AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
120.608

Hur många fortkörningsböter har ni ?

Sida 20 av 21
Visa användare
2.407
amullo
-18 F31 320da x-drive Msport
-10 Ducati Multistrada 1200s
Blev precis tagen av polisen.

137 km/t...
- På 70-sträcka..
Behöver jag säga att polisen tog lappen? Han var dock trevlig om det och inte alls aggressiv på något sätt. Lite bilar och 3-filig motorväg på väg in till STHLM. Samma standard som 110 väg. Och jagf satt på hojen.

Ingen böter på plats, men det kommer som ett brev på posten att det blir några kr.. Har aldrig åkt dit för fortkörning, så det skall bli intressant att se vad länsstyrelsen säger.
Inga fortkörnings böter, även om jag borde få över 10 om dagen...

p böter däremot får jag 1-2 i månaden.... hur mycket mynt ska man behöva bära med sig egentligen?
To
1.223
Tommyv6
BMW E34 525IM 1993
BMW E34 520
BH: det finns något som heter telefonparkering, om du parkerar mycket så lönar det sig..du loggar in och ut med mobilen.

kan säga att jag sparade in mååånga hundralappar efter jag skaffade det, i sthlm finns det vet ej hur det ser ut i andra städer men här är en länk:

Länk

Mvh

Beemoholist javisst!
emoboy13

Du kan inte "förhandla" ner böterna i tingsrätten. Antingen blir du dömd för att ha kört 17 km/h för fort (2800kr) eller så blir du friad.
De
763
Deimos
320d GT xdrive -16
För 4 dagar sen rejsade jag mot en S40 T4 på motorvägen, kom i kapp en misstänkt civilsnut som åkte i 120-130. Själv var jag väl i 210-220 vid det här laget och T4 hade kommit lite på efterkälken.... Vit V70n som hade tonade rutor och 2 antenner...ajaj.. Gled in framför v70n och motorbromsade till någorlunda laglig hastighet. T4an gjorde likaså och la sig precis bakom mig i 120-130.. TUR att vi är två tänkte jag, då kanske han inte orkar stoppa oss... Efter några minuter precis innan motorvägen blir till dubbelfilig 50-väg drog han på blåljusen i fronten och drog om oss. Kört!? Nejdå, han stängde av blåljusen och åkte snällt vidare... PUST!

Igår var det dags igen, denna gång cruisade jag snällt på samma motorväg med farthållaren på 135kmh. Och fick återigen en civilsnut efter mig, först tänkte jag att han ville rejsa eftersom han körde ikapp mig och la sig precis bakom. Dock brukar jag ha som vana att låta andra bilen ta 1a iniciativ i sånna här situationer. Taktiken var lyckad i detta fall. Snabbt blink med helljus och på med blåljus i fronten sen var det bara att köra in på rastplatsen 200 meter längre fram... Ajaj. Fast nu hade jag iaf hållt mig inom gränsen för kkrtet så jag kände mig rätt lugn ändå.

Konversationen gick väl ungefär såhär:

Jag: Drar ner rutan och räcker fram kortet
Konstapeln: Jag har följt dig i 1 mil och du snittar 130
Jag: Du borde kalibrera mätaren för enligt gps här så hade jag farthållare på 135
Konstapeln: 'Drar lite på munnen': Är det så? Har du brottom?
Jag: Nej inte egentligen är bara ute och tar en nöjestur i min bil. Den går så fint i den här hastigheten.
Konstapeln: Var det lilla nöjet värt 3500:- då?
Jag: Ingen kommentar. 'Ser lite orolig ut för att han inte ska förstå att jag tänker att det kunde vart värre och därmed tar boten med ro...'
Konstapeln: Ta det lugnt i fortsättningen och tänk på dina medtrafikanter.
Jag: Självklart
Konstapeln: Hur fort kör du i fortsättningen på denna väg
Jag: 110
Konstapeln: Rätt svar, ha en fortsatt trevlig kväll.

Ja vad säger man? 5 år, 4 tillfällen där man kunde blivit bötfälld men ännu helt utan straff! Antar att Dalapolisen är ganska snäll vid hastighetsöverträdelser på vår enda motorväg.
Tr
77
Trayzer
525i 93
en har man lyckats med på 11 år
64 på 50 väg...
2 på senaste 8 åren, 40.000 milen
2000: 136 på 110-motorväg. Trafikpax. "Testkörde" 320d inför köp. En del morgontrafik stoppade upp i vänsterfilen, vilket räddade mig från betydligt högre snittfart... 1600:-
2005: 129 på 90. Laser. Stoppad men ogiltligt mätning eftersom mätavståndet var större än föreskrivna max 400 m. Rätt vänligt bemötande. Ingen påföljd.
2008: 90 på 90-väg som på grund av dåligt skick var sänkt 70. 2400:- Trist

Efterkalkyl:
MilKostnad: 4/40 = 10 öre per mil, eller 500:- per år => helt ok.
Tidsbesparing: 2 min/mil i genomsnitt. Totalt 170 h/år
Kostnad för att köpa sig mera tid: 500/170 = 3 kr/timme
En kanonkalyl med andra ord!
Måste skaffa trimbox för att kunna köpa ännu mer billig tid....
Go
1.567
Gorban
V90 D5 AWD Inscription -17
F20 118d M Shadow -18
Åkte på min första bot i våras efter att ha haft körkort i 20 år. Körde 130 på 110-motorväg och fick betala 2400 kr.

Min fru har åkt dit betydligt fler gånger men har lugnat ner sig något nu. Hon kör som en rallyförare. Själv glider jag fram med stil fast lite för fort på motorvägen.
Na
440
Nattugglan
320i 01:a 2,2liter.
hej hopp! vilken gammal tråd detta är, o fortfarande aktuell. År 2002 skrevs denna tråd och man kan se att bötesbeloppen har ändrads en del ;.)

Jag fick min 1:a bor idag, åkte 79kmh på 50-väg, hade jag åkt i 80 så skulle de ta lappen.

Blev hela 3600kr!! Hoppsan Kärstin! ...det va inte småpotatis inte får nån som just börjat plugga med fulla studielån, bostadslån o bil :-/

Hur fan kan det kosta 3600kr för 29kmh övertramp? :-( Suck! ...skulle fan tagit den andra vägen hem som jag var sååååå nära att ta, vek av till den andra i sista sekund.

Li
138
Lill-Myran
Volvo V60 D4 (VEA) Summum -14
0 fortkörningsböter och 3 p-böter sen kortet togs 2000. Har dock bara hunnit med kanske 2000-2500 mil bakom ratten sen dess, och mestadels i bilar med rätt så begränsade resurser. Stoppad för alkotest 1 gång bara. Märkligt befriad från polisiär uppvakning faktiskt, men det ska man väl inte gnälla över.

/Martin - kort och gott
Körkort i 2½år, ingen fortkörningsbot än, men några p-boter har man lyckats samla på sig!

Har dock blivit stannad av polis med blåljus, angtagligen pga för hög hastighet.
Dock så klev jag ur min bil (detta var på natten) eftersom fönsterveven var trasig och min jacka krånglig att öppna för att ta ut plånboken. Polismannen som verkade ha en sur blick i början, men var sedan jätte trevlig. Han synade mig snabbt och såg att jag hade väktar uniform på mig och sa sedan bara efter lite kallprat: Imon har vi poliskontroll på Jordbron, kör lugnt =)

Som tur är poliserna i Jkpg toleranta på bilister ifall de följer trafikrytmen (som kan vara 65km/h på 50väg) Men jag hurrar varje gång de stannar någon idiot som blåser genom innerstan i 110knyck.
Visa användare
196
mangkot
330d e93-07
Tommyv6: helt fel av dej!!!!! ett tipps pm någon vill spara pengar,
skippa betala P-avgiften. ca 20000kr/år
i sthlm city ca 90kr per dag det blir 450 i veckan i p-avgift
en P-bot ligger på 425-450kr
så du kan parkera och få 1 bot i veckan o gå jämt ut

kan tllägga att där jag jobbar har ingen betalat på ett år och alla har inte ens fått 1 bot. själv har jag fått 2.
funkar förutsatt att man parkerat "rätt" på gatan, ej lastzon el dyl.
och detta är som sagt i sthlm city
ingen garanti gäller.

mvh
Mangkot, ifall p-vakterna är riktigt sura ger de dig en ny bot var 24:e timma och får du betala 300-600kr per bot per dag.

Att inte betala är ett riskspel.
Visa användare
3.002
heltsonika
Aprilia Tuono -22
BMW 325i-M 2001
Vet många som gör som mangkot och kommit fram till exakt samma slutsats. Hade jag bott i city hade jag gjort det samma.
Visa användare
196
mangkot
330d e93-07
Strongman: jag har aldrig fått en bot på 300 eller 600i sthlm. det jag känner till är 400, 425, 450 och det är om p-avgift ej är erlagd.
därimot om man parkerar på lastzon eller stoppförbud blir det en 7-hundring.
jag tror inte parkeringsvakterna har tid eller råd och kontrollera 1000000 bilar i sthlm city varje dag, dom tar mest felparkerade bilar samt nån gata här o där kanske. så jag parkerar ca 10 timmar om dagen utan att betala. och som sagt det har funkat i ett år så fattar inte varför du argumenterar imot, är du P-vakt eller... hehe.
sen vet jag inte vad du snackar om var 24 timme. jag menade inte att man ska ställa upp bilen för vinterförvaring :p .
men i små städer som kaxholmen el var du bor där det finns 10 bilar o
P-vakteterna kan alla reg nr utantill, vet jag inte om det funkar.
mvh
mangkot: Kan jag antyda en viss 08 attityd?
Ja faktiskt, jag jobbar som väktare och har rätt att ge ut P-böter. Men jag brukar sällan ge ut några.

Jag bor i Jönköping, men det är väl en bonnhåla för dig va? ;)
oftast brukar en p-bot ligga mellan 300-600, så jag menade.

Klart de inte hinner kontrollera alla bilar som finns i sthlm, eller någon större stad för den delen. Det finns ett visst antal tilldelade P-vakter på varje distrikt, och vissa ställen är mer prioterade än andra.

Och när en väktare bötfäller en felaktig parkering går en liten summa till firman, så väktare kan vara ettriga som fasen.

Alltid lika roligt när man blir bemött med en loska i ansiktet och kommentarer som "låtsas polis" "jag skulle bara växla pengar till biljetten" och det är alltid lika roligt att säga, jag river p-boten om du visar din biljett ;)

Visa användare
196
mangkot
330d e93-07
jag förtår att det svider för dig att höra att jag o mina kamrater inte betalat på ett år.
och du utstrålar stark "wanna be polis" eller "misslyckad polis" attityd
sen vill jag inte säga att det är en bonnhåla, det är bara dom som bor i mindre städer som har fördommar om stockholmare
så klart finns det undantag men det är en minoritet.
tycker det är småstadsbor som alltid har attityd o "hoppar på" stockholmare.
typ som du nyss gjorde.
under mitt liv har jag aldrig hört nögon skrika på en "bonde" på stan.
men direkt om man kommer till en mindre stad får man höra spydiga kommentarer.
vet inte varför så mycket folk flyttar till storstäderna när alla har sådan attityd här.

k1mzo:
rolig läsning, antar att det va ett tag sen,
har ni aldrig talat om det efter?
mangkot: Jag kan inte bry mig mindre om p-böter. Om du bara visste vilket rapport jobb varje p-bot åstadkommer så skulle du t.o.m tycka synd om p-lisorna.
Ja kalla mig vad du vill, man blir ganska van i jobbet. Men tänk vilken nytta alla poliser, brandmän, ambulans personal, väktare etc gör!

Spydig attityd märker jag mest ifrån Stockholmare tyvärr. Jag tycker du borde köra igenom Jkpg en dag och få motorproblem, du skulle få hjälp direkt. Vet inte hur många ggr folk har frågat ifall jag behöver hjälp vid punka t ex.

Men den dagen man fick punka strax utanför sthlm, var det inte en jäkel som stannade. Och man fick traska 2km till macken, bara för att låna telefonen.

Jag känner då ingen i min umgängeskrets som vill flytta till en storstad.

Men se så, har du vägarna förbi så bjussar jag på en kopp kaffe!
Fr
6
FranzJaeger
BMW 325iA -05
Har två fotkörningsböter, den första på E4 vid Mjölby för ett drygt år sen tagen av en laserpolis bakom en buske. Jag körde 137 på 110 väg och fick 3600:- i böter.

Den senaste lider jag fortfarande av, får tillbaka lappen den 28 juli. Jag kör 500 mil i månaden då jag veckopendlar. Detta var en måndagsmorgon 05.23 utanför Norrköping (såklart!), jag låg och pendlade melan 170 och 180 men saktade in lite när jag körde förbi en svart Mercedes E320 med tonade rutor. Jag tänkte inte så mycket på mer på den lyxbilen förrän den körde ikapp mig och satte på de dolda blåljusen i grillen. Han hade mätt upp min medelhastighet till 155km/h så han tog mitt körkort och gav mig 4000 i böter. Jag tycker det är orättvist när polisen använder lyxmercor...

Det värsta straffet av alla är att bli förpassad till SJ i 3 månader

Visa användare
171
e23power
X1 23d
X5 3,0i
har varigt av med kortet 2 gånger har fått fortkörningsböter 4 gånger tror jag
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.