|
Sida 10 av 21
|
|
|---|---|
|
patrick0209:På cykel..hehe..var första gången jag hört nån som lyckats med det =) //Roffa --- Min BMW - Länk |
|
|
Fast en sådan böter är det ju en bedrift att ha lyckats få..kan nog snabbt tjäna tillbaks pengarna genom att slå vad med polarna om det om inte annat..skulle då ha svårt att tro nån av mina polare om dom sagt att dom åkt fast för cykelfortkörningsböter. //Roffa --- Min BMW - Länk |
|
|
Trots min ålder (50+) så har jag haft en d-a tur med mina styrningar. Men två roliga tillfällen kommer jag ihåg. När jag hämtade min 328i i Berlin och körde genom Danmark så såg jag en dansk snutbil i buskarna när jag susade fram i ca 140+. Klockan var ca 22 på kvällen och det var rätt mörkt, men jag såg i alla fall när de körde efter mig. För att slippa en massa frågor kring importen och pappersexersis så drog jag på utav helvete tills jag såg en parkeringsficka, släckte ljuset, och ca 200 meter innan parkeringen, bromsade in med handbromsen. Snutarna såg inget utan drog förbi i ytterfilen. Väntade en 10 minuter sedan körde jag vidare. Då hade de ställt sig längre fram och vinkade in mig. Men de bara garvade friskt och sa att det var koolt gjort. De har viss humor i Danmark. Kostade inget. E4Nyköping. Körde kapp med en M5 i samma färg som min 328i. Höll ca 125. Blev invinkad av farbror blå. Polisen var så slö att han inte orkade gå ur bilen för kolla regplåten utan frågade mig. Såklart fick han ett annat nummer. Jag kunde knappt hålla mig för skratt när han plitade ner det "nya" numret. Sedan drog jag iväg. Han kollade var jag jobbade och vilka bilar som de olika anställda hade. Sedan ändrade han protokollet i efterhand. Så det gick till rätten i Nyköping. Jag sa att ändring av protokoll inte är giltigt i efterhand (hade kollat med polisen i Helsingborg ) men de dömde till min nackdel ända. Det roliga var att när jag kom ut ur rätten så stod åklagaren och gav en rejäl utskällning till snuten. Det gick både till hovrätten och HD. Men jag fick fel hela vägen 1200:- kosta det men det var det nästan värt.. M3/// Mullret |
|
|
Jaha så var det dags igen ... Jag kommer körandes på Klostergatan och möter polisbilen ...jag svänger vänster in på Brunnsgatan och ser dom tvärvända och kommer efter mig ... med blåljusen på :( Usch vad retfullt, jag visste ju direkt vad det handlade om, ingen fortkörning, men min lilla skylt fram. Dom kommer fram och den ene säger att han stoppade mig i somras ang. min lilla skylt fram, och att jag då hade lovat att sätta på originalskylten ... vilket jag inte har gjort. Så det är bara att bita i det sura äpplet och betala böterna .... Mvh Maria |
|
|
Patrick0209: Ja de där backarna på Kirseberg kan få en att komma upp i otroliga hastigheter :-DD Har själv ett starkt traumatiskt minne av att ta Torngatan nedåt (mot enkelriktat) en snöig morgon.....BRAAAAANT OCH ISIGT!! Såg dock nästan aldrig en kontroll på "backarna" under de 10 åren jag tillbringade där - snacka om att du hade osis!! |
|
|
En gång -97 böter och indraget körkort 2 eller 3 månader. En solig söndageftermiddag på E6 i närheten av Halmstad, trafikplats Slöinge. Lagom lite trafik och lagom snabb trafikrytm. Hade då en Mazda323F, för övrigt en mycket trevlig bil. Dom tog mig med laser i 144km/h, prutar 3km/h för laseronogrannheten och skriver 141km/h på pappret. 1km/h på fel sida körkortsgränsen kostar alltså 2 eller om det var 3 månader. Jag studerade då så jag var inte beroende av körkortet. Det var rena bötesindustrin, en omålad minibuss med två konstaplar stående på andra sidan motorvägen där den ena skötte lasern och den andra radion, sedan hade dom ett antal målade bilar som bara åkte ut och följde med nästa offer in. Under tiden som mina papper skrevs plockade dom in ett antal till, både snabbare och långsammare än vad jag körde. Jag har haft körkort drygt 10år och kör ca 1500mil/år, oftast går det väl runt körkortsgränsen. Jag anser att jag har haft tur. Man ser ju en kontroll ibland men ändå förvånansvärt sällan. Några problem med gnällighter som dimljus och liknande trodde jag inte polisen har tid att bry sig om, jag har aldrig råkat ut för något. Enda tillfället när jag har behövt visa körkortet är vid ovanstående tillfälle och då behöll dom det. Som boende i Stockholm är parkeringsböter något man får ta med i beräkningarna och det blir väl några per år men jag har i varje fall lyckats slippa bli bortforslad. Ibland är böterna befogade men ibland känns dom väl nitiska. tex 8m efter en korsning. I övrigt håller jag med tidigare inlägg som vill öka antalet nykterhetskontroller. /Johan Det finns tre typer av människor. Dom som kan räkna, och dom som inte kan... |
|
|
Dom kan göra hembesök också... Ca 1990 segade jag ifrån deras målade 240 i en Citroen CX diesel, utanför Mönsterås-Oskarshamn nånstans tror jag. Efter nån halvtimmes körning kände jag mig hyfsat säker, men dan efter dök Huddingepolisen upp på jobbet, gissa vem som var skakis! Dom hade redan sett CX'en, så jag erkände fortkörningen men hade självklart inte sett nån polis, utan hin-håle flög i mig så jag skulle testa toppfarten! Smitning, vårdlöshet snackade dom om men det slutade med böter för farten bara, mkt trevliga poliser minns jag! Det hade nog varit andra tongångar om det varit T5-M5 i stället! Inget att rekommendera, jag var skakis länge efter detta... |
|
|
Haft körkort i 16 år... Första fortkörningsboten: Österrike 1991, Fiat Uno Turbo, 100 km/h genom vägarbete (skyltat 60 km/h, dock kvällstid utan arbetare på plats) Andra boten: USA 1994, ngn slags Chrysler hyrbil, minst 130 km/h mitt i natten mellan Detroit o Chicago, stoppad av stor svart kille i polisbil som via megafon (medan han satt kvar i polisbilen bakom mig) bad mig att sakta sträcka ut händerna genom sidorutan... Tredje boten: Sverige, Honda Civic 1.6i, 160 km/h på motorväg...klockad av helikopter...indraget körkort i 3 månader. Fjärde och sista (senaste?) boten: Haft BMWn i mindre än en månad, körde om Saab 9-5 Aero Kombi, blev klockad för 128 km/h, plus utskälld för att jag hade legat för nära bakom dem innan jag körde om... |
|
|
Glömde...inte en enda p-bot...peppar, peppar... |
|
|
Nån frivillig som vill betala min bot på 2000 kr? Körkort köpes också. Var och lånade svärfars moppe idag. Det får bli den i 2 månader framöver. Börjar bli dags att skaffa egen moppe, kan inte me å låna hans 2 månader i stöten jämt. |
|
|
2ST fortkörnings BÖTER (inkl 1st indraget kort) -02 sommaren 83km/h nedskrivet till 80km/h på 50 väg ... 2000kr + varning -03 sommaren på väg hem från sem. E4:an (mjölby) + indraget körkort 140km/h på 110 väg ... på påfarten ... 1månad + 2000kr ///MVH TONY |
|
|
Har haft lite tur och klarat mig hittills, bara haft kortet sedan juli. För någon vecka sedan åkte jag förbi en kontroll i 90 på 70-väg med halvljus och dimljus! De hade precis klivit ur bilarna och tagit fram lasern men inte börjat "skjuta". Betalar aldrig p-avgift då jag tror att det lönar sig i längden. Har haft lite flyt. En gång mötte jag p-lisan som kom gående när jag körde ut från p-rutan. En gång hade alla andra bilar fått böter utom jag. Förstod inte hur det gick till, kanske för att man körde BMW =) //Thorssa |
|
|
Hejsan. Vad är "Autopower"? Nåt har varit i görningen under min 18 månaders vakans :-) Jag har ingen böter. Dock skulle jag inte bli så arg om jag senare får en, då jag har "kört in" böterna med råge under åren som gått :-) Blge - Sthlm på 1.47 Mvh Kjelle |
|
|
ca. 7-8 p-böter, ett antal varningar/utskällningar när det gått fort eller dimmljusen varit på (fast det är lagligt med dimljus + parkeringsljus dagtid. suck..). det är väl mina synder under 1,5 år med körkort. var dock nära att torska rejält en gång.. hade lånat mammsens volvo s70(ca. 170 hk) och drog på utmed riks 70. låg väl i ca. 150km/h när jag blåste förbi en parkeringsficka där farbror blå stod med lasern. jag höll på att skita på mig men sen såg jag att dom redan hade vinkat in en kille som dom pratade med. men polisen med lasern (som var riktad ner i backen, hallelulja) hytte med näven åt mig. |
|
| Aldrig fått böter, men blitt stoppad i 140 på 70 väg utan att få en lapp ;) | |
|
Inga fortkörningsböter än (tack å lov). Konstig måste jag säga men jag har klarat mig.. Jag har varit nära ett par gånger men har haft sån satans tuuur.. Det bästa än nog ändå när jag blåste förbi snuten som stod med laserpistolen på e4:an i 110km/ MED HUSVAGN. Hehe han skjöt på nån annan. sån tur jag har. Eller när jag var på väg till kalmar från karlskrona. Det var 50 väg å en käring körde framför mig i typ 35. jag ledsnade å körde om. När jag precis kom förbi henne i typ 70km/h så stod snuten där med pistolen i handen. Klarade mig där också. Tredje gången hände här i karlskrona vid kättlismåla mitt i natten. Jag körde ut från en skogsväg ut till den stora vägen och accade som fan höll nog 180-190 på 90 vägen. Bakom mig kom en bil i en sån jävla fart. Jag trodde att det var någon som ville rejsa. Så jag tänkte han ska få. hehe. men som tur är så kom jag in på en 50 väg vid lyckeåborg och höll 50, bilen bakom mig var väldigt nära min bak. Så jag tittade i backspegeln å ser att det står POLIS på huven. Gatubelysningen rädda mig för att annars skulle jag dra på som fan. Snuten stannade mig bara en liten bit efteråt. Det roliga är att snuten var en tjej med hyfsad bra utseende. Som dessutom tyckte om BMW. Så vi började prata om min bil i stället. Hon frågade mig om den gick bra för att det såg verkligen ut så.. hehehhe. Hon sa att även hon hade en bmw. :)))))) Jaaa ibland kan man ju ha tur. Men jag har fått 2 P-böter :( -=Brings Me Women=- |
|
|
Tre stycken: 63 km/h på 50-väg, 116 på 90-väg och 138 på 110-väg. Haft körkort sen 25.e februari 1987. Kört ca 70000 mil hittills, så milkostnaden för böter är försumbar...;)) =) Hans Olof BMWCS Nord #5381 |
|
|
Z3Maria; Angående din skylt fram..är det så illa så en stor inte passar bra då kan du fotografera noga hur det ser ut sen ansöka hos bilregistret att få ha liten skylt..min GTO fick ha liten bak men inte fram trots att större delen av skylten satt utanför hållaren..jag begärde och fick dispans för 2 små skyltar |
|
|
För c:a tre veckor sedan fick jag böta igen + att jag fick kontrollbesikta .... så nu kör jag med originalskylten . Det är inte snyggt, men hellre det än att få böter stup i kvarten . gto80, jag har hört att det är lättare att få liten skylt om man har en importbil, men för svensksålda bilar ska det vara jättesvårt/nästan omöjligt att få dispans fastän man kan visa att skylten inte får plats. Eller jag kanske har fel ? Någon som vet ? Mvh Maria |
|
| Z3Maria: gör ett försök..men som sagt det måste vara välfotograferat..har inte hört nåt om att det skulle vara lättare på en importbil ..ser en och annan bil som har små skyltar fast plats finnes samt blir över ..men det är skyltar som ej är köpta genom bilregistret ..för där sändes det bara ut 1 liten ..min GTO är Svensksåld..fick bara 1 liten när jag sökte och den skulle sitta bak..sen sket det sig för 2 radiga skyltar finns inte längre och en 1 radsskylt går inte in vare sig bak eller fram ..men det löste sig efter ett brev samt kort Länk | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.