AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
120.613

Hur många fortkörningsböter har ni ?

Sida 17 av 21
Har inte en enda däremot har man haft en massa.
Visa användare
219
elhe
e30 325i Cab -90
e91 320dAT -07
Två stycken, än så länge..
120km/h på 90 väg i en Honda prelude -88.
111km/h på 90 väg i en BMW 525 -89.

Så länge man kan stå för att man kör "för fort" ibland.
Alltså inga idiothastigheter på 30- 50- och 70 väg. Därimot rimliga överskridelser på fina 90 vägar och motorväg då trafik- och väderförhållanden tillåter.
Pjotre
Kört bil i 22 år. Fick en här i Göteborg på Götaälvbron för något år sedan, kom från Lundbyleden svängde av den ner mot Götaälvbron och skulle ut i den tvåfiliga leden upp på bron. För att komma ut trampade jag ner lite och var "uppe i" 65km/h och där är 50. Poliserna stod på Ringösidan och sköt mot Hjalmarbrantingsplatsen. Ren skatteindrivning om du frågar mig för hur faaaan skall jag ta mig ut på den leden utan att öka farten något??? Hur som haver, det var första boten på alla år... Dock har det varit nära måååånga gåner.... I sommas åkte jag ner i Frankrike och blev stoppad av en franks polispatrull. Låg i 160 på motorvägen och det var 130 på sträckan... Efter att åkt efter den franska polisbilen med blåljus några kilometer på motervägen hittar han ett bra ställe att stanna och ur kliver en äldre fransk gentleman och en ung polisaspirant... I bilen har jag fru dotter och svärföräldrar så när den franska polisgentlemanen tittar in i bilen så ser han att vi inte är några biltjyvar, inga ligister och heller inte några brottslingar i övrigt... Min upplevelse är att dom ville kolla så bilen inte var stulen och dom hade nöjt sig med det om det inte vore för att det var en aspirant med... Så dom visade att jag hade kört i 158 km/h och så gick dom för att skriva böter... GULP, vad kostar detta i Frankrike??? Kände att tusenlapparna bara flög iväg... Under 5 tusen stoppar det inte tänket jag... Och så kommer den lätt gråhåriga konstapeln fram och på väldigt dålig engelska förklarar han att jag skall betala 40 Euro kontant... ;o))) Han log lite och jag slängde upp pengarna snabbt och lätt... 360 spänn var nog deras luncharvode skulle jag tro... ;o) Men aspiranten fick ju i alla fall lära sig fylla i blanketten för fortkörning...

Vo
349
VonRon
528i Touring -99
530i Touring -01
Två stycken på 34år, cirkus 5km och 9km för fort på 50 och 70 sträcka.
MuProPro-medlem
7.993
Mugge
F20 - 116d -16
991 - 911 Carrera 4 - 13
Har aldrig fått fortkörningsböter, bara p-böter.
Körkort sedan 1998 och ca 3000 mil per år i snitt.

___
Bilen: Länk
Is
2.267
Isåkare
Lexus IS250.
Får det till 11st om jag inte glömt nån, dock bara varit av med lappen 1 gång i 2 månader på 80 talet.

Den senaste var en rysare, 139,7 på 110 väg.

Klarade mig bra oxå när jag blev stoppad med bogsering i 82 km/h på 70 väg, fick bara för 12 km/h !!

Skakigast var jag efter att blivit stoppad och ha kört 120 på 50 väg, polisen var dock ensam och sa bara till mig att ta det lite lugnare, efteråt kom jag inte därifrån på en lång stund för att gasfoten skakade.
Av
176
Avdragare
E39 523 -99
E31 850ia -95
3 st har det blivit genom åren , har haft en otrolig tur , men turen kan vända närsomhelst och då blir det dyrt och utan körkort.

Så länge det är lagligt att köra 90kmh på blixthalka och olagligt att köra 130kmh på bra sommarväg kommer jag fortsätta att bryta mot lagen. respekterar inte alls denna stelbenta och idiotiska lag.

Kör som regel alltid för fort så fort väglaget tillåter , är det mörkt och vått väglag eller isigt kör jag sakta och blir ofta omkörd av samma idioter som blinkar med heljuset när jag kör om dom i 130 under sommarhalvåret.
Åker alltid samma väg till jobbet och efter några år börjar man känna igen bilarna/regskyltarna och vet vilka som är dumma nog att köra 95kmh på vintern men blinka heljus på somamren när det råder torka.

Sett en del idioter som åkt av ochså , men liger man i 95kmh när det är underkylt regn får man skylla sig själv tycker jag. skillnad om det vore +grader och torrt......

"vanligt" folk verkar alltid ligga i runt 90kmh på både 70 och 90 väg oavsett vad det råder för omständigheter , farligt på vintern och irriterande på sommaren...
Har fått 1,
Körde 128 på 90 väg.
2000kr och körkortet borta i 2 mån.

Visa användare
1.438
300+
M3 Coupé -94
0

/// B-O
M POWER- När du älskar att KÖRA!!!
Min:Länk
El
622
ElakaKatten
330iXTM -21
320iT -07
Mustang Boss 302 -12
Inga ännu, otroligt nog... Har stirrat lasern i vitögat ett antal gången med högerfoten tungt på bromsen men alltid klarat mig.

/ElakaKatten

Visa användare
1.998
mistafrizz
Tesla Model S 85

VW Golf cab - 12
4 st de senaste två åren och på 12000mil..

92 på 70 (glömde att sakta in på 70 väg starx innan alingsås)

110 på 90 (blåste om en civiliare på kameraväg med borttagen nummerplåt)

129 på 110 (sen natt vid nyköpingsbro, misstog polisen med en vägskylt)

140 på 110 (körde i kapp med en Saab 9-5, fick den snälla polisen - Saab föraren torskade kortet)

Av de fyra ovanstående så har alla varit självförvållade - kör man alltid snabbt riskerar man alltid att åka dit.. Däremot så var den första mest retsam, då jag hade farthållaren på 92 på 90 väg - och missade en 70 sträcka på ca 200m. =(

*håll till höger, eller gasa* Länk
Ge
639
George.K
330ci - 02
En fortkörningsbot. Hade helt enkelt för bråttom och va för stressad (även om man aldrig ska skylla på det)

71km/h på en 50-väg. Till mitt försvar kan jag väl nämna att vägen inte är som en 50 väg.
su
19
sunscreen
535iA -00
520i -94
Under prövotiden:
3st fortkörningar (under 30km /h för fort)

säkert 10talet p-böter

IGÅR:
det här, som jag gärna tar assistans i av duktiga hobby-jurister

Länk

Skicka gärna privata PM om tråden är fel för detta.

// Tacksam
gu
219
gunsnroses
Z3 3.0 Coupe -02
Jag tror att jag är så snabb när jag ska in i en affär eller dyligt och göra ett snabbt ärende. Kommer alltid ut med en bot i rutan, tror jag ligger uppmot 30-40-50 st kanske, har sparat alla kvitton så det får bli att man räknar dem någon dag. Haft körkort i 3 år, blev av med kortet i 2 månader och fick ta om kortet (fortkörning 30+ på 110). Annars har jag aldrig kört för fort. Möjligtvis om man är bajanödig och har 15 min till att hålla sig...
C@
102
C@||€
328iM -00
Fick en igår, midsommarafton. Hann ikapp en svart Saab 9-5 kombi just när den tvåfiliga vägen blev enfilig. Låg efter Saaben i cirka 2 km och körde sedan om. Till saken hör att där jag körde om var det heldragen spärrlinje, dock har det inte varit det förut. Vägsträckan gjordes för något år sedan om till mitträckesförsedd väg och på de ställen som inte har mitträcken har de dragit upp spärrlinje istället. Spärrlinjen känns dock inte motiverad då det är fri sikt och vägen har goda omkörningsmöjligheter.

Hur som helst, fick fortkörning 20km/h för fort på 90 väg á 2400kr samt överskriden spärrlinjen á 1500kr som då halveras till 750kr eftersom två överseelser skedde samtidigt. Summa bot 3150kr. Det känns otroligt surt men samtidigt så ska jag väl vara glad när hastigheten i själva verket föll inom ramen för tillbakadraget körkort.

Kör man ofta för fort så rent statistiskt så lär man väl åka dit någon gång under sitt liv. Detta var en sådan gång, lite otur kombinerat med en stor portion dumhet också. Blir att åka lugnare i fortsättningen.
JP
156
JPB
728iA - 99
Fortkörningsböter: 0
Parkeringsböter: 0
Övriga böter: 0

35 år, kör cirka 2000 mil per år. Jag håller mig helt enkelt till hastighetsgränserna och de trafikregler som gäller. Mindre stress och förhålandevis högre säkerhet. Jag är dock inte den som hindrar andra från att köra för fort, släpper gärna förbi genom att aktivt lämna företräde. Däremot blir jag besviken på dem som har så förbannat bråttom inne i centrum. Här är det verkligen absolut max 50 som gäller. Vi som är rädda om bilen och om gång/cykeltrafikanter tar det lugnt. Men när någon idiot tutar och viftar för att man stannar för gångtrafikanter, inte gasar som fan och tar det försiktigt över farthinder, då blir jag riktigt sur. Dock brukar jag bita ihop och vinka glatt istället, hehe.

Enda undantaget från hastighetsgränsen kan vara i hyfsat tät trafik på de stora lederna i stan med 70. Där brukar de flesta ligga i 75-80 och då vill jag inte hindra flytet och således anpassar jag mig till trafikrytmen. Annars är det max den hastighet som gäller. Bra för plånboken och miljön. Jag använder min körerfarenhet för att öka säkerhetsmarginalerna, inte för att öka hastigheten.

Vad gäller P-böter är det nolltolerans som gäller. Här i Gbg tex. är det ju ändå nästan lika med en garanterad bot om man chansar. Har nog sparat många sköna tusenlappar på att vara nitisk med att alltid se till att avgiften är betald.

//J
Pjotre
Har haft körkort i 23 år, för tre år sedan åkte jag fast i en löjlig laserkontroll på väg upp mot Götaälvbron i Göteborg. För snart 4 veckor sedan blev jag av med körkortet då jag kört lite för fort på 155:an ut mot Torslanda. Fick dock Länsstyrelsen att förstå att jag var i behov av bilen i tjänsten så jag slapp undan med 2 månader. En läxa för livet, lär vara lite mer försiktig framöver...

En gång missade jag och kompisen en 120 km skylt på autobahn med ytterst liten trafik. "Fabror elak" klockade oss 96 km/h för fort så det var bara att betala och se glad ut, då 520 euro/bil. Hotade till och med lite gallerskakning om vi gjorde om det. Glömmer inte skylten som for upp genom hatthyllan, polizei, folgen sie bitte.

Kom ihåg, ha koll i bakspegeln även på bortaplan.
at
313
atmos
320 e46 m clubsport... X4 20d m sport...
inga,håller mej på lagens händer...
ro
133
rolle10
335ci M Xdrive -11
Har fått mer fortkörningsböter än jag kommer ihåg tyvärr, blev en gång jagad i 2 mil av en civilare vilket jag inte uppfatta utan trodde bara det var nån som ville rejsa med mig.... Blev lite pinsammare när fyra polisbilar fick stopp på mig utanför min firma på E6:an.... Men jag klarade mig undan med 4 månader bilfritt den gången... Blev en gång stoppad när jag kört i 145km med släp i tät dimma med blnkslitna däck, hål i avgassystemet, ingen belysning på släpet mm, men han ville bara höra mig säga att han kunde ta mitt körkort direkt vilket jag erkände efter ca 5 minuter och sedan fick köra därifrån....

Det e jävligt svårt att köra lagligt!! Iallafall när man har BMW...

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.