AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilstereo Navi Tele Ljud Larm
375

vad är en equalizer?

jeppe_L
vad e den till för???

har sett lite ljudbyggen med en sån monterad
no
3.595
nofx16
BMWCS[syd]#5120
Den är tillför att ställa in olika ljudfrekvenser individuellt. Du kan exepelvis manuellt justera hur hög basfrekvensen eller diskantdito ska vara.

Med vänlig hälsning
//Kalle
______
Länk
jeppe_L
tack ska du ha! nu vet man det:)
Visa användare
1.621
balmgren
BMW iX3 Premier Edition -22
Nominellt används en E. för att utjämna (jmf eng equalize) återgivningen över hela det hörbara frekvensomfånget. Anledningar till att man behöver utjämna kan vara att lyssningsrummet inte är så bra som man skulle önska. Eller att högtalare, filter, lådor och förstärkare inte lämnar ett balanserad och korrekt ljud. I en bil behöver ofta båda korrigeras. En bra equilizer gjord för detta ändamål har en oherrans massa justeringar som bäst ställs in med hjälp av mätinstrument.

Sen finns det andra användningsområden som t.ex. att förvanska ljudet ohyggligt mycket som en extra "loudness" funtion. Dvs den typiska V-kurvan. Urk! Detta ofta i samband med blinkande, helt onödiga, lampor och tveksamma varumärken/namn som "Super-Ultra GLXVPS-9883QZZXC" samt montering i handsfack eller i mittkonsol.

Dvs två HELT olika saker med samma namn.

Jag vet - jag har nu avslöjat mig som en ljud-purist och anti-loudness fascist! ;)

Mvh Björn
Hjelm
Heter det inte Luddnes?

C Y A Daniel
Länk
Avslöjad, visst. Men icke destu mindre en riktigt bra beskrivning:-))

FP
balmgren, då kommer du att gilla att mitt hemmaförsteg inte har någon loudness knapp.

Fredrik M - Z3 2.8
Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.