|
|
|
|---|---|
|
Hej o hå ett tips till er som åker diesel. Som många av er som tankar här i sverige har kanske tänkt på att dieseln som komemr ur slangen inte luktar riktigt diesel utan nått annat. jämför med att tanka i tex Finland Det är så att den sk mk1 dieseln som är miljövänlig och nyttigare för naturen finns ju på mackarna En nackdel med den är att den är sträv och smörjer diesel pumparna så mycket, ocg eftersom diesel pumparna tillverkas under MYCKET hög noggranhet så kan man få problem med nyare bilar som inte gått så långt.Har man däremot en bil som har gått vbäldigt långt så har dom där toleranserna nog blivit betydligt sämre och då spelar det nog ingen roll vad man kör på. hmm nu blev det mycket här ,,,, iaf Problem man kan få är tex att bilen inte varvar ur utan stannar på tex 2500 rpm och skuttar och bolmar svrt/blå rök som satan,det beror på att man fått en "nypning" i pumpen och den hinner inte med att leverera soppa. så vi tankning häll i lite 2takt olja typ halv dl på full tank så slipper man det problemet eller tanka i Finland Några tankar från mig så slipper man renovera pumpen., | |
|
Då kan man ju fråga sig om "bonnadiesel" är likadan då? För jag antar att ganska många i alla fall kan få tag på "bonnadiesel" och tanka lite billigare. "Letar efter en trimmad E28" |
|
|
Vad jag förstår så gäller samma miljökrav på all diesel och brännolja (det senare är ibland "bonnadiesel"). Jag använder själv 2takt olja emellanåt och har alltid gjort på mina dieslar. Jag vet inte om det får några konsekvenser för katalysatorn, men det verkar alla fall inte påverka avgasvärdena vid besiktningen. Enligt hörsägen kör många taxibilar, även nya, med lite 2taktsolja i. Det finns naturligtvis dyrare speciella tillsatser, men jag fortsätter nog med 2taktsvarianten till jag blir bevisad om att detta inte skulle vara bra. Sedan kan jag inflika att oljan inte bara hjälper till för smörjningen av mekaniken, den hindrar även packningarna från att torka sönder, ett fel som jag tror är ännu vanligare särskilt för bilar som importerats och tidigare gått på en fetare diesel. ------------------ Always Diesel |
|
|
Hmm, då kanske man ska ta och slå i lite 2-takts olja då vid nästa tankning av bilen. "Letar efter en trimmad E28" |
|
|
Man kan köra dieselbilar på finsk brännolja = ca 5kr litern. Den är rödfärgad och enligt svensk lag får man inte köra på grönfärgad brännolja. Man skall dock betala punktskatt i sverige för den finska brännoljan och gör man det så blir det ju dyrare än att tanka svensk diesel i pump. Men rykten går att vissa struntar i att betala den skatten... Naturligtvis så är jag laglydig och tankar svensk fin(n)diesel i min knackelibang. Fast jag bara bor 50km från finska gränsen landvägen. Ryktet säger även att finsk brännolja är snällare mot dieselpumparna och att bilarna går bättre. Men det har jag som sagt ingen aning om. ------------------------------ Magnus M, BMWcs NORD 4047 ------------------------------ 325iX -87 Opel Sintra 2,2 DTI -98 Länk Nuvarande åk:Länk Gamla bettan: Länk |
|
|
Du kan ju köpa den svenska brännoljan, den är lite fetare och smörjer pumpen bätter. Du får ju inte enligt svensk lag inte köra på den "grön färgad" men i maskiner som inte flyttas så får du använda den. Jag har kört på den i ca 2 år och har aldrig använt 2takts olja vid tankning. Frågade på englunds i luleå "bmw" om den kunde ta skada av det men verkmästaren har en likadean bil som mig och kör på samma men inget de får rekomenera av förklarliga skäl Joakim Eriksson |
|
|
En liten jämförelse bara: Vi testkörde en Norsk Hydrolift med en VP-diesel i. Med den Norska dieseln som fanns i tanken gjorde båten ca 4 knop mer än med Svensk miljö diesel. Snäll mot naturen men inte mot motorn. Häpp Nisse |
|
rsarits |
Frågan är om miljödieseln är så miljövänlig, den innehåller ju mindre energi, jag har hört att bilar drar upp till 1L/100km MER med en än med t.ex. tysk diesel. Man kan fråga sig om den är så mycket bättre att den kompenserar för den extra förbrukningen? Micke |
|
Hej, Ja, det som är i svenska pumparna luktar nästintill någon form av avfettning. Vid undersökningar har det visat sig att skillnanden i energivärde på MK1 och MK3 diesel har vart 5%, till MK3's fördel. Finska Polttoölje (röd diesel/brännolja) är ju strikt förbjudet att köra på i finland, men inte i Sverige. Dock finns det ett problem med denna diesel, det är att det kraftiga färgämnet som är i dieseln tenderar till att kladda igen filtret. Vilket man med enkelhet kan avhjälpa med jämna filterbyten (rek var 500e mil). I sverige är det ju bara att tuta och köra på denna diesel, stasi kan inget göra annat än fråga om man verkligen har betalat sin skatt, vilket man givetvis har. Så LB reg och "import"-diesel ger ju en oslagbar driftsekonomi rent bränslemässigt sett. Hur som haver så är det ju vissa problem med anförskaffningen av detta drivmedel och vissa illegala aspekter på det hela. Dock bör man undvika att köpa diesel av den trevlige herren i minibussen som kommer varje vecka eller likande och säljer till samma pris som på macken i finland. Vad fasen har han i sin balja egentligen undrar man kanske? Jo det kan vara vad fasen som helst, allt från stulen rysk diesel utblandad med vatten och stulen svensk diesel osv. Enda stället man ska tanka sina bilar på är ställen där man är säker på driftmedlets ursprung. Har sett en del skräckexempel på bilar som gått på bränsle där föraren inte hade en susning om var det kom ifrån... Mvh David |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.