AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
1.783

Villken bil/bilar skall jag välja?

Sida 1 av 2
B.Lee
Sålt min E39-528i.Anledningen,det riktiga pulvret saknades och suget efter en M-mod/Alpina blev för stort.Är helt förbryllad över villken bil man skall välja(max 300papp)?Äslkar ju så himla många Bmw:s/bilar.Valen är:(skall ha en vinterbil också)
M5-95,
Alpina B10bt,
M5:-E39,
M3 3,2sedan,
M635.
Ena dagen är det M635 som gäller-nästa dag-Biturbo osv.En Mb-fantast säger att jag skall snegla på E500/Amg e50-e55!Vill ha Bmw men rätt Merca till rätt pris...Med annat ord:Beslutsångest!!!
no
3.595
nofx16
BMWCS[syd]#5120
Jag hade köpt biturbon, eller en M5T, på grund av att en sådan bil i mycket fint skick knappast sjunker i värde. Vårdar du den riktigt ömt och behåller den ett tag lär du faktiskt kunna tjäna en slant på affären, och ha riktigt kul under tiden!

Mitt tips är att du provkör alla modellerna innan du bestämmer dig, svårare än så är det egentligen inte...

Med vänlig hälsning
//Kalle
______
Länk
B.Lee
Ärligt talat så är jag mest sugen på en Biturbo.Läste dock att effekten skiljer sig pga hur varm/kallt det är ute.Kan det verkligen stämma att vissa dagar kan effekten vara uppe en bit över 400hk(kalla dagar) och under lite varmare förhållanden på org 360hk?
B.Lee
Har kört alla utom Biturbon.Hur är skillnaden på väghållningen om man jämnför med en M5-95:a?
no
3.595
nofx16
BMWCS[syd]#5120
B.Lee: Det kan mycket väl stämma på grund av att motorn kan jobba mycket hårdare om den suger in kall luft än varm.
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Att bilar går bättre (ger mer effekt) när det är lite kyligare i luften stämmer och på en bil med dubbla turbo och hög effekt så märks det nog tydligare. Å andra sidan har svårt att tänka att en Bi-turbo känns slö i någon väderlek - bara olika pigg;-)

Har inte kört någon av bilarna men som Kalle säger så är det nog så att t ex en välskött Bi-turbo säkert är en bättre affär då den håller priset hyffsat. Iof så har ju priserna sjunkit rejält på både M3-E36 och M5-E39 sista tiden så dom börjar ju också bli prisvärda.

Inget lätt beslut...
B.Lee
Har i och för sig en vinterbil nu men vill ju ha en riktig bil som jag kan pyssla och dona med under vintern-lite puts osv.Men när det gäller v.hållningen,hur står sig en Biturbo mot en M5-95?Finns det några officiella varvtider på Ringen eller någon annan bana?Alpina själva säger ju att deras förädlade Bmw:s är något bättre på banan!Har kört M5-3,6:an och blev ganska imponerad men sedan läste jag bilsports köpguide där dom själva säger att dom tidiga M5:orna inte går att jämnföra med 95:an vare sig när det gäller byggkvalitet,prestanda och v.hållning!Hur är det med försäkringarna?Går det att entusiastförsäkra någon av bilarna?Kommer att köra mellan 500-1000mil/år.
no
3.595
nofx16
BMWCS[syd]#5120
Alpinan bör du kunna entusiastförsäkra!
Visa användare
2.049
wolv
330it -02
B.Lee:
Vill man köpa en bil som stiger i värde finns det flera alternativ, men i mitt resonemang bortser jag från det och går på den känslomässiga linjen. :)
Om JAG (är själv lite i din situation) valde att spendera 300k på en bil hade jag tveklöst valt E39 M5 och i andra hand E39 B10. Tredjeval: E34 B10 Biturbo.

Lycka till, du har angenäma beslut att fatta :)

shu!
525i -91
Tänk om man någon dag skulle få fatta ett sånt här beslut :) ... Har aldrig kört någon alpina, men jag skulle sattsa på en sån ändå, finns knappt läckrare bil.

// Giv en olle! å gär`n rivar!
B.Lee
Tro mig,så har jag tänkt i flera år men nu när jag har kommit till kritan är det djävulskt svårt asså!Vill ju ha alla!!!Men,är ingen miljonär så jag får nöja mig med att köra en av Gudinnorna!Är inte ute efter att tjäna pengar på min bil utan vill ha maximal glädje av den istället villket är svårt i detta fallet-alla ger ju enorm körglädje!Rishögar tittar jag inte ens på och välskötta långmilare är inget hinder.En m5/e39 är ju en av drömbilarna,men å andra sidan får man punga ut med 300 tusen(skick-oklart).En välskött B10bt ligger väl cirka runt 200 tusen.En m5/e34 ligger väl på cirka 175-180 tusen om den är välskött.Hmm,detta blir svårare och svårare!
B.Lee
wolv:

Nu har du satt myror i huvudet på mig,tänkte faktiskt på e39 B10 också.Hur står dom sig i pris?Har inte lyckats hitta en men såg en för 2 mån sedan i en biltidning och dom begärde 325 tusen för den!375hk tror jag att den hade!
B.Lee
Är kanske tjatig nu men hur står sig M5/e34 mot Alpinan när det gäller v.hållningen.Resp M5/e39 mot B10:an?
ST
2.827
STEPHAN
Alpina B10 BiTurbo -06
BMW M5 -91
BMW M3 -97
*B.Lee*
EFter ca 1.000 mil i somras med min Biturbo så tror jag att Alpinan är snäppet hårdare + att nivåreglering är rätt skönt när bilen är fullpackad med folk och man passerar ett gupp i hög hastighet:)

//Stephan

Ev. till salu:

Tack skall du ha.Blir nog en Alpina ändå.Är ju ganska ovanlig på vägarna och det blir nog svårt att hitta ett fint ex.Har tittat lite på mobile men det verkar som som dem är ganska slitna och priserna är ju inte så alarmerande,men-men,kan bli ganska dyrt ändå.Såg ett fint ex här på power,har för mig att den hade rullat 6000mil och det begärda priset var 175 tusen.Har inte hittat den och vet inte om den är såld.Typiskt!!!
B.Lee
Stephan:

Har varit inne och sneglat på din B10,hmm,är den verkligen till salu???Verkar ju riktigt fin asså!
B1
365
B10Tobbe
3-serie GT -18
M4 -14
Den som såldes för 175000 var totalsmälld och taskigt upplagad, och hade gått betydligt mer än 6000 mil, den har diskuterats fler gånger förut.

Annars är väl både Stephans(om han inte ångrat sig:)) och en av mina till salu.
ST
2.827
STEPHAN
Alpina B10 BiTurbo -06
BMW M5 -91
BMW M3 -97
Ja, eventuellt. Och den är väldigt fin och helt orginal, inget chiptrim eller öppet filter eller nån som varit där och micklat! Har gått 14.2xx mil idag.
Har försökt att maila dig men mailadressen finns inte...
Om du trycker på min "gubbe" så ser du min mailadress.

M V H
Stephan

STEPHAN
Alpina B10 BiTurbo -06
BMW M5 -91
BMW M3 -97
Stämmer Tobbe:) Eftersom jag inte har TVÅ st att välja på:DDD
Men man om man säljer den så kommer man ha svårt att inte längta tillbaka.
Jag ringer dig i helgen ang katalogen!

M V H
Stephan

Sorry ang mailadressen,rätt adress är ju:

simonivanovic399@hotmail.com.

Vet inte varför ett "e" har letat in sig mellan m och o(sim (e) on).Skall försöka rätta till det nu på nått sätt.Så ni säger att den var smälld-det var ju som satan.

B10Tobbe:

Har du någon bild på din B10?Prisförslag?Miltal osv?

Tack grabbar,drömmen närmar sig!
B.Lee
Inte lätt det där med att byta adressen,men här kommer den igen då:

simonivanovic399@hotmail.com

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.