AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
936

Var hittar jag en tillsatsluftlid?

bm
653
bmw_m6
2002 - 75
120d - 06
Behöver en vattenstyrd tillsatsluftlid till min 323:a men ända stället jag har hittat är på bmw för 1290:-! På bildelsbasen så hittar jag bara elektriskt styrda. Varför satt det elekriskt styrda på en del och vattenstyrda på en del när det är precis samma bil??

Nån som vet nåt??

// mvh kim

Länk

Länk
(under uppbyggnad)

-=$¤CimmenpoweR¤$=-
Gu
1.310
Gunneriusson
318dx touring -15

I3s -22

Fordson Gigantic -55?
Vad sjutton är en "tillsatsluftlid"? Vad gör en sådan?

Min skrothög: Länk
Boki
Vid problem med för hög tomgång vid varm motor
eller för låg tomgång vid kall motor, är problemet ofta att tillsatsluftsliden är trasig. Man kan prova detta genom att nypa ihop luftslangen som går mellan sliden och insuget. Om tomgången då blir normal är tillsatsluftsliden trasig. (OBS! detta gäller vid varm motor)
E30: 323i
Tillsatsluftslid vattenstyrd
11 53 1 287 304
1.100:-
www.motornord.se
lycka till...
bm
653
bmw_m6
2002 - 75
120d - 06
Boki: Exakt... men min togång går upp till 2000 vid kallstart och när motorn blir varm så pendlar den lite mellan 750-1500 ungefär.. men om jag nyper slngen när den ligger på 2000 så blir tomgången hyfsat normal.

Länk

Länk
(under uppbyggnad)

-=$¤CimmenpoweR¤$=-
Boki
gör så här .
1 varmkör motor.
2 koppla bort o plugga till tillsatsluftslidsslangar.
3 plugga till alla luft o vakum slangar som går in till motor t.o.m vacumtillbromsservo OBS!!!!! EJ bränsletryckregulatorns vacum slang.
4 kolla gummibälgen mellan mängdmät. o motor efter sprickor.
5 koppla bort den vacumstyrda tomgångsregulatorn så att den EJ RÖR SPJÄLLAXELL
6 testa nu tomgången går den fint? justera tomgång ? CO halt? kolla tändningen? att den står rätt till? går motor rätt till om inte kolla om insugsgrenrörs packning är ok spruta på med startspray o se om varvet pendlar.
Nu när allt är klart då ska du börja att sätta tilbaka vacumstyrda tomgångsregulatorn smörj o justera den så att den inte rör armen på tom gången (OBS!!! VARM MOTOR) testa o gasa lite o kolla att den inte trycker på när du släpper gas.
sätt tillbaka en utav slangar i taget o kolla då att togång är detsamma.
är allt ok då kopllar du på tillsatsluftsliden OCH DÅ MÄRKER DU OM DEN ÄR FEL blir tom gång mysko så byt den.
MVH EN JUGGE
Lägg in en köpes annons på "BMWdelar köpes" t.ex. "BMW 323i E30 tillsatsluftslid köpes" Jag fick napp och köpte en för 200pix, som var trasig.. Men den kunde jag lämna tillbaka. Köpte sedan en för 300pix som fungerar alldeles utmärkt. Tomgången är nu "bara" 1600rpm vid kall motor och 850rpm vid varm. Istället för 2000rpm ständigt.

önskar köpa sido M kjolar till E30 83-87
hj
963
hjorten
E21 323i-80
E21 323i-80
E3 3,0 Sa-77
E3 3,0 Si-75

Hej jag har en ny liggandes aldrig monterad.Pris 500+frakt.

hjorten
bm
653
bmw_m6
2002 - 75
120d - 06
Hur ska luftgenomgågen vara då liden är i rumstemeratur. Min är öppen! Den ska väll stänga ju varmare vattnet blir eller?

///Ursäkta ordblidheten///
Länk
Länk
(under uppbyggnad)

-=$¤CimmenpoweR¤$=-
bm
653
bmw_m6
2002 - 75
120d - 06
(boki: Vid problem med för hög tomgång vid varm motor
eller för låg tomgång vid kall motor, är problemet ofta att tillsatsluftsliden är trasig. Man kan prova detta genom att nypa ihop luftslangen som går mellan sliden och insuget. Om tomgången då blir normal är tillsatsluftsliden trasig. (OBS! detta gäller vid varm motor))

Vad gäller vi varm motor då...???
Jag har nu tagit in liden och smörjt den lite samt testat den i en gryta på spisen och den stänger, helt stängd vi typ 95-100*C.

Om den nu ska vara som den är så vad kan mer strula??

Jag ska vidareutveckla mitt problem lite.

När jag startar bilen så åker tomgången oftast upp på 1100rpm/min (eller 2000 direkt) men efter 15 sec. så går den upp till 2000 där den sedan ligger tills bilen blir varm (90*C).
det händer också när bilen är varm att tomgången åker upp till typ 1500 för att efter några minuter åka ner igen till 750.

Men när jag vid kall motor klämmde på slngen som går från liden till insuget så gick tomgången ner. Dock sp var tomgången lite "orolig" men det kan ju bero på att motor var helt kall (-1*C i luften).

Hoppas ni förstår mitt problem. Vad kan mer strula?

Boki: Ditt långa problemlösande verkar vara jätte bra men jag tror inte jag har orken tyvärr... :)

kim

Länk
Länk
(under uppbyggnad)

-=$¤CimmenpoweR¤$=-
bm
653
bmw_m6
2002 - 75
120d - 06
jag skrev: Vad gäller vi varm motor då...???

Menade naturligtvis vad som gäller vid kall motor!

Länk
Länk
(under uppbyggnad)

-=$¤CimmenpoweR¤$=-
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.