AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
8.786

Bogsering automatlåda

mikkke
Varför kan man inte bogsera en bil med automat i neutralläget?? Någon som kan förklara detta?

( jag har alltid tidigare kört manuell låda)
det är väl inga problem att göra det, eller?
KL
194
KL
525 TDSA Touring -93
Man kan bogsera, men inte för snabbt och inte för långt.. Uppgifterna står väl i instr.boken.. Det har att göra med oljepumpen i lådan bland annat
max f
pumpen i vxlådan säg att den inte ska snurra men det gör det om lådan har pumpen kopplad till kardanens axel men den är sällan det utan den är ditpulad på andra sidan lådan där snurrar ju inte kuggen så pumpen drivs inte.
men det går fortfarande att bogsera utan att något mekaniskt eller annat går sönder i lådan direkt det som händer är att, lådan slits snabbare kuggen får ju ingen smörjning.
to
726
tommysbmw
BMW 330e xDrive

Det skall inte vara några problem att bogsera kortare
sträcka, dock anser vissa att det inte går att bogsera
eller rättare sagt undvika att bogsera.
Titta i instruktionsboken för Din bil där står det vad som gäller.
På E-39:an står det(orkar inte gå ut i kylan och kontrollera) max 50 km i max 50 km/timmen, jag vill minnas det.
Ni har väl vinterdäck på ?????

NoFear
Visa användare
3.884
peter78w
530ia individual e60 -04
525da Touring//M e61 LCI -07
Jag har för mig att det ligger till så här:
518i, 525td
Bogseringshastighet:max 50 km/h
Bogseringssträcka:max 5 mil
520i, 525i/X, 530i, 50i, 525tds
Bogseringshastighet: max 70 km/h
Bogseringssträcka: max 15 mil

Sjlv så har jag varit med om att bogsera mitt förra 525ia och det gick mycket bra, men som sagt så är det 30 km/h vid bogsering här i Sverige.
Lycka till!

MvH Bmw 4-ever

Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Lite olika på olika lådor en del går att bogsera igång
Chryslers/Dodge och gamla Volvo lådor så går bilan att bogsera igång,70 kmh/neutral i med D och bilen ska förhoppningsvis starta.
Ford och div andra lådor max 20 i ngr kilometer.annars får man plocka ner kardanen.
GM s TH lådor som har dubbla oljepumpar kan man bogserar lite som man vill utan betänkligheter.
BMW s lådor är det 20 kmh och ett max antal kilometer som gäller i taget har jag bestämt för mig.Står nog i instruktionsboken.

MVH
Hasso
Länk

Jag har en fråga har en GM THM A4S 310 R dubbla oljepummpar?
MVH Rickard
Ämnet har diskuterats tidigare här...
Länk

Mvh.
Micke
Länk
Re
51
Red Bull
Bmw 735 -88
Vissa växellådor går att bogsera med!! Det beror på vart pumpen sitter. På vissa måste motorn vara i gång för att pumpen ska smörja lådan som på volvo typ 740-760. Men vissa driver pumpen från kardan också. Tror att mercedes har det?? Men vet ej hur BMW har?

Länk
Ti
2.587
Ticco
420i -14
Häng av kardanen så kan ni bogsera den Sverige runt...

//Ticco

www.ticco.com
Za
265
Zander
740iA -96
730i -94
BMW 100RS -78
Jag bogserade min gamla M535iA, och det var absolut inga problem, men visst det handlade väl om en halv till en mils sträcka med max hastighet av 30km som det är tillåtet enligt lagen...
Paap Reeder
Hej!
Alla pumpar måste drivas av vevaxeln. Skulle den dras av kardanen kan Du ju inte åka iväg eftersom kardanen skall snurra o s v.
Bogserar Du en låda med snurrande kardan kommer bl a frihjulet till slut att gå torrt. Har lådan stått typ 1 år och all olja definitivt hunnit rinna av kommer Du ju i princip att dra runt en snustorr låda.
En "nystannad" låda kan man utan problem dra iväg med någon mil.
MVH /// Paap Reeder
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
De GM lådor jag nämner är de som sitter på det amerikanska 60-70 talsbilarna TH350-400.
Bara att bogsera, bogserade hem en Pontiac GTO-65 389 sixpack med rasad motor från 08 till Ö-o utan problem.
Gick lite för fort kanske:))70-90.
A4s310 är väl en ZF.låda?? GM lådorna var väl vikta för USA export tror jag.

MVH
Hasso
Länk

Visa användare
456
fin bil
525 TDS(a) 94
Tack för alla svar. Jag har en biltransport på gång, men det är inte säkert att han kunde. Annars får det väl bli bogsering. Det verkar ju på forumet som om det ska gå bra att dra bilen någon mil om lådan har svalnat och inte har stått still allt för länge, efter som oljan då rinner av från drev och lager.

Diesel innehåller mer energi än bensin!
om inte jag minns fel så ska man fylla på ca 1 liter olja om man ska bogsera beemern en längre bit för smörjning i lådan utan att motorn går (med vxl-väljaren i läge N), man kan använda röret för oljestickan till påfyllning av oljan...

///M-power for the folks!!!
Eftersom alla auyomatlådor använder ATF olja så skall man helst inte bogsera de någon längre sträcka eftersom olje pumpen går, och därför passerar inte oljan genom kylaren (röret) och oljan börjar koka. När oljan kokar blir den lös som rinnande vatten och tappar sina smörj egenskaper. Så att bogsera en automatare är inte att föredra.

Gr
624
Greger
535 -89
518i -87
för min bil (535:an) gäller max 5 mil..och som Bmwlover säger..1 liter extra olja vid längre sträckor (eller demontera kardanen)...
Visa användare
847
Subidius
750 -91

Det är ingen bra idé att bogsera igång en bil med katalysator med tanke på att ev oantänd bensin (Vet ej hurvida det gäller Diesel) kommer att förstöra katten

//Subidius
Visa användare
ProPro-medlem
10.954
ErikW
E28 520i - 85
E32 750iLA - 89
E92 325iA Coupé - 08
F11 530i Touring - 12
Subidius: Under vissa omständigheter går det utmärkt att bogsera igång en bil med katalysator.
Frågan gällde nu inte om att bogsera igång den, utan om att flytta den. En bil med automatlåda går inte att bogserar igång alls.

Erik

___
Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt!
Visa användare
847
Subidius
750 -91

Det nämdes att bogsera igån innan på sidan. Nej jag vet att det ej går med automat.

//Subidius
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.