AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
120.619

Hur många fortkörningsböter har ni ?

Sida 5 av 21
FR
4.317
FRIFART
535i-89 M-Tech
518i-95 Executive
318i-88 IS
M-pire, tack för tipset :-)
Co
723
Copy
E34 5 speed 13 år
325 td- 95
M-pire; historien är som sagt lång, men en vacker dag kanske jag skriver den eftersom den är unik i sitt slag. Om du inte ser den på ett forum nära dig får du hålla dig tills jag ger ut mina memoarer 2034.
MVH
copyjäveln
BM
114
BMW slöarton
325iM Cab -94
Inte en enda gång men det kommer nog snart=)

Its not what you got.its how you use it
JN
1.064
JN
Porsche Cayenne turbo -08
Volvo XC90 T6 -03
Volvo XC70 2,4T -02
En fortkörning, en hel massa p-boter, två boter för dimljus och den konstigaste utav alla: 600 kr för framkallande av onödigt buller med motordrivet fordon.

Detta hände sedan en mc-polis sett mig skicka på fullt vid ett rödljus. Eftersom han hade bestämt sig för att sätta dit mig men inte kunde bevisa ngn fortkörning så kom han på denna rubricering efter mkt letande i sitt block.

Mvh Jens
BMW CS # 5080
Länk
Copy: Din historia är helt bisarr! Att ha "Överskridit spärrlinje som skiljer trafikriktningarna (163A)" renderar normalt sett i böter om 600:-. "Grov vårdslöshet i trafik" innebär att Du "visat likgiltighet för andra människors liv och egendom", precis som Du skrev. Denna brottsrubricering skall endast användas då livsfara framkallats. Om händelsen som Du återgivit är korrekt är din dom minst sagt hårresande. Vittnade polismannen/männen som stoppade dig i Eskilstuna falskt i rätten?

Co
723
Copy
E34 5 speed 13 år
325 td- 95
bjoerck; precis som jag skriver så har jag åkt i finkan för att ha korsat spärrlinje med del av hjulpar samt kört 100 på 50 väg. Det var själva brottet. Det var sedan som cirkusen började...
Jag tog väldigt lätt på det som hänt, erkände t.o.m på platsen och räknade kallt med en slant i böter och ev. en kortare tid på körkortet. Skit händer!

Blev kallad till rättegång i Eskilstuna, men tyckte inte att det var så mycket att yra dit om. För Jag trodde verkligen att det max skulle bli lite böter och jag var just då tvungen att värdera min tid högt. Korkat, men så är livet när man har mycket att göra och önskar att dygnet hade 48 timmar istället för 24.

När jag sedan fick domen höll jag på att smälla av. Polismannen ljög så tungan måste ha svartnat på honom. Bl.a påstod han att han jagat mig i närmare 3 kilometer. Eftersom jag inte var där, så vägde naturligtvis hans lögner tungt.

Nåväl, jag fick i domen 3 veckor på mig att överklaga. Klev in till tingsrätten i Göteborg sista dagen för överklagandet, fick min överklagan stämplad och förberedde mig för fajt.

Efter en tid fick jag besked om att min överklagan inte godtagits. Jag hade lämnat in den i tid till Göteborgs Tingsrätt, men de hade i sin tur faxat den till Eskilstuna först dagen efter och därför gillades inte överklagan.

Om jag vetat att det inte var skit samma till vilken tingsrätt jag skulle lämnat överklagan, och faxat den själv, hade jag garanterat landat i normal straffskala, d.v.s böter, eftersom jag bl.a hade trovärdiga vittnen i bilen och polismannen var ensam.

Copy
diamantsvart_bmw
Copy vad blev domen?

Snart BMW 535I med skinn
Co
723
Copy
E34 5 speed 13 år
325 td- 95
1 mån
diamantsvart_bmw
Fan va jobbigt, jag tycker att det är förjävligt, har suttit i många rättegångar och skakat på skallen over rättssystemet i detta land, helt otroligt

Snart BMW 535I med skinn
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
1996: 161km/h i danmark körandes en röd 325 tååring. Om vi säger så fick jag bråttom när en vit mondeo hängde klistrad i +200 på motorvägen jylland tror jag det var. For av vid första rastplats och med puls på 172 plus moms börjar samla mig för vad som komma skall. En mycket hövlig dansk herre knackar på vindrutan och försöker förklara att jag kört något över gällande hastighetsbegränsning. Jag skriver på lappen och efter ca 2 månader dimper det ner ett kuvert från danska polisen 1200 DKK i böter. Nu för tiden rapporteras sådant till svenska polisen och man blir av med kortet.
1998: Fartkamera vid tyskt vägarbete. Jag kör hem en kompis 535iA och märker den inte förräns 2 v senare då den fd tyske ägaren ringer och meddelar att jag finns med i polisens fotogalleri:) 45DM i böter minns ej hur fort det gick.
1999: 132km/h kl 0130 på natten utanför norrköping. Inte en bil ute och farthållaren satt på 140km/h, 100 mil kvar att köra glider jag fram i goda tro att alla laserkonstaplar med SAAB 9000 ligger och sover. Tydligen hade en druckit för mycket kaffe. En kopp kaffe för honom på Shell 8kr, tror det var 1200kr i böter för mig inte dålig investering, lär av det Ericsson:)
Det var min syndalista som finns i myndigheternas rullor iaf.
Asken
Ásken:
Du är underbar på att beskriva i text...
Jag skarattar än... Hahahah

_____
Micke
Länk
1 surt böter 1995 som resulterade i en dyr strandpicknick
kom körandes längs med ribban i Malmö.
Hamnade bakom den vanligt förekommande "strassenschnecke" som vinglandes av och an i 30 km/h visar ev. solnedgång, mäter våghöjd samt visar Malmös Copacabana för sina släktingar på besök från pinnabygden...
Drar om åbäket och tjoff....träff mitt i av en polis med laser.
Var uppe i den svindlande farten 60 km/h visade det sig.
800 spänn bokade till staten samt en lite tristare strandpicknick blev resultatet.
Kör Malmö - Lund varje dag och eftersom det är antingen 60 eller 140 som gäller där skall man kanske vara glad att man inte har fler registreringar
hy
13
hydro
520-99
Här följer Hydros meritlista.
1. 16 Mars 1993. En god vän vill provköra min då nyinköpta 325:a och jag lovar att vi ska stanna på nästa lämpliga parkeringsficka för att utföra förarbytet. Vill dock impa lite grann först så jag kastar in trean och ger full gas. Tyvärr står snuten med lasern i högsta hugg och vinkar barskt in mig.
Min kompis flinar glatt medan jag har puls 180.
Som tur var stannade det hela med böter 1000:-
2. 5 Maj 1994. Har bråttom till en bokad tid med läkare. Håller därför 30 plus på E18, varpå en hottad Saab 9000 börjar bli äckligt närgången. Ett race påbörjas. Vi kör växelvis om varandra i höga farter innan jag slutligen kör om i etthundraåttio med min 325:a med en hånfullt leende på läpparna. I samma ögonblick ser jag farbror blå vifta med sitt laservapen och trampar bromspedalen i botten. Saaben är då nära att köra på mig bakifrån. Blir inkallad i snutbilen och blir då brutalt utskälld av en gammal bitter polis. Indraget körkort och 1400 i böter. Mycket surt, dessutom fick jag betala avgift för uteblivit läkarbesök.
3. 23 Maj 1998. Ute och cruisar i min 318 E46:a. Mindre motor men ändå trevligt. Vid ett rödljus dyker en Honda CRX upp och varvar upp motorn i bott. Race, tänker jag instinktivt och börnar upp den 4 cylindriga spisen. Med fullgas drar vi båda iväg. Tyvärr ligger jag i högerfilen och fastnar i polisens garn än en gång. Nya böter, ny prick i registret.
Ma
1.041
Magnus18
E39 528iAT -98
E34 518i -94 (sambons)
Körde på en 70 väg på landet och en aning bråttom.
Blir irriterad på en bil som håller mellan 55-60. I med sportläge på 730:n och stampar och släpper inte förrän bängen står mitt ivägen och ska stanna mig. Titta på hastighetsmätaren som visar ca 155 km/h. Står på bromsen och stannar långt(!) fram, får backa tillbaks ca 50 meter då det var ca en veckan innan jag bytte skivor och ok (sensorn som sitter på vänster sidan var bortsliten). Efter en diskussion får jag köra igen, sned som f*n men samtidigt glad att jag inte kommit där 2 minuter senare och de hade hunnit sätta upp radarn. Hade bara körkortet på prov också.

Där blåste jag er, fabror polisen.

Mvh Magnus

Finns det andra bilar än BMW!?
Copy
Det var till att ha marginalerna på fel sida hela vägen! Vågar man ställa en fråga till? Polisen sa att han jagat dig i 3 km, men det räcker ju knappast för att få det till vårdslöshet. Vad mer stod det att polismannen hade uppgivit?
Co
723
Copy
E34 5 speed 13 år
325 td- 95
M-pire
Till att börja med så jagade han mig inte i tre kilometer, men han sa det. Det farliga i jakten var att vi enligt honom hade mött ett antal bilar samt passerat ett antal avfartsvägar där det kunde komma trafik.

Jag minns inte alla detaljer eftersom det nu är mer än tio år sedan. Sanningen, som polisen och jag känner till den var att han fick stopp på mig tämligen direkt efter vägbygget.

En kul bihistoria är att killen som åkte med mig retades konstant hela den fortsatta resan. Han fick köra hem och i höjd med Borås kläcker han ur sig; - fan, du är så klantig och disträ att du inte ens skulle märka om det landade en polishelikopter på biltaket ha-ha.

Precis när han sagt detta, ser jag polismotorcykeln som kört upp jämsides för att vinka in oss.
- Du Mikael, du har en polismotorcykel utanför som vill att du ska stanna. Tre månader fick min gode vän och jag fick bevis för talesättet skrattar bäst som skrattar sist.

Copy
"Det farliga i jakten var att vi enligt honom hade mött ett antal bilar samt passerat ett antal avfartsvägar där det kunde komma trafik."

Tolkar det som att detta hände inne i vägbygget där det var 50 och han mätte upp dig till 100. Låter ju jätte farligt.. ;)
Vi får hoppas att den där snuten är pensionerad nu.

di
92
dimmskalle
335 Coupe-07
M5-86
0 gånger på 9 år trots relativt hög snittfart under de flesta av dem. Har haft tur som en tokig och träffat på snälla poliser som låtit mig åka utan böter trots att jag flera gånger legat långt över indragnings-gränsen när de stoppat eller lagt sig brevid/bakom mig.

1gång men inte i bmw i min corvette lt1 som jag hade körde 81 på femtio väg och det sura e att det var första gången jag körde för fort omedvetet

som tur e fick jag behålla körkortet snäll farbror blå
1800kr i böter dock.

V8-POWER
inte en enda fast varit nära ett antal gånger
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.