AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
424

Trimma en 320i med lite godis.

Co
6
Cooper Killen
E30 320i -86
Jag har en 320i -86 som bruksbil och när våren är här så skall jag fixa lite prylar på den. Bla så tänkte jag byta luftfilter samt bygga ett nytt avgassysstem samt ev även montera ett extraktorgrenrör. Då har jag ngr frågon som följer.

Vad ska man ha för filter öppet eller i boxen?
Ger ett extraktorrör ngn skillnad då motorn är relativt orginal?
Vad ska man ha för grovlek på avgasrören 2" eller 2,5" eller ngt annat?
Har hört att det finns chip, men finns det till denna bil samt ger det ngn skillnad alls?
Finns det ngt mer man kan fixa ganska lätt för att få lite mer snurr i prylarna?
Någon som har erfarenheter så dela med er, tack så länge mvh Kristofer

Mini feel the noise!!!
Kan bara säga att jag hade en 320i -85 med okänd trimkam och ett öppetfilter, den gick identiskt med en kompis 323i och en annan Golf GTI 16v. Rekomenderar ett byte av kam. Inget chip etc, tror det var mekanisk styrd insprutning, det gick inte att chippa den iallafall.....???

Mvh
Patrik
Visa användare
130
Eber
325i -87
Luftfilter: Köp ett öppet alla gånger! Om det nu är så att det öppna filtret suger i sig lite mer skit än ett insats om det inte vårdas ordentligt, låt gå för det, men det härliga insugsljudet vill du väl åt, och då finns det ingen anledning att trycka i ett i originalboxen. Glöm dock inte att skärma av med någon slags plåt eller liknande så inte filtret suger in massor av varmluft från motorn. Dra gärna en slang från ett luftintag i grillen/spoilern och rikta mot filtret (har en kompis med en omega 3000 som skärmat av med papper och tejp... nja? ;)

Extractor: Mja, för att du ska tjäna på att byta grenrör så sätt i en trimkam. Det är ju svårt att säga om det ger effekt eller inte utan, på vissa motorer gör det det, andra inte. Men som sandgren säger, tryck i en vassare kam plus ditt planerade extractor så får du se på andra bullar. Men hade jag varit dig så hade jag hellre satsat på en kam innan köp av extractorgrenröret därför att det nästan garanterat kommer ge mer effekt.

Avgas: 2,5" räcker alla gånger, ett kraftigare avgas skulle bara ställa till det för motorn och ett mindre, nä... lämna 2tumsrören åt små golf gti. 2,5" är ju onekligen ett väl beprövat recept på sugisar och det funkar.

Ett annat tips är att ändra utväxling. Min kärra gör t.ex. bara 75-80 @ 7000rpm på tvåan, inte direkt optimalt för motorvägskörning men jäkligt roligt vid rödljusen.

Kan också tillägga att det rullar en 320i här som går oförskämt bra, trimkam och extractor gör underverk på äldre bmw!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.