|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
|
Stephan: Okidoki ! B.Lee: Här är min annons på BMWBörsen: Länk Har givetvis fler och större bilder som kan skickas. |
|
B.Lee |
B10Tobbe: Villka krav ställer försäkringsbolaget på en entusiastförsäkring?Läste att du hade en sådan försäkring.Den där brustna vipparmen-är det något vanligt fel på Biturbon?Övrigt så verkar den ju riktigt fin,men måste erkänna att jag är sugen på Stephans B10:a!Men,inget är ju säkert än. |
|
B.Lee: Kraven är följande: Måste ha en bruksbil, man får inte använda den i, eller till och från jobbet. Max 1000 mil per år. Brandsläckare, larm. Givetvis så måste bilen vara i bra skick också. Angående vipparmarna så är det tydligen en svag punkt. Ägaren till min andra BiTurbo hade fått byta sina två gånger. Skall jag vara ärlig så tycker jag också att Stephans BiTurbo är finare än min :), men å andra sidan så är det mycket åtgärdat på min, topp, turbos m.m, dvs dyrare slitdelar, som kommer att måsta fixas förr eller senare... |
|
B.Lee |
Har en vinterbil och hade inte tänkt och köra mer än 1000 mil/år.Verkar ju perfekt annars.Ännu en B10 i Stockholm!?Köpte min fd 528i i Stockholm också,är det bara 08:or som kör finare bilar eller(asg)?!Nä,skojar bara,som sagt,inget är bestämt ännu,kanske det blir din som jag bestämmer mig för?Skall ut och provköra en M53,8(95:a).Den har Nurburgring pkt-standard(svårstavat).Det begärda priset är ???tusen och är nyfiken på den också.Men,vet inte om jag skall förhasta mig,det brinnande begäret för en Alpina gör sig påmind hela tiden i bakhuvudet. |
B.Lee |
B10Tobbe: Förresten,har du några bilder på din andra B10:a?Om du har det så skicka dem gärna till mig!Fler bilder=större risk att jag struntar i M5:an.Tack så mycket annars! |
|
Tack Tobbe:DD Du har helt rätt ang slitagedelarna...det är fördelen med din bil! Inte helt lätt att välja mellan dessa vagnar (om man inte bara går på priset), men oavsett så är det ett delikat "problem" att ligga sömnlös på nätterna med. *B.Lee* M5:orna är också fina bilar med jag tycker att de har blivit väldigt vanliga och man känner sig mer speciell i en Alpina mycket p.g.a. det inte finns speciellt många falska Alpinor (kittade 518) + att vill-ha-känslan infinner sig så fort man får känner alla +500 Nm kliver in. Glöm inte känslan att få tanka 100 liter när reservlampan precis har tänts:)) Manligt! Fick guldkort från Statoil väldigt snabbt + att de vinkar varje gång jag åker förbi:DDD + Att stöldrisken är betydligt mindre på en Alpina eftersom motor och kaross etc är numrerade med Alpinas egna Chassinummer, inte speciellt svårt att spåra alltså! Därför är ofta försäkringpremien betydligt lägre på en Alpina jämfört med M-modeller. Tack för ordet, //Stephan ______________________________ Länk |
|
|
Förklaring till varför bilar blir piggare i kall väderlek: Jo, luft beter sig precis som de flesta material, substanser det utvidgar sig i värme. DVS. i kallt väder har luften mindre volym än i varmt. En motor drar in luft i volym och eftersom kall luft är tätare (mer syre/volym) så blir det lite kompressoreffekt, OBS lite!! Och motorn kan suga mer bensin tillsammans med den täta luften = mer effekt. men 40hästar...??? iof bara 10% men låter högt ändå. Men skillnaden känns garanterat. Därav har man laddluftkylare på många turbomotorer. + för att kyla ner den komprimerade luften som blir varm när den tvingas till täthet. Hoppas ni är med! |
|
B.Lee |
Stephan: Asgarvade åt det där med guldkortet men frugan swischade sina Honda-nycklar över huvudet på mig.Jaja,jag vet,Honda,men det Är ju Japanernas Bmw! Nej,har bestämt mig i alla fall,speciellt nu efter att jag har sett American Beauty!!!Alpina skall det bli,vill känna på +500nm ,nu får det vara nog med toffleriet,dags att visa var skåpet skall stå!Är lite trött på "kittade" e34-or,du har 1000% rätt på den punkten.Men,har för mig att jag har läst ett inlägg här att det kan skilja nästan på upp till 40hk när det gäller Alpinans väderlekshumör: Varmt ute= grymt snabb(360hk) Kallt ute= Fruktansvärt-grymt snabb(+++360hk) Kan det verkligen stämma?Att den får ca 40hk på köpet vid kall väderlek?Och hur är det med prestandan då?Har läst 5,6sek och ca 290km/h?Har också läst att Alpinas siffror är alltid tagna i underkant!Hur skall man tolka det?Folk har skrivit att dom har bottnat mätaren med +10(330)?Grymt mätarfel eller? En M5 gör ju som sagt 296 knyck!Tror inte på att B10 är snabbare,å andra sidan har den ett grymt vrid som är viktigt för topphastigheten,men,luftmotståndet är sämre så...vet inte riktigt!Men,det skall bli en Alpina,har börjat snegla på en B10 v8-e39.Hmmm... |
B.Lee |
Har hittat en V8 4.6(e39)-97 för 193 tusen.10500 mi,full utr.I och för sig ingen bild på bilen-skumt!Men annars så ligger priserna fr 200-250 tusen.Kanske man skall sikta in sig på en dubbel vanos 4.6 istället?Läste precis att det skiljer ganska mycket mellan enkel och dubbel vanosen i prestanda. 97/98 års mod har enligt AMS: 340hk,470nm-3800,5.7 sek,+275km/h,0-160=13 sek, 0-200= 22.3 sek! Från 99: +347hk,480nm-3800,5.4 sek,ca 280km/h,0-160=12.5 sek, 0-200= 20,6 sek! Skiljer knappt något alls på priserna modellerna emellan.Men för ca 220tusen hittar man en 99:a.Not bad! Hmmm...verkar som om jag inte kommer att inhandla en bil innan nyår(planerat)i alla fall! |
|
B.Lee, Effekten på (iallafall) Biturbons är mätt med en utomhustemp på 20*C (lufttrycket vet jag inte) och därför kan effekten åka upp ett snäpp när det regnar eller kyligt ute...:)) Man märker skillnaden iallafall, sen kan man ju spekulera i hur många hk. På övriga BMW/Alpina motorer så brukar effekten anges lite i underkant (Ibland p.g.a. lokala skatteklasser t.ex. 193 hk) Ang. mätarfel så har jag varit uppe i 320 km/h på mätaren och man kan dra av 5-10% i felvisning. M V H Stephan ______________________________ Länk |
|
|
Så här säger Alpina om effekten vid olika temperaturer: "Under unfavourable conditions, engine torque is 520 Nm, whilst when driving in conditions of low ambient temperature, a figure of over 550 Nm is achieved." Hur mycket det gör i hk har jag däremot inte sett. |
|
B.Lee |
Thanx guys!Har ni sett den skruvade Alpinan?Är riktigt trött på sådana grejer,man skall polisanmäla dom helt enkelt,tro mig,är inte någon typ som ringer polisen för minsta lilla men för sånnt här finns det bara 2 alt för: 1/Polisanmälning och allmän utfrysning,typ,insändare i olika biltidningar där man hänger ut handlarna!!! 2/Rejält med stryk,ett riktigt kok med stryk!En gipsvagga! Den här handlaren har ju medvetet gjort det här och han kan inte skylla på att han själv har fått en skruvad bil utan han har själv skruvat bilen-ett jävla svin är han! |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.