AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
120.615

Hur många fortkörningsböter har ni ?

Sida 19 av 21
Visa användare
199
judas
Volvo V40 T2 -16
Saab-förare, tsk tsk tsk *skakar på huvudet* ;-)

Jag som trodde att svenska polisen avstod biljakter där det är fara för någons liv - det kanske bara gäller i tätorter och inte på grusvägar.

Själv har jag en fortkörningsbot. För er som tror att man blir av med körkortet när man kört 30 km/h för fort kan jag glädja er med att gränsen faktiskt är 31 km/h. Själv blev jag klockad med en hastighet som överskred begränsningen med 30,6 km/h så jag har kvar kortet. Tur i oturen.

Även jag ogillar polisens agerande.
Jag körde i vänsterfilen på tvåfilig 90-väg. Kör om en lång rad med bilar. Plötsligt upptäcker jag en bil som ligger väldigt nära bakom mig. Jag tänker: Han verkar ha bråttom och tycker att jag ligger i vägen". Därför gasar jag på lite extra och hittar en lucka i högerfilen lite längre fram. När han sedan inte kör om så förstår jag att det är en civilsnut.
Nästa gång jag plötsligt får en bil nära bakom mig bör jag alltså sakta ner till 10 km/h under gränsen för att vara säker på att mätningen på min medelhastighet blir laglig. Tyvärr kommer det i 99% av fallen inte vara en civilsnut utan någon av er.
be
1.477
betan
325 E90 07
M-paket
bewing77: Polisen har lärt sig lite då kanske, lite längre ner i småland så körde jag igenom en polis kontroll lagligt(70 km/h) till ett race event i karavan med 2 bilar till.
Inga konstigheter så långt men cirka 500 m efter laser polisen blir vi omblåsta av en S60 i minst 160 km/h som efter ett par kurvor smet in på en skogsväg och lekte lite kurragömma....
Grejjen är polisens agerande dem kom i lite högre än normal takt någon minut efter trots att de hade en bra parkering och lite trafik så stressades det inte i onödan mötte dem en kvart senare också då de vänt längre fram och var på väg tillbaka!
Kan gissa på att reg numret var taget.

Jag har en bot på 75 km/h på 50 väg 1600 i böter, tack Bmw för att 318 e36 är så slö hade det varit fullgas med min senare 328 så hade jag säkert åkt på 90 km/h på samma ställe :-)

Mpower
Visa användare
196
mangkot
330d e93-07
aldrig.
böter är för amatörer
Visa användare
20
westerbmw
Bmw 318i -89
ja ha bara fått en! 76 på 50väg. Däremot höll ja på o åka i famnen på dom i 220 på 90 väg med impreza men såg dom o svängde bort från raksträckan..
D_
160
D_D
550 iaT -07
760 Li -07
M6 -06
1, med nytaget kk för lätt MC och en ny Aprillia AF1 Sport med 175 cc cylinder. Det kunde bara gå åt ett håll, vilket det gjorde oxå, 210 km/h på 70 väg, farbror Blå var inte helt nöjd med det. Böter och vänta med bil kk i 2 år blev det av det.
Visa användare
1.330
Heinz_Keller
VW Passat 2,0tdi Masters Premium -12
Har lyckats dra på mig 2 forkörningsböter ytterligare... Inalles 3. 82 på 70 väg och 103 på 90 väg... :S

Dessutom en saftig böter för att färdskrivaren i lastbilen inte var besiktigad (föraransvar) och en för omkörning trots möte. Körde med lastbilen om en bogserande bärgningsbil på en bred, 2 filig väg. Hade ena hjulparet över mittlinjen och mötte en (1) bil, vilken var en målad polisbil :S

// Erik
Visa användare
875
Europa Meister
E31 850/6 -91 M-sport
Har 3st gamla varav en gjorde så att jag fick gå i några månader. Den sista var för 2 år sedan. Fartkamera av den gamla modellen.
mvh Daniel

Länk
Progress through pain
Fick min första fortkörningsbot idag. 67km/h på en 50väg.
Kan dock inte förstå det själv eftersom mätaren låg på max 60, så det kan möjligvis ha varit 57 och att han som mötte måste sett fel, så jag överklagade det.
Är dom inte typ tvugna att visa mig lasern för att kunna bevisa det? Bara under tiden jag körde åt sidan så stoppade dom 2 bilar till med samma laser, så dom hade aldrig någon möjlighet att visa mig vad det verkligen stog i lasern?

Finns det någon chans till att jag slipper böterna efter rättegången?
Polisen har ingen skyldighet att visa laserintrumentet för dig.

Polisen som höll i lasern kommer vittna mot den i tingsrätten och du kan ju själv lista ut hur det kommer gå...

Du kommer förmodligen bli tillfrågad av en åklagare innan rättegång om du vill betala ändå, det hade jag gjort. Rättssystemet har tillräckligt att göra.
To
1.223
Tommyv6
BMW E34 525IM 1993
BMW E34 520
En böta hittills, och det är en j...dra räkmacka (flyt) En mc polis såg när jag körde om 5 bilar med bmwn 540 på 90 sträcka och han hade släppt efter om jag inte hade gjort den omkörningen sa han.

Beemoholist javisst!
P225

Men hur ska jag kunna erkänna mitt brott då eftersom jag är säker på att jag inte körde i 67km/h. Blir lite svårt att erkänna då. Hade dom sagt 57km/h så hade jag betalat direkt, men inte när jag verkligen inte är uppe i dom hastigheterna som dom säger.
Han som stog med lasern var en gammal gubbe, han kanske är senil.
Go
750
Goldcom
328iA M-Sport -13
911 Carrera 4 GTS -18
bewing77: Haha! Riktigt "kul" läsning men antar du inte tyckte det var så kul när det hände...
emoboy13

De kan ha mätt din hastighet lång innan du sett dem, du kanske körde i max 60 när du såg polisen men de kan mäta upp till 400 m.

Är du verkligen säker på att din hastighetsmätare bara visat max 60 så visst kan du hävda det i tingsrätten, men polisen som höll i lasern kommer vittna på att du kört i 67.

Polisens laser genomgår massa av kontroller för att mätningen skall vara rättsäker, kanske visar din hastighetsmätare för lite? Det brukar ju vara tvärtom men vem vet?

P225
Har mätt den med GPSen och det står att det ligger ungefär 3-4 km under vad det står på mätaren. Och jag hade inte ens kört 400 meter på den vägen, svängde in kanske 200 m före poliserna, men först går det en backe ner, och sen upp, och sen en viadukt så man inte kan se dom. Jag har 100 på att jag körde i max 60, så gubben måste ha läst fel.
Vi får helt enkelt se. Om dom ens orkar dra in det i rätten, är en del att göra här nere i Skåne.. och poliskonstapeln måste ju själv med vilja komma in dit. Alla som jag snackat med tycker iaf att jag gjorde rätt efter
P225
Har mätt den med GPSen och det står att det ligger ungefär 3-4 km under vad det står på mätaren. Och jag hade inte ens kört 400 meter på den vägen, svängde in kanske 200 m före poliserna, men först går det en backe ner, och sen upp, och sen en viadukt så man inte kan se dom. Jag har 100 på att jag körde i max 60, så gubben måste ha läst fel.
Vi får helt enkelt se. Om dom ens orkar dra in det i rätten, är en del att göra här nere i Skåne.. och poliskonstapeln måste ju själv med vilja komma in dit. Alla som jag snackat med tycker iaf att jag gjorde rätt att överklaga eftersom jag inte fick se lasern. Besvisar dom det för mig, så visst betalar jag.
emoboy13

Jag misstror inte dig men har samtidigt svårt att tro att polisen som mätt läst fel. De är väldig noga med hur detta sker. Polisen mäter först dig och ser att du kört för fort. Du blir stoppad, under tiden dubbelkollar man hastigheten och mätavståndet i lasern och skriver ner detta på ett platsprotokoll.

Det finns en anledning till att du inte fick se lasern. Det finns inget att se! Mätresultatet försvinner när polisen som mäter börjar mäta på nya bilar.

Om du undrar om de orkar dra det till tingsrätten så är svaret: ja. Detta är väldig lätt eftersom ingen ytterliggare utredning behöver göras. Att polismannen skall vilja komma till tingsrätten är inte heller något problem för rättsväsendet, han är enligt lag skyldig att komma och vittna.
Poliskonstapeln kommer inte att dyka upp i rätten. Han lämnar en skriftlig redogörelse till åklagaren som denne läser upp för rätten varpå du döms för att ha kört 67 km/h på 50-väg. Om du inte har någonslags bevisning som väger tyngre än polismannens ord, för hans ord väger av någon anledning tyngre än ditt i rätten...
P225, Gmag

Okej, vi får väl se helt enkelt, vet folk som har sluppit böterna eftersom det tar för mycket tid för poliserna och så för att dom ska dra det till tingsrätten.

Och sen kan den polisen inte dubbelkollat på min hastighet eftersom han tog in 2 bilar ca 10 sekunder efter mig, så har svårt att se det + att han skrev inte ner hastigheten själv på pappret, han skrek det till en kollega som sedan skrev ner de. Sen kan man undra varför dom får ljuga i tingsrätten, finns inte en chans att han kommer ihåg mig om ett halvår.
Visst, försöka duger. Går det så går det. Du riskerar i alla fall ingenting genom att få saken prövad i tingsrätten.
Gmag

Nej precis, kan alltid försöka. Man kanske kan få ner det till 2000 eftersom jag kommer vara 100% säker där inne och lugn.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.