AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
774

"Vanos rassel" borta för 500 (femhundra) kronor...

Fr
251
FredrikOlsson
M3 E46 2001 Phoenixgelb
Bil: BMW M3 3,0 1994

Symptom: Rassel från framkant av motorn vid ca 1500-2000 varv, endast vid varm motor (Precis som många andra M3:or).
Hade bilen hos BMW, dom sa att det var vanosen som rasslade.

Så här gjorde jag: Började riva bort lite grejor i framkant på motorn för att ta reda på vad som kunde låta, tyckte att kamkedjespännaren såg misstänkt ut då den var hårt sliten på annlägningsytan mot styr skenan, tyder på att kedjan ej varit ordentligt spänd.

Lösning: Köpte ny spännare och fjäder hos BMW, kostade ca 500 pix, skruvade dit den idag.

Resultat: Varmkörde bilen och den går som en klocka, inte det minsta tecken till rassel, nästan aldrig hört en så tyst motor!
//
755
/// M3 Frazze
M3 E30 -87
325 cabrio -94
Det är samma spännare som sitter på M3 E30. Jag hade samma rassel, satte dit en spännare från M3 3,2 sen dess har det varit tyst.

/// Ett halvårs abstinens...
Tja fredrik!
En strimma av hopp tänds i min annars så mörka vinterkväll.
Har samma rassel och hoppas att det skall vara spännaren och inte vanosen.
Den står avställd nu, men skall byta spännare till våren.(vad de nu än säger på BMW)
Har även läst på forumet att någon bytte till någon semisyntetolja och fick tyst på liknande ljud.
Jag gör nog båda och knäpper mina händer!!!!
/Eddy

Fr
251
FredrikOlsson
M3 E46 2001 Phoenixgelb
Jag pratade med en BMW verkstad för ett tag sedan, dom sa att de vid liknande fel alltid börjar med att byta spännaren, varm kör bilen och lyssnar på motorn, försvinner inte rasslet så byts vanosen. Verkar vettigt tycker jag.

/Fredrik
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.