ny 520iT) istället. Den värsta sortens bilförsäljare tycker jag är de som för det första inte vet ett dugg om bilen, och för det andra försöker lura i en att de kan allt! Med vänlig hälsning //Kalle ______ Länk |
|
|
var för ca två år sedan på jakt efter en liten fransyska vid namn megane (mot bättre vetande). jag hittade en hos en "traktorfirma i tranås och vi begav oss dit i en risig DKW från tidigt 80-tal+barnstol med tillhörande kinkig 1-åring, säljaren slet som ett djur med att montera barnstolen i tre bilar som han verkligen tjatade fram en provkörning på, han hade alla nycklar med sig efter att vi sagt vad vi var intreserade av, han stod och väntade i hallen och bad nytillkommande kunder att dom fick vänta lite tills han hade hjälpt kunder som varit inne tidigare, det roligaste var att han själv fixade en övningkörningsskylt åt mig eftersom jag då inte hade körkort utan fortfarande övningskörde, jag köpte ingen bil av dom eftersom jag "råkade" åka med en kompis-kompis i hans 525-89 och föll pladask! det är kul när man träffar dessa "riktiga" säljare som skiter i hur man ser ut och inte gör som merca i Linköping där vi stod och väntade i 50min medans dom fikade i rummet intill- han köpte sedan en helt ny X5 istället eftersom där fick han hjälp! Frazze |
|
|
Synnerligen intressant diskussion. Alla har nog blivit bemötta på olika sätt, bra och dåliga erfarenheter får man vad man än gör. Bilaffärer är sällan några undantag. Själv har jag på jakt efter rätt bil glidit in i flera olika bilhallar i alla tänkbara utstyrslar. Roligaste minnet var nog då jag dagen innan min student gled in hos lokala BMW återförsäljaren i feta baggyjeans, grym T-shirt och typiskt tillhörande baseballkeps. Fick inte så väldigt mycket respons från säljarna då, men lyckades till sist väcka en äldre säljares intresse. Vi pratade lite och jag noterade att han blev lite förvånad av mitt intresse för en VÄLDIGT dyr cabrio som då stod framför mig. Det resulterade inte i någon provkörning men jag var fortfarande intresserad. Fyra, fem dagar senare glider jag in i finsviden. Kostym, slirre och de blanka skorna var på. Var på väg till ett stort släktkalas. Försäljarnas intresse var märkbart större, och den äldre säljaren uppvaktade mig smått där jag klev runt i hallen. Var väl inte så väldigt intresserad av cabrion längre eftersom jag då redan hade köpt. Tackade för pratstunden och skulle precis gå då den äldre försäljaren frågade om jag inte varit innen några dagar tidigare och tittat på cabrion som stod i fönstret. Han hade alltså efter en stunds funderande kommit fram till att jag var den snoriga snubben med baggyjeansen. Slutsats. Visst spelar det yttre stor roll, själv tycker jag att hel och ren borde vara det som spelar roll. Alla förtjänar samma bemötande oavsett antal kronor på banken, eller vilket bilmärke man än kör. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.