|
|
|
|---|---|
|
hrmm, har ju gått o köpt på mig en bumse -igen! o en original 528 är ju kul...ett tag... -men mycket vill ju som bekant ha mera.... Tänkte fippla i hop en motor liknande den jag hade i min förra, dvs 3,5 botten m 528 topp, 82- ans sprut,hyfsat redig kam, portat osv.. -budgettrim m.a.o men nu till frågan som detta gäller: karaktären om jag använder en botten del från en 733 i stället för en 3,5 a, har för mig att 3,3 an är mer kvadratisk än 3,5 an. skulle det då innebära at 3,3 an är mera varvvillig o mer toppig i efffekten än en 3,5? (märkbart?) ev förluster i effekt/vrid om jag använder 3,3 + ev svagheter för 3,3 an. som talar för att jag skall använda en 3,5 i stället? tacksam för svar! mvh L | |
|
Nja...du tänker på m90 motorn med 93,5 mm borrning.... MVH Pelle bmwcs/SYD 4605 Länk |
|
|
M30 3,3 är en klart lenare och trevligare motor än 3,5:an. Jag sålde min 635:a mycker pga. att jag inte tyckte att motorn hade den rätta "BMW karaktären". Den finns dock hos både M30 2,8 och 3,3, som varvar glatt och utan det råa motstånd som finns i 3,5 litersmaskinerna. 3,5:an är ju lite mustigare i botten... men vem ligegr och harvar på 2500 RPM? Jo, jag... i BiTurbon och 745:an! :) Satsa på en 3,3:a om du hittar en fin, jag sålde just en 633:a med kalasmotor (men med massor av rost i karossen) och saknar den redan lite. Den hade varit Så kul i en E28! |
|
| I övrigt tror jag inte det är några skillnader i slitstyrka eller reservdelskostnader motorerna emellan. De enda M30 man behöver passa sig för är de misskötta... och kanske 3 litersvarianten som satt i det sena 80-talets 530 och 730... 188hk som inte var särskilt pigga eller varvvilliga. Motorn slets av någon anledning dessutom oproportionerligt snabbt jämfört med andra M30. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.