AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Försäkring och Värdering
1.575

Värdeminskning för krockskadad repad bil?

svgr
Hej, min bil har råkat ut för en olycka hos en tidigare ägare. Bil årsm 98 olyckan 99.
Nu visar det sig att vä skärm rostar runt lite kanter. En svetsfog genomrostad. Baklucka har pytte rost runt bakruta.
En firma menar att det kostar 20-30 att fixa. Sjunker verkligen värde så mycket på en tidigare krockad bil med rost?
BMW har 6 års rostskyddsgaranti. Varför inte åberopa den istället?

/Dominik
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Under förutsättning att det är en BMW-verkstad som har åtagit sig tidigare reparationer skall det inte vara några problem att åberopa rostskyddsgarantin.

För att svara på din fråga: Om det kostar 20-30 tusen att reparera kan du med automatik räkna ut att bilens värde sjunker med lika mycket, spelar ingen roll hur gammal den är! (Möjligen sjunker inte en gammal bil lika mycket i värde eftersom man kanske accepterar rosten på den och låter den vara.)

Mvh
svgr
Jo jag har bråkat med BMW och BMW verkstaden i sthlm som gjort repet. De har bytt vä skärm och gjort ngt med bakluckan men.... Deras garanti gäller 1 år... SKIT så BMW svär sig fri från allt ansvar även fast de själva gjort jobbet. Misstänker att det är ett djävligt dåligt jobb bakom.
Vadå 1 års garanti??????? Kanske 1 års garanti på utfört arbete men inte 1 år på rostskydd. Det är ju originaldelar vi pratar om här eller hur?
Man har 6 års garanti mot genomrostning utan krav på efterbehandling så vad är det de svär sig fri ifrån???
Hänger faktiskt inte med i resonemanget.

/Dominik
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Rostskyddsgarantin skall gälla om reparationer har utförts "fackmannamässigt"! Det är bara att fråga dem om de inte utför reparationerna fackmannamässigt eftersom rostskyddsgarantin inte gäller!

Vilka har du talat med?
Vänd dig direkt till någon som är garantiansvarig på BMW-solna, strunta i de som sitter i kundmottagningen.

Jag brukar resonera så här om man "stöter på patrull":
"Bättre att tala med huvudet än med (_!_)!"

Mvh
hahahahaha, den var bra Johan:))))
Skall lägga in den i min replikkatalog.

/Dominik
835
Pär:an
BMW 530e iPerformance M-Sport -18
Ja, stå på dig... Och att BMW i Stockholm inte gör några bra reparationer är väl ingen nyhet? Inte för mig i alla fall, har gett dem två chanser när jag haft skador och dom sumpade båda!

Vad sägs om första gången vid rep. av en parkeringsskada:
Sliprepor syns genom lacken, rinningar i klarlacken...
Och till råga på allt tyckte handläggaren på BMW att "det inte gör så mkt" (Bilen var då en 2år gammal E36 Compact)

Andra gången vid rep. av en inbrottsskada:
Glömt att laga instrumentpanelen och klädseltvätta när jag ska hämta den första gången, andra gången jag kommer dit för att hämta den så har dom tappat bort bilen... *suck*

Tankarna för en till "Roy´s & Roger´s mack"...
-Är det någon som sett en vit opel...

Hmmm... kanske vart lite off-topic där...
svgr
Tack för stödet. Man blir så ***** När man möts av kundmottagare som svär sig fria från ansvar.

Det roliga är att jag pratat med min BMW verkstad i Ume o de hjälper inget. Bmw kontoret har jag pratat med och de skickar mig till Umeå som i sin tur ej vill hjälpa. Jag ringer runt o hittar verkstaden Tyresö i Sthlm som gjort jobbet. De är tvärhårda "vi lämnar ett års garanti på krockskador som vi åtgärdat" Den omfattas inte av BMW:s rostskyddsgaranti.
Så... Ekorrhjulet går runt men jag skall kolla ett varv till
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Prata med någon hos BMW-Sverige!
Det måste finnas någon person som är garantiansvarig!

Huvudkontor:
BMW Sverige AB
Box 1525
171 29 Solna
Tel 08-470 60 00
Fax 08-470 60 90
Länk

Mvh
svgr
återkommer när jag fått besked...
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.