AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilstereo Navi Tele Ljud Larm
849

Stereon stängs inte av! 528 E39...

Hej!
Jag har lite strul med stereon på en 528 iA Touring -98 E39. Stereon stängs inte av ibland när tändningen slås av. När felet föreligger går det inte heller att varken slå av/på stereon eller ändra volymen. Jätteskumt fel, som tyvärr kan dra ur batteriet med lite otur.
Bilen har navi/tv, så jag vill helst inte byta hela enheten....
Alla tips är välkomna!

mvh Johan
ca
115
carl
M3 E46 SMGII

GSX-R 1000
Hej!
Det kanske finns ett relä till stereon, som stänger av stereon när tändningen bryts... det finns iallafall till nya renault bilarna, vad nu det har med saken att göra =P
Men det e ju värt att kolla upp...

Mvh
Carl
njae, det yttrar sig inte som ett reläfel, utan när den hamnar i det tillståndet så går den varken att slå på eller av eller justera volymen på. som att volym/on-offknappen får ett eget liv....
men tack för svaret ändå!
någon måste väl ha råkat ut för det mer än jag? eller?

Mvh Johan
tu
125
tudor2
528ia -97
Hej.
Hade liknande fel på min 528 e39, dock inte med tv/navi. Jag kopplade bort batteriet ca 30min och efter det har den fungerat klockrent..

Mvh tudor
hej Tudor2,

och tack för svaret! det låter nästan för bra för att vara sant! det skulle ju verkligen vara kanonbra. hur yttrade sig ditt fel? fick du någon förklaring om varför det skulle hjälpa att ta bort batteriet?

Mvh Johan
tu
125
tudor2
528ia -97
Hej igen.

I mitt fall så slutade bara volymratten att fungera, stereon var på så jag kunde lyssna på stereon men inte ändra volymen. Hur mycket jag än vred på ratten så hände inget. Jag höll på att bli tokig...
Har ingen aning om varför det hjälpte med att koppla bort batteriet, men antar att det "nollar" stereon på nåt sätt. När jag kopplade på batteriet igen så fannns alla inställningar kvar i stereon bara det att volymratten fungerade igen. Har läst att andra råkat ut för samma sak så det verkar inte vara helt ovanligt. Hoppas det fungerar för dig också

mvh tudor
Hej igen,

tyvärr hjälpte det inte. När radion hamnar i det "läget" så hjälper det bara att ta bort batterikabeln eller att ta ur säkringen bakom subbasen. Då fungerar den som vanligt ett tag, innan den ballar ur igen. När den sedan är urballad går det inte ens att stänga av dem på knappen! Vad tror ni på forumet, är det bara att åka till en radioreparatör? För BMW vill väl bara byta ut hela TV/Navi-enheten för 30 papp....
Tacksam för ALLA tips, det verkar bli dyrt annars....

mvh Johan
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Captur Intens II-19
Nån transistorkrets eller minireläkrets som hänger sig, så att den direktmatar batterispänning dvs fixar sin egen hållkrets.Men en kunnig radiorep fixar det säkert.
Folke har inte du nått inputt i detta fall???

MVH
Hasso
Länk

Tyvärr inget konkret. Tillfälligt hjärnsläpp brukar lösas genom att lossa batteriet en stund.
Själva spelradion är väl skild från navdator och TV-tuner hoppas jag, men jag har inte fingrat på just dessa prylarna. Förutsätter att spänningen verkligen bryts när nyckeln vrids av, detta är ju rätt lätt att mäta. Sen har väl radion en fast plus oxå för minne mm. Ett tips kan vara att kika på www.bmwtips.com eller kasta in frågan i forumet där. Brukar diskuteras en del om stereo osv där.

FP
Hej!

Man tackar för svaren, jag ska kolla bmwtips. det vore ju rätt trevligt om de var skiljda åt, det låter billigare i alla fall.

Mvh Johan
Sa
31
Sagarmatha
530iA -01
Tack för tipset tudor2. Det fungerade på min 523 -99. Jag har varit utan volymknapp ett par månader. Som tur är fungerar ju den som finns på ratten, men iallafall...

Jo
1.073
Johan M3
Variant Highline -06
307 XT -03
Det är ett allmänt problem enligt BMW med deras
stereoapparater i just E39. Flertalet har problemet
med att stereon inte kommer ihåg balans/fader, samt
att den går på med mycket hög volym när man slår på
tändningen. 2 bilar som jag kollade på hade det problemet. Kanske din brottas med nåt likande?

/J

Visa användare
604
NP
528iA -97
R1100RS -94
Det kanske vore enklare att ha en Ctrl+Alt+Del knapp :-).
Skämt åt sidan - har BMW ändrat på stereoapparater genom åren - för alla har ju inte problem?
Vad jag kan förstå så har de tidigaste modellerna problem med stereo.

"Si minor plus est ergo nihil sunt omnia."

Mvh

/NP
Jo
1.073
Johan M3
Variant Highline -06
307 XT -03
NP,
Det stämmer nog, främst 96 och 97:or var drabbade.
98:orna kanske brottas med ett nyare fel:-)

/J

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.